Stackars lilla Tristan

K

Kajsabet

Jag är orolig för min kastrerade hankatt som är ca 4-5 månader gammal.

Vi tog emot honom från en förening i Uppsala, dit han hade kommit efter att ha blivit upphittad som liten kattbebis. Han fick tvångsmatas och åkte några vändor till veterinären i början (innan vi tog emot honom).

Ända sedan han kom till oss så har allt krånglat med honom och vår andra katt som vi hade haft i två veckor innan han kom.

Han har haft lös avföring ända sedan han kom, men inte diarré som är flytande. Och ibland får jag för mig att jag ser pyttelite ljust blod i hans anal efter att han bajsat. Vid två tillfällen (senast idag) så har jag torkat bort med papper och sett ljust blod på pappret. Han har också nyst i stort sett 10-15 gånger om dagen sedan han kom till oss. Han är vaccinerad två gånger med Felocell innan han kom till oss. Och han har varit innekatt ända sedan han blev hittad (vet tyvärr inte hur gammal han var när han hittades, inte ens på ett ungefär, fick aldrig den infon från föreningen, men jag tippar på ungre än 7v).

SJÄLVKLART har jag varit hos veterinären med honom. Det var först tänkt att vara en normal allmän besiktning (då vi inte var så oroliga i början av hans lite lösa avföring med tanke på stress vid flytt osv) men när jag såg lite blod första gången, vilket var ett tag sedan, så ville vi kolla upp det. Veterinären ägnade honom typ högst 5 min kändes det som :( och konstaterade att han har känslig tarm. Så vi blev beordrade att köpa diarsanyl som skall vara bra vid diarré och så bytte vi ut allt foder mot hills I/D. Nu, snart en vecka senare, så bekräftar jag då för andra gången med papper att det är lite ljust blod i hans rumpa och blir riktigt orolig - IGEN. Han nyser mer sällan nu, kanske 5 gånger om dagen och han mår nästan oförskämt bra :D
Äter som en gris och är full av energi - men ändå, jag är orolig.

Hans allmäna tillstånd är ju superb, men magen verkar lite väl paj. Han fiser någon gång om dagen också och hans fisar och bajs stinker verkligen enormt (gjort ända sedan han kom). Hans bajs har faktiskt blivit lite fastare sedan vi bytt ut allt foder, men det är fortfarande ljusare än vår andra katt's bajs. Och så har vi börjat tycka att hennes bajs blivit lösare (vilket aknske bara är inbillning).

Skall till veterinären idag och vaccinera vår andra katt för första gången. Skall såklart återigen fråga om detta. Men eftersom jag har ont i magen av oro så ville jag lufta mig lite här innan och se om ni har några smarta kommentarer om detta. Fråga gärna om något är oklart. Blev så mycket information på en gång.
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Angående nysningarna; se till att det kollas så det inte rent av sitter fast något i näsan på honom. Fick hem en "hittekatt" i fredags som nös en hel del, lyckades igår pilla ut ett hårstrå ur näsan på henne och efter det nös hon betydligt mindre. Ibland kan det vara såna enkla saker som orsakar problemen.

Hoppas ni får ordning på det hela!
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Och ja, han spinner hela tiden så fort man rör honom eller lyfter upp honom. Plus att han är riktigt gosig. Läste i en annan tråd att det kunde vara tecken på att han har ont?

Åååh, jag är så orolig. Stackars lilla mig kanske det bör stå som rubrik :crazy:


och såhär ser han ut när han sover:

photo.php
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Kan undersöka näsan lite, veterinären (eller hon var nog sjuksköterska av något slag) gjorde bara en allmän koll av näsan när jag var där med honom för en vecka sedan. Hon nämnde inget om att något kunde sitta fast och hon brydde sig inte nämnvärt om att han nös såpass mycket...
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Ja du... Om de är mer gosiga när de har ont är nog individuellt. Min ena katthona fick man knappt röra när hon var sjuk, hon gick bara undan och ville vara ifred. Sen när hon blev frisk blev hon übergosig igen. Så det tror jag inte du behöver oroa dig så mycket för.
 
Sv: Stackars lilla Tristan

För så var det nämligen med vår andra katt (hon som skall vaccineras idag) - henne fick vi ta till veterinären för hon hade hög feber och blivit väldigt avstötande. Veterinären trodde att hon fått något hyffsat ofarligt virus av honom eftersom han bott med flera katter och hon fick febern två dagar efter han kom till oss.

Ja, hon gick från världens keligaste katt till 'keep your hans off me' över en natt pga febern. Men nu är hon okay igen.
Så vi har som sagt haft mycket problem med våra två små katter ända sedan han kom till oss :(
Och vi som aldrig haft katt innan, så typiskt ;)
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Jo, han är riktigt ståtligt, helröd tabby. Ser ut som ett vackert lejon men är feg som jag vet inte vad :)
Och så är han sjukt stark :)
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Vilken vacker katt!

Har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel men hoppas att du får mycket bättre svar när ni är hos veterinären nästa gång!
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Fick inte så mycket bättre svar när jag rådfrågade han som vaccinerade min andra katt, Isolde.
Kändes som om att han inte ville säga emot det den andra veterinären sagt tidigare till mig. Men han påpekade att allmäntillståndet är viktigt och eftersom det är så bra så trodde han inte att det var särskilt allvarligt. Han upplyste mig om att vid lång tids diarré så kan tarmen bli rejält ansträngd så att det just kommer lite blod. Och det har ju handlat om att jag sett mindre än en droppe vid två tillfällen och anat vid kanske tre ytterligare tillfällen.
Så han tyckte att jag skulle avvakta och komma tillbaks om det blev värre - och det har ju blivit bättre, blev bara så orolig när jag trots det förbättrade såg blod imorse.

Men som sagt, han rådde mig till att vänta ut det hela eftersom tarmen kanske bara är riktigt trött på allt.
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Jag skulle nog råda dig att ta ett FeLV test på honom..
Hoppas det inte är något allvarligt.
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Det är inte lätt alla gånger att bedöma kattungars ålder särskilt om de har levt ute ett tag och haft sämre tillgång till föda. Jag tror att han var 10-12 veckor då han togs in. Innan dess hade kattfamiljen blivit matade ett tag och jag vet inte hur gammal han var när de dumpades.
Hoppas att det ordnar sig med magen.
 
Sv: Stackars lilla Tristan

Reykur: ett FeLv-test, hur går det till och vad innebär det? Blodprov eller?
Jag har läst lite om det, men jag har läst mycket om allt så nu snurrar det runt i mitt huvud. Det känns som om att många sjukdomar stämmer in med symtomen diarré med lite blod och nysningar (som faktiskt har blivit färre sedan vi först fick honom).

Jag skall tillbaks till veterinären om 3 veckor för vaccination igen av min hona Isolde. Har det inte blivit bättre då så skall jag verkligen höra med dem vad det kan vara. Kan man vänta 3 veckor om det är FeLv?

Det känns som om att veterinären inte riktigt tar en på allvar när man är så orolig och dubbelkollar hela tiden osv. När jag var där igår så rådde dem mig att vänta och lita på den första veterinärens råd (hon som knappt ägnade honom någon tid alls). Men det är tungt, torkade återigen bort lite ljust blod från hans rumpa idag.

Majvi: Så han var ändå såpass gammal, det visste jag faktiskt inte. Tycker så synd om honom - allt han varit med om.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
894
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp