Stackar lillpålla

F

Frasseoo

I vårt stall finns det en liten ponny pålla.
Hon fyllde 30 i juni.

Under den senaste månaden har hon magrat av fullständigt.
Hon är bara skinn och ben. Hon har inte fällt hela vinterpälsen. :(

Sedan i söndags har hon haft 40 graders feber. Hon kan inte lägga sig, inte äta och dricker knappt. Hon har gula slemhinnor och det är visat att hon har nedsatt leverfunktion.

Pållan står med hängande huvud och död blick.
När matte kom stramade hon upp sig lite och åt en hel tugga mat.

Jag har försökt prata med en av ägarna en äldre dam. Hon förstod inte alls vad jag menade när jag sa att de borde hjälpa henne somna in. Tanten tyckte hon såg "pigg" ut. :eek:

Tanten sa vidare att hon hade en vänninna som tog bort en gammal hund och ångrat sig.
De vill inte ta bort henne "för tidigt". Jag sa att det var bättre att at bort pållan en dag förtidigt än att hon skall få lida en dag för.länge.
Tanten fattade inte vad jag pratade om.

Att ägarna inte fattar att lillan måste få somna in är en sak.
Det sjuka är att veterinärerna inte säger stopp.

Det ända veterinären gör är att ta prover och ge pållan antibiotika och Finadyne.

Jag skall till stallet nu, är veterinären där lär jag bli stygg.
Hur 17 kan man låta en stackars pålla lida på detta vidriga sätt :eek: .

Nu hörde jag det senaste... nu får hon dropp!!! Herre jösses.
Jag åker jag och gör något!!

/Ledsen Frans

Sv: Stackar lillpålla

Låter ju inte som man sätter djuret i första hand om det nu inte är ngt som man kan bota hyffsat snabbt...

På sätt och vis kan man förstå att ägaren inte vill se sanningen i vitögat, hästen är kanske en gammal vän och man är kanske rädd att ta bort den i "förtid"
Jag känner igen den plötsliga avmagringen med något som hände en väns häst förra hösten. På en månad gick hästen från nästan tjock till benrangel!
Det var riktigt otäckt och visst kallade de ut veterinären, och de försökte hjälpa men hästen avlivades en vecka efter att veterinär varit där eftersom det var såpass illa och inte gick åt rätt håll.

Man måste komma ihåg, det krävs en enorm styrka och förmåga att tänka osjälviskt i en svår situation! Kanske det i det här fallet bara behövs en knuff i rätt riktning, kan man prata med veterinären i fråga?

Jag vet inte hur det brukar vara, men vår veterinär erbjuder behandling och försöker stödja ägaren vad än beslutet må vara. Jag tror att det är oerhört svårt att ha en åsikt om vad som bör göras och säga det till en desperat ägare.
Men visst, ibland måste man sätta ned foten!

hej!
Jag hoppas du fått ägarna att ta mod till sej och låta pållan somna.. Låter hemskt att en gammal vän ska behöva lida så på slutet.
Finns det inga fler i stallet som kan prata med henne? Hoppas verkligen att det löser sej../ Lavinia, som en gång i tiden fick en vecka på sej att få pållan frisk annars var det bara avlivning kvar, och dessutom lyckades..

Den lilla sta´ckaren har fortfarande inte fått somna in.

Jag har försökt prata med ägarna och det är precis som ni skriver så att de vägrar inse fakta.

De vill "ha svart på vitt" att det inte är något att göra. Totalt har fyra veterinärer konsulterats alla säger samma sak.
Pållan ÄR sjuk och kommer självdö snart.

Ägarna vill dock gå vidare med nya prover. För de tror att det bara är en liten förkylnign.

Hästen har under helgen ätit ett par nävar grönt gräs och lite betfor.

Jag blir galen :eek:

Frasse

Ett sätt som kan vara effektivt är ju att kontakta tidningen.
Expressen, t ex, brukar få fart på det mesta.
Detta är ju djurplågeri i stort format!

Fy fasen så hemskt. Man blir gråtfärdig av dessa `djurvänner´som vill göra allt för att lindra sitt samvete. Stackars pålle, hoppas att den snart betar på de evigt gröna ängarna

Liknande hände här för några år sedan.
Distrikst veterinären sa rätt ut att om inte hästen var borta om två dagar, skulle han anmäla för vanvård, samt egenhändigt se till att hästen kom till trappalanda.

Nu tror jag iofs inte att en veterinär får avliva ett djur hur som helst, men i det här fallet tog det skruv...

Hej!

Hur går det? Lever stackaren fortfarande? Hoppas ägarna tar sitt förnuft till fånga snart. / Lavinia

Hon har äntligen fått somna in

Lilla ponnyn har ÄNTLIGEN fått somna in.

Tre veterinärer samt alla i stllet som orkade har i över en vecka sagt att hoppet är ute.

Först i onsdags fick hon äntligen somna.

Då var ponnyn så medtagen att hon inte gick att leda ur boxen.
Man fick söva-avliva henne där och winscha ut hennes kropp.

Då hade hon haft 40graders feber och knappt ätit eller druckigt på 11 dygn. :eek:

Skönt att hon äntligen fick somna. :cry:

SKÖNT att hon äntligen fått somna in lilla kraken :crazy:
bra att du åtminstone stod på dig,och försökte få ägarna att förstå :bow:

mvh Arabizar

Tack och lov att den lilla pållan äntligen fått somna in! all heder till dig frasseoo som försökte hjälpa henne ur sitt lidande!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 401
Senast: -Catherine-
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·
H
Övr. Hund Jag behöver lite råd från er visa bukare! Jag har varit utan egen hund sedan för bara några månader sedan. Innan dess har jag hållit...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Hannahbal
·
H
Hästmänniskan Ngn gång i livet så får man som hästmänniska släppa taget om den man älskar... Det fick jag göra.. I augusti 2007 köpte jag ett...
2
Svar
36
· Visningar
3 997
Senast: Josefhine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar