"Stackars tävlingshästar"...

LucyShow

Trådstartare
;)

Var bara tvungen att visa denna bild jag hittade på Lisen Bratt-Fredricsons blogg..på tal om alla trådar om "stackars tävlingshästar".

Tycker fortsatt att det är upp till var och en att bedöma om ens häst kan/ska gå med andra och/eller i liten/stor hage men visst är det en skön bild med 2 svårklasshästar, i detta fall Jens Fredricsons Lunatic (gått världscup) och Cavat (går S hopp), i grön hage!

20110804-091735.jpg
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Åh så härligt dom har det! Så där önskar jag att min häst också kunde gå!! Känns så torftigt att ha honom själv jämt. :-(
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Trevlig bild, men jag skulle inte vilja påstå att hagen är särskilt grön.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Trevlig bild, men jag skulle inte vilja påstå att hagen är särskilt grön.

jämför man med vad flera andra hästar som går elit tävlingar och högre så är den enorm och väldigt grön. första stallet jag jobbade i så var det 2 hästar som inte kunde gå i hage, då dom sprang runt och kunde skada sig. (=häst glad över att komma ut springer och har roligt = ägaren tar direkt in och ger hö.)
de gick i sjuk hagar året runt utan ett enda gräs strå, och bara ute i 4-5 timmar om dagen. så den hagen är enorm om man jämför med alla de hästar som bara går i rast hagar och är inlindade i bomull för att inte skada sig.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag skulle vilja påstå att den är ganska "lagom" grön. Många har sina hästar i hagar med gräs upp till magen (i vissa fall tom odlad vall :eek:).

För övrigt blir jag väldigt glad av bilden!
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Trevlig bild, men jag skulle inte vilja påstå att hagen är särskilt grön.

Ganska lagom för att möjliggöra långa ättider utan övervikt, tror jag. (Lite beroende på vad det är för gräs och hur stort inslaget av klöver är etc.)

Jag är för övrigt oenig med TS. Jag tycker inte att det är upp till var och en om hästen får vara ute i en rymlig hage med artfränder eller inte. Tvärtom, jag vill se mer hästvänlig lagstiftning på det området.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Är glaset halvtom eller halvfullt?:angel:
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Trevlig bild, men jag skulle inte vilja påstå att hagen är särskilt grön.

Nu tycker jag du är lite åt det negativa hållet faktiskt. Bra mycket grönare och större hage än vad jag ser häromkring ibland till tävlingshästar som inte går de största tävlingarna direkt

Man ser ju heller inte hela hagen den kanske är ännu grönare utanför bilden. Det ser lite upptrampat ut framför grinden men det gör det i många hagar gräset i denna hage räcker nog mer än väl.

Kul att se faktiskt
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Att de dessutom går två i samma hage :bow: Även om det bara är för några timmar är det ju guld värt för dem!
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag är för övrigt oenig med TS. Jag tycker inte att det är upp till var och en om hästen får vara ute i en rymlig hage med artfränder eller inte. Tvärtom, jag vill se mer hästvänlig lagstiftning på det området.

:bow::bow: Skriver under på detta. Det är inte upp till var och en om man vill låta sin häst vara häst.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hästar är ju inte direkt gjorda för att gå på odlad vall och äta sig vrålfeta som många tror, så jag tycker att gräset är alldeles lagom grönt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Det är hemskt när man kommer till olika stall och 8 av 10 hästar är överviktiga, trots att ägarna påstår att de är välmusklade...
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

På Strömsholm får de inte in en enda hopphäst som fått fång- kan det bero på att dessa hästar får mat efter prestation:D
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Det är hemskt när man kommer till olika stall och 8 av 10 hästar är överviktiga, trots att ägarna påstår att de är välmusklade...

Ja, "Min häst ska se ut så h*n är kraftig".

Jag och vet. pratade om detta. Jag var så stolt för att ponnyn hade gått ner i vikt, men vet. dödade det ganska snabbt med "hon har många kilo kvar till idealvikt". Men så sa hon att senaste åren har hästar gått upp ganska mkt i medelvikt. Det som nu är normalt var "förr i tiden" övervikt. frågan är bara var ska det sluta?
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Antagligen, har faktiskt aldrig sett en hoppryttare på lite högre nivå som fodrar sin häst fet för att den ska se "musklig" ut.
På dressyrsidan däremot. :crazy: Fick ofta höra att min var smal när jag bantat henne till riktigt slimmad, och att hon måste
minst få 1-2 kg kraftfoder om dagen och bete på dagen för att orka. Jo tjena. Bete = Odlad vall, annars är det synd om hästen.

Lillagoajag; Ja folk tror numera att fett är muskler. Skrämmande.
Såfort hästen börjar falla ur i sin överlinje så är man där och matar, matar och matar. Utan att ha en tanke på att det kanske
är något annat som är problemet.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

KL
jag kan väl tycka att det faktiskt är lika sorgligt att man ö.h.t reagerar på att 2 tävlingshästar går i en gräshage som om det vore en stor ovanlighet - det är det faktiskt inte, "snacket om tävlingshästar till trots".
Hippson magazine eller Equipage (minns inte vilken av de två), drog en undersökning runt just den här "myten" för ngt nummer sen, och det visade sig att endast en försvinnande liten del av tävlingshästarna inte gick i hage många timmar om dagen. De riktiga Elithästarna går nog iof inte med sällskap så ofta i hagen, men de svenska går i hagen dagligen vad jag vet, helt i enighet med djurskyddslagen.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

har faktiskt aldrig sett en hoppryttare på lite högre nivå som fodrar sin häst fet för att den ska se "musklig" ut.
På dressyrsidan däremot. :crazy:

Jag har gjort samma iakttagelse men det rör sig då inte om svårklasshästar utan vanliga hobbyhästar på LA-MSV nivå. Min uppfattning är att det oftast är "wannabe"-ryttarna som faller i den fällan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästhantering I stallet har jag haft en diskussion med två andra stallgäster om hästhantering i allmänhet och "special-metoder" i synnerhet om man...
2
Svar
36
· Visningar
3 656
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp