Stabil halvblodshingst

via

Trådstartare
En av mina elever ska betäcka sitt sto, och behöver avelsrådgivning.
Stoet är e: Columbus**-Herkules, är högrest, elegant, har bra benställning, är relativt kort, har välliggande bog, och välutvecklad manke, långt kors, som är "normalvinklat". Hon har ett vasst temperament, är 165 cm hög, har mkt bra skritt, helt ok, taktmässig trav, och en bra galopp.
Avelsmålet är en häst som är mellan 160-165 cm mkh, STABIL i psyket, och gärna ännu bättre gångarter än mamman. Mao, hon söker en hingst som är mellan 160-165cm, är en gångartsförbättrare, inte nödvändigtvis en "tävlingsindivid" dvs en skarp skalle är inte önskvärt. Den får såklart gärna vara billig också. Några förslag?

Sv: Stabil halvblodshingst

Jag rekomenderar Highlight! Har sett väldigt många avkommor, även några med skarpa mammor och har aldrig träffat ngn med vasst temperament. Ett ganska säkert kort med andra ord. Kolla deras hemsida www.millegarne.com
Lycka till!

Huruvida hingstarna har stabilt temperament eller inte och huruvida deras avkommor har det är VÄLDIGT subjektivt. Det blir alltid en massa tyckande i sådana här frågor och även en massa skitsnack, tyvärr. Den ena tycker att hingsten X har supertemperament medan nästa bara har träffat idioter efter samma hingst.

Denna tråd hålls under uppsikt och blir det skitsnack så plockas den bort!

// moderatorn

Tack för rådet, han var ju den enda på deras hemsida där de särskilt nämner temperamentet, och det verkar ju positivt.
Någon som har fler att tipsa om?

Jag får nog lov att hålla med Highlight är ett bra val.Allroundbetonad med god hoppförmåga och gång...dessutom bra exteriör.Min fd hovslagare hade flera avkommor efter Highlight och han var helt lyrisk över dem...hihi hade tom med foton i plånboken på dem (snacka om att vara kär i barnbarnen).Har bara hört gott om deras temperament från alla håll och kanter.

Bayron nedärver gott temperament. Har honom som pappa på min unghäst som har ett lite skarpt Herkules-sto som mamma. Det blev väldigt bra!

Han är ju typförbättrare och ger bra gång med! :)

Cortus är åxå känd för att ge avkommor som är väldigt trevliga i psyket. brukar även hoppa och röra sig riktigt bra

Nactus ger bra överlinje, bra gångarter, och har kanonpsyke. Dessutom humana priser och jättetrevliga ägare!

Har en liten prinsessa (-03) efter Nactus-Master-Torboldt i stallet nu :love: och har även fött upp hennes "morbror" e Nactus-Torboldt samt en annan e Nactus-Master (annan mamma).

Senast ändrad:

Hej!
Jag kan rekommendera Bayron!
Nedförvärver mkt bra temperament, samt har han mkt bra gångarter, är snygg och har utstrålning!
Gillar även skarp Dionysos, som också, enl ägaren ska ge mkt bra avkommor i form av ovanstående.
Lycka till! :)

Det har jag oxå hört, men brukar de inte oxå bli rätt stora?

Jag betäckte mitt Tamburin Herkules sto med 1. Rambo, fick en avkomma som kunde hoppa med världens bästa psyke en toppen häst otroligt cool.
2. Davinci en energisk häst med otrolig elastisitet mycket trevlig blir stor
3. Ravell och fick en högrest elegant avkomma mkt snäll med motor och hydralik i steget även denna en cool kille som är rädd om sig och mkt snäll.

Nu ska jag betäcka med Figaro! Men har också funderat på Bayron som är jättesnygg i verkligheten.

Har också sett Bayron i verkligheten att par gånger, en snygg hingst med mkt elasticitet och han har ett underbart temperament, samt har jag sett mkt fina avkommor till honom.
Kan rek honom!

Intressant att höra att Bayron nedärver bra temperament! Jag är lite sugen på att använda honom till mitt sto e Ceylon. Men är det någon som vet hur det är med hasvinklarna. Har för mig att det i hans kritik i hingstkatalogen står något om att han är inkorrekt inskenad i haserna :confused:

Det står i hingstkalendern från 2004 : vinklad i hasen bak. Enligt en tysk studie som jag har läst så har bakbenens konstruktion 14-16 % arvbarhet...

Frambenens arvbarhet var 12...

Helen

Jag frågar eftersom mitt sto inte är korrekt i bak.

Pappa Ceylon har 51 i index på extremiteter :crazy:

Synd att hon inte är korrekt själv då. Störst arvbarhet enligt studien har föresten typ och könsprägling.

Helen

Enligt dom som träffat Ceylon har hon precis samma bakställ som han (något hjulig bak), så därför är temperament och korrekthet de två viktigaste faktorerna för min när jag väljer hingst.

Varför inte kika på den nygodkända Bleckert Boy! Han verkade ju stencool :cool: och om stoet har en relativt kort,stark rygg så hade jag chansat. han hoppade såååå fint!

Han visade ialla fall upp ett ganska skarpt temperament när han blev lite pressad, så att kalla honom stencool hade inte jag gjort. Sedan var ju ovanstående ute efter en GÅNGARTSHINGST och dit platsar inte alls Blecker Boy ingen gång alls.

Liknande trådar

A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 366
Senast: Atida
·
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 729
Senast: Slobodan
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
Avel För första gången kan jag inte alls välja hingst till mitt sto. Tycker inte att någon duger (vadå kräsen). Hon är dräktig med sitt 7:e...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: Filuran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30