"Mouthing a horse" häst bunden från bett till svans

Istället för positiv förstärkning så använder man sig av negativ förstärkning. Vanligt inom hundvärlden, och många, många, många använder sig av denna metod utan att de reflekterar över det, eller ens vet om det själva.
Oavsett så är detta ingen metod i mina ögon för att rida in en häst.
 
igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits från bettringen till svansen och det är knytet runt svansen. så kort så att hästen måste stå med böjd hals.
hästen står i ett hörn i sin box med huvudet sänkt och ser väldigt sorgsen ut.
min första tanke är, vad i hela världen har hästen gjort, hur han han fastnat så? sen när jag kollar närmare på hur balsnöret är knutet runt svansen så inser jag att det är nån person som jag gjort så här med mening.
samtidigt kommer en häst tränare som några använder i mitt stall och jag frågar varför han har gjort så med hästen. jag blir då utskälld för att jag inte kan någonting om att rida in en häst och att jag inte ska lägga mig i.
gubben blir väldigt aggresiv och jag får tillslut reda på att han har gjort så för att få hästen att böja på halsen vid förande tygeltag.
detta är ju helt sjukt. men sen så har ju gubben rätt i att jag kan inget om att rida in en häst. är detta vanligt? på honom lät det som att det är så här man gör med alla hästar, du har bara inte sett det förrut. kan inte tänka mig det!
har ni sett nått sånt här?
verkar ju som att han är lat och försöker göra nån genväg istället för att lära hästen på rätt sätt?
tillägger att jag bor i Australien och det är mycket som är konstigt här.

Djurplågeri och inget annat är det i mina ögon!!!!
Usch

Kan man inte förbereda en häst och lära den från marken förberedande saker utan att binda och tvinga hästen till saker innan man rider in den ska man inte hålla på med inridning..

Alla ryttare som klarar av att rida in sina hästar utan våld och tvång så uppenbart går de.

Vissa w-tränare har fått NH bakom foten.
Nä man ska inte komma in i rundkorallen och bryta ner hästens psyke och ta över ledarskapet genom våld och tvång.
klart hästen lär sig att böjja på halsen på detta sätt.. den har inge val för de gör satans ont att slå upp huvudet:cry:
 
Istället för positiv förstärkning så använder man sig av negativ förstärkning. Vanligt inom hundvärlden, och många, många, många använder sig av denna metod utan att de reflekterar över det, eller ens vet om det själva.
Oavsett så är detta ingen metod i mina ögon för att rida in en häst.

De flesta som jobbar med hästar använder sig av negativ förstärkning. Hela våra signalsystem oavsett inriktning bygger på det.
Man kan inte rida in en häst endast med hjälp av godis och smek så länge man vill kunna använda sig av hand eller skänkel i någon utsträckning.

Däremot behöver man inte göra det så brutalt som i TS fall. Det är ju milsvid skillnad mot det som brukar göras i Sverige.
 
Hej svejs. kan vi försöka läsa det som skrivs både en och två gånger innan vi tänder på alla cylindrar om vi anser att vi får kritik. Det kan vara så att vi missförstår varandra.

Ha en fortsatt solig söndag

/mod
 
Metoden låter ju väldigt tveksam, men jag förstår vad han vill åstadkomma. Det handlar ju om att få hästen att acceptera bettet och förstå dess funktion. Jag brukar själv longera unghästen inspänd med en lång snodd, så att den vänjer sig vid en lätt kontakt med bettet. Anledningen att jag gör det från marken först är att det blir mer för hästen att ta in om det sitter en ryttare på också (en så lite riden häst är ju inte van att bära ryttare). Ställning och ledande tygel brukar jag gå vid sidan av hästen och träna på innan jag testar det uppsuttet. Om man tar det lugnt och sansat brukar det på sin höjd ta en vecka för hästen att acceptera bettet och förstå när den skall svänga.
 
Jag vet att det finns många såna metoder, jag kan se vad han strävar efter men det är ju som alla säger ingen human (hästoman.. hehe) metod. har inte mycket koll på alla dessa metoder men finns ju bl.a. metoder att få hästens nackmuskler kortare för att få en högre form, rollkur och whatever allt möjligt.
Alla hästar är olika lätta att rida in och att få dom att jobba rätt, på så sätt kan det han gör vara bra MEN fortfarande inte humant. Fyraåringen jag rider flexar vi väldigt mycket, en westernmetod jag fick lära mig utav tränaren, går nog ut lite på samma sätt som den här mannen gjorde men mycket mer. Innan vi rider ställer vi oss bredvid hästen, målet är att hon ska börja huvudet mot och och sänka nacken. Man tar i tygeln och böjer hon enbart huvudet visar det att hon svarar på tygeltag. När man börjar med detta på hästar går de oftast runt i en cirkel, när de stannar gör de rätt. Att hon sänker huvudet visar även att hon är underlägsen, vi brukar säga "I am your master." efter flex åt båda hållen kan man hoppa upp på vilken häst som helst, även denna 4 åring som inte var upphoppad på mycket.

Man måste skilja på träning och hästens vila, vid träning kan man använda sig utav metoder, men de ska givetvis vara humana också, när hästen står i box är den i sitt privata space och då ska den få vara.

Jag skulle inte lägga mig i så mycket, det är ju trots allt en annans häst och de väljer hur de vill träna, ifrågasätta kan man alltid för då kan personer tänka om.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp