stackars hästar

Sv: stackars hästar

Tokmaja skrev:
Vad menar du?
Får hästar inte vara ute mer än 12 timmar om man inte har ligghall??
Vart står den regeln? Har aldrig hört talas om det, om det är som jag uppfattar det!?

Just så, hästar som under den del av året då grästillväxt inte sker går ute 12 h per dygn eller mer ska ha ligghall.

Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se

ojdå!
Hur många av sveriges hästar mår i så fall dåligt utav det här?!!!
Alltså är utsatta för det!
Räcker upp en hand. Mina släpper jag ut före 6 och visserligen nu på vintern kan de gå in före 18 men som i helgen var de ute till 21... var jag olaglig då alltså... skrämmande... Trodde att mina kusar mådde bra, de ser i alla fall välmående ut av att gå ute lite längre...

Hade ingen aning om det här faktiskt!! Men det är jättevanligt att mina går ute 12-14 timmar per dag... jag måste alltså bygga vindskydd.... :crazy:

Det är nog många som tummar på denna regel. Jag ringde själv upp djurskydd i vår kommun och frågade hur han ställde sig. jag talade om att om vädret var gräsligt, dvs snålblåst och iskallt regn, så var de kanske bara ute 4 timmar, medans i fint klart väder så kunde de vara ute 15.

Enligt mig är det värre att ha de ute 10 timmar i oväder, än 20 timmar i fint väder, sett utifrån djurskyddssynpunkt.

Till mig sa han att man självklart måste till viss del låta det sunda förnuftet råda. Han menade att han kunde acceptera att man ruckade på reglerna om man bara använde det sunda förnuftet.

Tycker det är ganska logiskt. Bra att regeln finns, så de har något att luta sig emot där det verkligen handlar om att hästarna lider, men även bra att de låter det sunda förnuftet oxå råda.

håller med!!
Men bara man inte råkar på en "regelbög" för jag menar är det snöoväder så får mina givetvis gå in efter 10-12 timmar, skulle ju inte ha dem ute längre då.
Men som sagt, är det fint väder, bara kallt, så vill jag hellre ha dem ute (och de vill hellre vara ute ju).

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
546
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31