Stå uppbunden

supercassie

Trådstartare
Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta.

Jag arbetar i ett stall med mellan 15-20 hästar (inte så att jag inte vet hur många vi har, men det ändrar sig med tiden, fram och tillbaka så att säga).

Stallet är ett tävlingsstall (galopp) vilket gör att hästarna var för sig inte har EN ägare som ägnar sig åt varsin häst osv...

En av mina passhästar har stora problem med att stå uppbunden. Av säkerhetsskäl har vi på alla grimmor i stallet balsnören i "hak-öglan" och "sidoögglorna" på grimmorna. Vi använder gummiinklädda kedjor som är vanlig hake på ena sidan och s.k. "panikhake" på andra, dessa brukar vi dubbelvika så att panikhaken sitter i balsnöret och vanliga haken sitter i panikhakens ögla.



"min" häst går inte att binda upp! Han rycker inte såpass att balsnöret går sönder, han lutar och sedan twistar snarare loss sig själv (för det mesta) utan att snöret går av?!. när det bara gäller grimma så kommer han ju "bara" lös i box eller spolspilta, men ibland vill man ju kunna ha en häst stående i tio min och veta att den står på samma ställe, eller? (skoning ex.)

Det är såklart otroligt irriterande. Jag har försökt att sätta utan balsnöre, vilket då resulterat i att han dragit sönder utrustning, uppbindningskrokar osv... jag vågar inte riktigt "sätta hårt mot hårt" och sätta vanlig hake (utan snöre) direkt i grimman...känns som han skulle kunna bryta nacken...

Han drar i princip aldrig när man står tillsammans med honom, men så fort man inte syns för honom så gnäggar han och sedan tar det inte lång tid innan han tagit sig loss eller är skitstressad kring uppbindningen.

Hästen är 4 år och vallack.

Ett problem (förutom problemet) är ju att jag inte kan träna flera timmar varje dag med honom, såklart. Det är en väldigt intelligent häst, men jag vill som sagt inte riskera varken hälsa eller psyke på honom genom träningen...

Så, bukeoraklet. Har ni tips?

(Om jag lagt tråden fel ber jag om ursäkt....moderator är som vanligt fri att flytta)
 
Sv: Stå uppbunden

Måste den stå i gången?
Jag skulle öva mest i boxen o går bort flera korta mikrostunder o berömma den. Alt. prova att den står med rumpan mot en vägg.

när hovis är där finns ju ngn med honom.
 
Sv: Stå uppbunden

Min ena ponny drog sig loss ett hovslagarbesök. Nästa gång hade vi bättre grimma och bättre krok. Hon testade att dra igen (inte kasta sig) och då höll sakerna. Nu står hon snällt.

Hade en som kastade sig, den lärde vi stå still lös och sen gick det att binda henne också.
 
Sv: Stå uppbunden

Säger också ställ med rumpan mot en vägg. Snabbaste sättet att få det att funka i vardagen.
 
Sv: Stå uppbunden

Har erfarenhet av hästar som drar sig lös för att dom vet att dom kommer lös. Ibland löser sig problemet med att man sätter fast tillräckligt för att dom inte ska kunna dra sig lös (under uppsikt) eller så får man helt enkelt träna hästen till att stå till på kommando. Backar den lös så ställ mot en vägg.
 
Sv: Stå uppbunden

Det har kommit en ny skitsmart grej på marknaden.
Minns inte vad den heter bara.....
Det är iaf en slags uppbindningsögla som låter "repet" ( i anordningen )
Löpa en bit innan den stannar, så tex unghästar som inte är vana att stå uppbundna, inte ska skada nacken.
Vet inte om det hade funkat?
 
Sv: Stå uppbunden

Det har kommit en ny skitsmart grej på marknaden.
Minns inte vad den heter bara.....
Det är iaf en slags uppbindningsögla som låter "repet" ( i anordningen )
Löpa en bit innan den stannar, så tex unghästar som inte är vana att stå uppbundna, inte ska skada nacken.
Vet inte om det hade funkat?
Redan i början av 80-talet hade vi uppbindningsrepen virade runt gummibåtförankringar- vilket gjorde att repen var elastiska till en viss gräns.
Gummirep o bind fast o "låt hästen lära sig" den hårda vägen är inget för mig.
utbilda dem/ hjälp dem som vi gör med all annan hantering/ ridning.
 
Sv: Stå uppbunden

Jag har ibland rekommenderat den faktiskt. Alla har inte kunskap/öga/timeing nog att träna bort sånt i hästar, eller tid eller ork... Känner jag att det är ett sånt fall kan jag rekommendera den.
Den heter The Safe Clip. Det är en hake som inte går sönder och låter repet löpa med viss friktion. Man kan ställa in hur mkt friktion man vill ha.
Den finns hos iaf en återförsäljare i Sverige nu. Annars kan man beställa från Tyskland tex.

Det finns annars tekniker kring hur man tränar bort såna saker i hästarna, utan att direkt gå på hårt mot hårt och bara binda upp dem satan. Utan alltså gradvis skola in dem.
Men som med all träning tar det tid och kräver upprepningar av rätt sort.
I galoppstall tex kan jag förstå om man inte hinner.
 
Sv: Stå uppbunden

+1 gäller alla djur i vår omsorg!

Nu vet inte jag hur din vardag ser ut med tider osv., men du skrev att du inte hade tid att träna flera timmar om dagen med hästen. Utöver vanliga stallsysslor och ridning då eller?

Då kanske du kan offra en ridtur eller två i veckan, eller fler, och träna på problemet ist.? :)
 
Sv: Stå uppbunden

Det är en löphäst, men visst kanske man kan ta sig 5-10 min per dag.
Hon får väl prata med tränaren.
En löphäst som inte får gå blir värre att binda upp.
 
Sv: Stå uppbunden

Hi Axel:
Vi har prata många gånger om "HÄSTAR SOM STÅ INTE BUNDEN"!!
men jag minns inte att vi prata om båt gummi förtöjning.
Problem med dessa är att dom är just Gummi, och med tiden kan dom torka ut, sprikar och gå av. Att hästen kan få ett gummi klump rak i huvud:crazy:.

Det hela rör sig om dålig hästhållning och hantering sen babies stadiet:
"HÄSTEN SKA HAR LÄRT SIG ATT STÅ BUNDEN"!!!!

For dom oerfaren och oinvigd:
Bind hästen högt!
 
Sv: Stå uppbunden

o kort helst i boxen gärna under måltider.
Helst redan med mamman.;)

Ja de kan gå av o då kan man själv eller hästen bli "bultad".

I reklamen för dessa står man o spolar över huvudet på en mager åring- rent djurplågeri!

Det jag pratade om gjorde bara att REPET blev längre o en aning elastiskt. Grejor SKA gå sönder istället för hästen.
Det är därför som man har använt läder i alla tider. håller lagom bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stå uppbunden

Problemet uppstår ju när man får hem en häst som inte är så liten längre men som inte har varit bunden som föl.

Min unghäst hade knappt haft grimma när jag köpte honom, aldrig ledd eller bunden. Jag har hösnöre i bindringen för säkerhets skull. Kommer han loss, sätter jag fast honom igen utan att göra saken större och nu var det länge sen han kom loss.
 
Sv: Stå uppbunden

Min stora var 173 hög, 2½ år o hade aldrig suttit fast.

Band den i boxen först med säkerhetsknut vid skötning o sen endast fast på ena sidan i gången o säkerhetsknut på den andra. lämnade den inte!
En enda gång har den slitit o det var när jag inte var med under verkning.
Det var bara för att hästen tappade balansen o uppbindningen för stram.

Jag förekommer hästen o smackar eller säger åt den att stå still, stanna eller ngt sådant. Man hjälper ju hästen att bryta dragandet. De är ju av naturen mottrycksdjur så om de lär sig att istället gå framåt så.. är den läxan hemma.
Det är t o m bättre att skrämma den framåt- om man är för sent ute

Balsnören har räddat många nackar o hästar.
 
Sv: Stå uppbunden

Då ska man binda högt så dom kan inte få kraften där dom kan slita sig loss.

Ett gamle sätt är att ta en sån bred spänband, lägg den runt ryggen, mellan fram ben, inom grimman och binda fäst i ett trä och låt hästen dra allt den öka, garanti det sätter stopp på dumheterna.
 
Sv: Stå uppbunden

Repgrimma är ju en klassiker när det gäller hästar som drar sig loss men den kan ju inte gå sönder så gäller det en häst som får äkta panik om den inte kommer loss så är det ju inte så bra. Jag skulle i alla fall börja sätta fast i boxen, med ett rep under hakan "som vanligt" och sedan gömma mig så att jag har koll på vad som händer utan att jag syns (med kniv inom räckhåll om utifall att jag måste skära av repgrimman). Helst förstås komma tillbaka innan hästen börjat dra på allvar, och sedan träna på att komma och gå i varierande perioder, men utan att synbart så mycket bry mig om hur hästen testar uppbindningen. Man kan tex komma tillbaka för att borsta rumpan när hästen drar lite i uppbindningen, då brukar de distraheras till att sluta, sedan går man, sedan borstar man andra halvan av rumpan etc. När hästen förstått konceptet med att sitta fast göra samma sak i gången. Har sett fulltränade 170s halvblod bara lugnt sätta sig på rumpan tills ringarna i grimman gått av för att sedan spankulera omkring i omgivningarna, hopplöst med en sådan häst!
 
Sv: Stå uppbunden

Repgrimma är INTE en "klassiker" Den är tämligen nyimporterad.
I S. har man kunskap om nacken o mer rädd om hästen!

Sätt ett lika smalt hårt ledrep i handen o se skillnad från ett tjockt rep eller lina. Varför är det som det är tror du?
Jo för att det gör jävligt ont om det dras.

lägg sen till hästens tyngd o styrka:eek: på nervcentrat- nacken.
 
Sv: Stå uppbunden

Repgrimma är INTE en "klassiker" Den är tämligen nyimporterad.
I S. har man kunskap om nacken o mer rädd om hästen!

Sätt ett lika smalt hårt ledrep i handen o se skillnad från ett tjockt rep eller lina. Varför är det som det är tror du?
Jo för att det gör jävligt ont om det dras.

lägg sen till hästens tyngd o styrka:eek: på nervcentrat- nacken.

Jag tror du missförstått lite hur en repgrimma ser ut. Den har dubbla rep över nacken, =dubbel anläggningsyta. Men absolut skarpare än en lädergrimma och går inte sönder, helt rätt.

repgrimma_187731462.jpg


repgrimma.gif


För övrigt gör jag som du, binder upp korta stunder med säkerhetsknut. Sen håller jag också med om att det handlar om att lära in reflexen att gå framåt vid tryck från nacken, det lär jag in utan att binda upp, vid den förberedande markträningen, då har jag möjlighet att, utan risk för paniktryck och ryck, lägga ett lätt tryck på nacken och sen driva hästen fram mot eftergiften. Det behövs då oftast inget hårt tryck och hästen lär sig ge efter för tryck i nacken, som en reflex.

Binder för övrigt alltid upp med säkerhetsknut och alltid (utom hos veterinären) bara med ett grimskaft. Jag lär hellre hästen stå still och ser uppbindningen mer som en psykologisk grej som får hästen att stå kvar även om jag lämnar den utom synfält några sekunder.

En häst som redan fått panik och lärt sig "dra tills det släpper" skulle jag göra som Leafhillranch säger, binda upp högt där den inte kan skada sig och inte har någon kraft, kanske i ett träd, och låta den göra sig egen erfarenhet av att ge efter för tryck.
 
Sv: Stå uppbunden

Håll det där i handen du!

sätt det sedan över ansikte o nacke o ryck med en hästs tyngd o styrka.

hört talas om whiplash?

du o ditt att den ska lära sig om ngt som är helt onaturligt för ett flyktdjur.
Vad har du för betydelse/ uppgift som ägare/ tränare/ mentor?
bara stå o se på när hästen är dum o korkad. Quick fix.

usch!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 674
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits...
2
Svar
26
· Visningar
4 894
Senast: Moonchild
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
S
Hästhantering Hejsan jag vill ha lite tips angaende att lära hästen sta uppbunden. Han är nu tre ar och har lärt sig att slita sig, en gang har han...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 047
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp