Sv: Städande barn
Är det mycket att plocka undan är där för mycket leksaker.
Plocka undan så dom har några backar bara. Låt barnen förstå att leksakerna är utbyttbara som dom leksaker som försvinner gör det inte för all framtid utan dom går att byta ut mot dom resterande som finns kvar. För att vara ärlig om det är jobbigt för en vuxen att städa tänk dig då hur det är för ett barn.
Fördelen här är faktiskt att barnen oftast leker mer med sina leksaker som dessutom känns "nya" när dom varit borta ett tag och man sedan plockar fram dom. Dom blir roligare.
Hjälp till att städa för det är så lätt när man är såpass små att man fastnar vid en leksak och börjar att leka mitt upp i städningen. Konsentrationen är ju inte den bästa alla gånger när motivationen kanske är låg och leka är så kul.
Tävling gillar en del barn så en "vem städar snabbast" eller "kan vi se om vi fixar det på **** sekunder" och ha en klocka med (övar lite tidsperspektiv samtidigt).
Min dotter älskar klockor och tidtagning så det har funkat på en del saker.
Kan berätta att min dotter som är 7 år har helt på eget bevåg börjat att städa sitt rum samt bädda sin säng utan tjat från min sida (när hon var 3 år vände hon upp och ner på lekbackarna
). Hon har insett det praktiska med att hitta sina saker (jag vägrar städa varje dag utan städade en gång i månaden och resten bara förste undan sakerna = hon tröttnade på att inte hitta det hon ville ha) och är road av att bädda. Vi bäddar sällan våra sängar förövrigt.
Hon hjälper gärna till när vi städar också och tycker om att städa toaletten av någon anledning
Diska är också kul