Stadgar i tävlingssektion

Pancakes

Trådstartare
Ni som sitter med i/har insikt i tävlingssektionens arbete på klubben, hur ser deras stadgar ut?

Sv: Stadgar i tävlingssektion

Normalt har inte sektionerna egna stadgar, det är bara ungdomssektionen som måste ha det, men det kan säkert vara individuellt från klubb till klubb. Däremot är jag mer nyfiken om varför du vill veta? Om det gäller vilka personer som sitter i sektionen, så brukar det väljas på årsmötet, under de vanliga förhandlingarna, men det kan också vara så att (stora)styrelsen har mandat att utse ansvariga i sektionerna, Genom att besöka årsmötet i din klubb, bör du kunna få svar på hur det ser ut. Om det finns särskilda stadgar, så är de offentliga, och då kan du begära ut dem.
Skillnaden mellan en sektion och en kommitte (de finns ju klubbar som bara har en tävlingskommitte) är att sektionen själv ansvarar för sin ekonomi och bokföring, och har egna konton - däremot så kan alltid huvudstyrelsen göra anspråk på pengarna och det är alltid den styrelsen som har högsta ansvaret vad gäller sektionens arbete. Sektionen är alltså skyldig att rapportera in sina förehavanden till huvudstyrelsen. Om du har funderingar på om oegentligheter försegår, kan du alltid skriva till huvudstyrelsen och begära ett skriftligt svar.

Jag undrar för att vår sektion inte har några egna stadgar, vilket jag inte tycker är särskilt positivt eftersom det blir svårt att göra överlämnanden och "folk" kan inte se vilka regler vi har bestämt att förhålla oss till. Att vår sektion inte har egna stadgar lär ju betyda att vi då lyder under huvudstyrelsens, vilket i sig inte är ett problem men de är inte anpassade för vår verksamhet. Jag har varit med och startat upp sektionen och har inte riktigt fått det gehör jag önskat när jag tagit upp frågan om egna stadgar och huvudstyrelsen har inte uttalat sig i frågan när de haft möjlighet att ge sin input.

Summa summarum är att jag undrar för att jag vill ha mer input på hur stadgar för en tävlingssektion kan se ut snarare än att jag saknar insyn i föreningsverksamheten.

Hur är dom inte anpassade för eran verksamhet?

precis som Cha9 säger så är det bara US som har egna stadgar, utöver föreningens.

Istället för att skriva egna stadgar som bara gäller TS så arbeta med det som gäller hela föreningen (alltså verksamhetsidé, värdegrund, vision och verksamhetsplan), TS är ju en del av föreningen och ska ju kunna arbeta under dessa 'ledsnören'?

Absolut är det så, men jag skulle vilja ha mer preciserat för just TS. Som kan reglera t.ex: sektionens storlek, årsmöten, uppifter och nedläggning av sektionen. Jag kan tycka att det vore bra så att sektionen jobbar på ett bra sätt även om medlemmarna i sektionen byts ut. Just nu är vi flera föreningskunniga i sektionen så det går alldeles utmärkt att jobba utan, men så kanske det inte alltid kommer vara i framtiden och då kunde dessa stadgar komma väl till pass.

Dock verkar det mest bara vara jag som lägger någon vikt vid detta i vår sektion just nu så det är inte särskilt aktuellt trots att jag lyft frågan vid några olika tillfällen. Men jag tar gärna emot mer input, och tack ni som delat med er hittills :)

I typstadgarna för förening hittar man; § 22 Sektioner
En sektion är ingen egen juridisk person och är underordnad föreningens styrelse.

Ungdomssektion
...

Övriga sektioner
Beslut om bildande eller nedläggning av sektion fattas av allmänt möte eller extra allmänt möte.
Ledningen för varje sektion utövas av en sektionsstyrelse, bestående av ordförande och …… övriga ledamöter. Sektionsstyrelse väljs årligen bland röstberättigade medlemmar av möte med de föreningsmedlemmar som bedriver den verksamhet vilken handhas av sektionen. Föreningens styrelse skall, i särskild instruktion, fastställa de befogenheter och skyldigheter som sektionsstyrelse har.

Även under §14 Ärenden vid årsmöte, hittar man 16. Fastställande av eventuella sektioner förutom ungdomssektion (se §22)

Så på årsmötet så kan ni ju lägga till punkterna (efter eller under 16.) - val av antalet ledamöter inom ramen för det i 22 § andra stycket angivna antalet , - val av ordförande för tävlingssektionen, och - val på två år av ledamöter för sektionen. Exempelvis. Om ni måste ha egna revisorer vet jag faktiskt inte... Ni kan också fråga om stadge ändring till nästa årsmöte och lägga till ex. 'halva antalet ledamöter väljs vid varje årsmöte' (så kan inte hela sektionen bytas ut)

Som sagt, så är ju sektionen underordnad styrelsen, så förslagsvis så har ni tillsammans med styrelsen ett möte där ni sätter upp eran verksamhetidé, vision, verksamhetsplan och värdegrund (dom 4 V-na, det är så jag har lättast att komma ihåg dom) så ni har dom att jobba efter. (det ska alla styrelser göra). Det sämsta man kan göra (enligt mig) är att jobba utan mål... Så gör en plan tillsammans med styrelsen, så ni ömsesidigt kommer fram till rimliga mål och riktlinjer. Gör gärna måldokument, kortsiktiga och långsiktiga, så håller arbetet sin riktlinje även några år senare =) Det finns hur mkt som helst att hitta ang. mål, men ett tips är ju att prata med Sisu, dom kan anordna en dags kurs (eller liknande) med föreningsutveckling, dessa är MKT givande.

Jag tycker det är jättebra att du lyfter frågan!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • ChatGPT
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur