Sv: Stadgar i tävlingssektion
I typstadgarna för förening hittar man; § 22 Sektioner
En sektion är ingen egen juridisk person och är underordnad föreningens styrelse.
Ungdomssektion
...
Övriga sektioner
Beslut om bildande eller nedläggning av sektion fattas av allmänt möte eller extra allmänt möte.
Ledningen för varje sektion utövas av en sektionsstyrelse, bestående av ordförande och …… övriga ledamöter. Sektionsstyrelse väljs årligen bland röstberättigade medlemmar av möte med de föreningsmedlemmar som bedriver den verksamhet vilken handhas av sektionen. Föreningens styrelse skall, i särskild instruktion, fastställa de befogenheter och skyldigheter som sektionsstyrelse har.
Även under §14 Ärenden vid årsmöte, hittar man 16. Fastställande av eventuella sektioner förutom ungdomssektion (se §22)
Så på årsmötet så kan ni ju lägga till punkterna (efter eller under 16.) - val av antalet ledamöter inom ramen för det i 22 § andra stycket angivna antalet , - val av ordförande för tävlingssektionen, och - val på två år av ledamöter för sektionen. Exempelvis. Om ni måste ha egna revisorer vet jag faktiskt inte... Ni kan också fråga om stadge ändring till nästa årsmöte och lägga till ex. 'halva antalet ledamöter väljs vid varje årsmöte' (så kan inte hela sektionen bytas ut)
Som sagt, så är ju sektionen underordnad styrelsen, så förslagsvis så har ni tillsammans med styrelsen ett möte där ni sätter upp eran verksamhetidé, vision, verksamhetsplan och värdegrund (dom 4 V-na, det är så jag har lättast att komma ihåg dom) så ni har dom att jobba efter. (det ska alla styrelser göra). Det sämsta man kan göra (enligt mig) är att jobba utan mål... Så gör en plan tillsammans med styrelsen, så ni ömsesidigt kommer fram till rimliga mål och riktlinjer. Gör gärna måldokument, kortsiktiga och långsiktiga, så håller arbetet sin riktlinje även några år senare =) Det finns hur mkt som helst att hitta ang. mål, men ett tips är ju att prata med Sisu, dom kan anordna en dags kurs (eller liknande) med föreningsutveckling, dessa är MKT givande.
Jag tycker det är jättebra att du lyfter frågan!