stackars hästar

C

coletessan

finns det något krav eller nåt sånt på hur mycket en frisk häst ska vara ute, eller hur länge en frisk häst får stå inne i sin box... vet ett stall här i närheten som har shettisar och två unghästar... ingen av hästarna gör nåt mer än att står i sina boxar och kommer ut i hagen kanske max två timmar om dagen... jag tycker detta e hemskt, men är det djurägaren som bestämmer hur mycke hästarna ska vara ute eller finns det några kvar på det?

var ringer man om man vill anmäla? men om man anmäler det, kommer någon göra något åt det? hästarna är inte magra eller så...

skulle bli glad om någon skulle kunna hjälpa mej med vad jag ska göra...

Sv: stackars hästar

Det är väl tyvärr så att det inte finns någon regel för längden på hästars utevistelse. Konstigt nog, eftersom det finns regler om allt annat....

tyvärr är det så, ingen regel om det alls... Vet många stall där hästarna har det så.. tyvärr :(

jag vet tom ett stall som har några tävlingshästar och vissa av dom galoppörer.
De får bara komma ut på sommaren och ibland när det är bra underlag på vintern.
De säger att de hästarna beter sig som idioter i hagarna och kan bryta benen.. så när de väl kommer ut har de skydd och boots.
Tro fan de beter sig så när de inte får vara ute varje dag!!

Jag vet en häst som stod på stallet där jag håller till som aldrig var ute. En hårt tränad hopptävlingshäst. Men det finns ju inga regler om det så ingen kunde ju göra något...

Vad sorgligt! Det borde finnas lagar om hästars utevistelse

det som kan göras är att mäta ammoniakhalten i stallet. står de inne hela dagarna krväs en stor ventilation och häststall brukar inte ha det.

det finns bara max 12 timmars regeln, och den gäller ju hur länge en häst utan ligghall får vara ute..

Men om man anmäler (eller själv går dit o pratar) så kanske en diksution kan föras om ämnet.

Har de bra hagar?

/jenny

Tyvärr ser det ut såhär i många stall.
Många tävlingshästar få ju tex inte ens gå ut i hage varje dag å absolut inte vara ute mer än ngn timme.
Tyvärr är inte djurskyddslagen så djurvänlig så det är lag på att hästar måste ha viss tids utevistelse. :mad:

Det finns en rekommendation om daglig utevistelse, men det är bara en rekommendation, det.

Däremot tycker jag att man borde kunna hävda att en häst som aldrig får vara ute inte kan bete sig på ett sätt som är naturligt för en häst (för det står i djurskyddslagen att alla djur skall beredas möjlighet att "bete sig naturligt"). Det tycker jag för övrigt även gäller hästar som bara ställs ut en och en i "boxlika" rasthagar, men det är väl en annan diskussion...

I många andra länder får inte hästarna komma ut alls, mer än när dom tränar/tävlas/arbetar. Och där finns inte ens debatten om att hästar behöver få vara hästar. Så... ja... här kan vi alla fall prata om det och försöka påverka.

okej, ja dessa stackars hästar blir inte ridna eller något så dom står bara rakt upp och ner, har aldrig förstått varför han som har hästarna har dom..
hagarna är väl okej men stallet ser hemskt ut, fönster som gått sönder och allt hänger på tvären...
men om man vill göra en anmälan var är det man ringer då?

Måste säga att jag är glad att det inte finns någon minimitid lagstadgad.
Hur skulle vi i vårt stall gjort i veckan när bara 3 av 12 hagar gick att använda? Övriga 9 var livsfarliga att gå i eftersom det frusit, sedan snöat och slutligen töat och regnat så att isfläckarna var täckta av vatten. Jag vill definitivt inte släppa min spralliga häst i en sådan hage! Då tycker jag det är betydligt bättre att hästarna skiftas om att gå i de säkra hagarna, 2-3 timmar per dag.

Jag menar att sunda förnuftet måste få råda vad gäller utevistelse. Här i Skåne kan det vara fruktansvärt kallt och blåsigt på hösten och vintern. 4-5 minus och 15 sekundmeter är betydligt kallare än 20 minus och vindstilla!

Immer

Du kan inte göra någon anmälan gällande utegångstiderna. Däremot kan stallägaren få en reprimand eller t.o.m. böter om inte stallet uppfyller vissa krav.
Och det verkar ju som att det inte gör det.

jag tycker inte det gör det, men vart gör man en anmälan isf?

jag tycker att vi människor tagit ifrån hästarna så mycket av det naturliga att det är våran skyldighet att ha bra hagar som dom kan vara ute i dagligen. hästar är hästar och jag tror inte att en häst som aldrig får komma ut har spec. bra psyke. jag håller med någon som skrev: det är ju inte konstigt att dom blir tokiga när dom inte får komma ut dagligen! Absolut dom vill ju ut och när dom väl får komma ut så vill dom ju busa! Vadå, hästar kan väl skada sig när dom ridtränas/tvälar oxå! Blir illamående när jag ser toppryttare som säger att hästarna inte får komma ut för att dom är värda så mcyket och kan skada sig!!!!!!! Jag menar Gidde?! han får komma ut dagligen och han ÄR värd miljoner, han är väl inte skadad för de????? okey, släng på hästen skydd men låt den för tusan komma ut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jag har haft skadade hästar som måste ha boxvila och jag har sett hur dåligt dom kan må av att inte få komma ut.... men det finns inga lagar och det är upp till ägaren...vill dom inte så kan man inte stoppa dom!

*sj klart ska inte en skadad häst som måste ha boxvila gå ut i hagen. Jag syftar på friska hästar.

Om hästen ska ha boxvila, spelar det då någon roll om den står inne i en box eller ute i en hage stor som en box?

nej, men idealet är att ordna så att hästen håller sig lugn och inte springer.
Hur man sedan väljer att ordna det är väl upp till ägaren. De flesta hästar håller sig nämligen inte det minsta lugna om de är ensamma i stallet och kompisarna är borta.

Tycker är ju lite luddigt, kolla av om det verkligen är något att anmärka på. Typ boxstorlekar, galler mellan boxarna etc. Annars är det ju lite taskigt med en anmälan...

"Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i hage."

Det är det enda som finns i lagen, och eftersom det står BÖR så är det bara en rekkommendation och inte ett krav.

snigelfarmor skrev:
det finns bara max 12 timmars regeln, och den gäller ju hur länge en häst utan ligghall får vara ute..
Vad menar du?
Får hästar inte vara ute mer än 12 timmar om man inte har ligghall??
Vart står den regeln? Har aldrig hört talas om det, om det är som jag uppfattar det!?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
546
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31