Städande barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
När klan man börja begära att barn plockar undan efter sig? Jag får inte min 3-åring och 1,5- åring att plocka undan ens lite av det de har använt, och de bara röjer ut allt alltid! Det blir vi, mest jag, som plockar undan efter dem och det är jobbigt i längden, som om inte jag har mycket att göra redan!

Så fram med era bästa tips om hur man får baqrn att städa efter sig! :bump:

Sv: Städande barn

Jag brukar plocka ihop tillsammans med barnen. DÅ lär de sig ATT göra det, men behöver inte göra det helt själva. Jag är för lat att plocka undan efter dem när de lagt sig och tror dessutom att de lär sig att man inte behöver städa, för det gör ju mamma ändå.
Så, plocka fram tålamodet och försök samarbeta med dem. :D

Vi har plocktävling ibland. Numer har jag börjat sätta villkor för vissa saker för Lucas. Vill han se nåt på TV t.ex, så får han det efter han plockat bort alla bilar som han släpat fram. Ofta behöver jag inte "hota" med något, utan kan be honom specifikt att ta alla bilar och lägga i lådan.

När elin var lite mindre älskade hon att städa... Hon kunde plocka ihop saker hela dagarna, även mammas och pappas saker skulle städas bort...
Numera är det inte lika roligt, men vi har nästan alltid som deal att ska vi byta "leksak" ja då plockar man ihop det man höll på med, tex om man har lekt med lego och sen vill gå och måla, ja då plockas legot i lådan osv.
Ett sätt att göra det enkelt för barnen är att ha rejäla lådor, som de bara kan hiva ner sakerna i, om man vill ha det sorterat, måla eller klistra bilder på det som ska vara i lådan, tex. mjuka djur, bilar, lego, briotåg osv.
Men vi hjälps oftast åt, är elin på bra humör så hjälper hon gärna till att plocka undan sina saker så att vi kan äta osv.

Mamma har ju dagbarn...och då de är ganska många så kan ju inte alla lämna sakerna framme. Så hon brukar köra med att de får hålla på med en sak i taget...då de lessnat får de ta fram en ny sak så fort de städat bort den gamla...det fungerar inte alltid...men det fungerar i alla fall ganska bra. Sen får de inte gå ut innan de har plockat ihop...och det fungerar super...för barnen älskar ju att vara ute. Hon säger det inte som något hot...utan mer som: efter att ni har städat ihop så kan vi gå ut och leka... :d

Borja med att lagga undan (garage, forrad, vinden) minst halften av alla leksakerna. Om barn har for manga leksaker blir de latt jaktade, man maste ju leka med alla sakerna = allt aker fram och det blir en salig rora. Organisera de leksaker som ar kvar i dricksbackar eller andra lador utan lock, helst i tva eller fler olika farger. Sedan leker ni med en back/lada i taget. Du leker alltsa med barnen, det ar basta sattet att lara dem komma ihag en back i taget-regeln. Innan de far leka med nasta maste allt tillbaks i den forsta. Det drojer inte lange innan de far klam pa det hela. Om de glommer att lagga tillbaks leksakerna i ena backen innan de borjar med nasta sa aker den backen undan ett par dagar.

Är det mycket att plocka undan är där för mycket leksaker.
Plocka undan så dom har några backar bara. Låt barnen förstå att leksakerna är utbyttbara som dom leksaker som försvinner gör det inte för all framtid utan dom går att byta ut mot dom resterande som finns kvar. För att vara ärlig om det är jobbigt för en vuxen att städa tänk dig då hur det är för ett barn.
Fördelen här är faktiskt att barnen oftast leker mer med sina leksaker som dessutom känns "nya" när dom varit borta ett tag och man sedan plockar fram dom. Dom blir roligare.
Hjälp till att städa för det är så lätt när man är såpass små att man fastnar vid en leksak och börjar att leka mitt upp i städningen. Konsentrationen är ju inte den bästa alla gånger när motivationen kanske är låg och leka är så kul.
Tävling gillar en del barn så en "vem städar snabbast" eller "kan vi se om vi fixar det på **** sekunder" och ha en klocka med (övar lite tidsperspektiv samtidigt).
Min dotter älskar klockor och tidtagning så det har funkat på en del saker.

Kan berätta att min dotter som är 7 år har helt på eget bevåg börjat att städa sitt rum samt bädda sin säng utan tjat från min sida (när hon var 3 år vände hon upp och ner på lekbackarna :crazy: ). Hon har insett det praktiska med att hitta sina saker (jag vägrar städa varje dag utan städade en gång i månaden och resten bara förste undan sakerna = hon tröttnade på att inte hitta det hon ville ha) och är road av att bädda. Vi bäddar sällan våra sängar förövrigt.
Hon hjälper gärna till när vi städar också och tycker om att städa toaletten av någon anledning :eek:
Diska är också kul :p

Du kan nog inte räkna med att de ska städa efter sig än. Däremot kan de, om de vill, hjälpa dig att plocka undan.
Gör det till en "viktig" uppgift.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 843
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar