Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits från bettringen till svansen och det är knytet runt svansen. så kort så att hästen måste stå med böjd hals.
hästen står i ett hörn i sin box med huvudet sänkt och ser väldigt sorgsen ut.
min första tanke är, vad i hela världen har hästen gjort, hur han han fastnat så? sen när jag kollar närmare på hur balsnöret är knutet runt svansen så inser jag att det är nån person som jag gjort så här med mening.
samtidigt kommer en häst tränare som några använder i mitt stall och jag frågar varför han har gjort så med hästen. jag blir då utskälld för att jag inte kan någonting om att rida in en häst och att jag inte ska lägga mig i.
gubben blir väldigt aggresiv och jag får tillslut reda på att han har gjort så för att få hästen att böja på halsen vid förande tygeltag.
detta är ju helt sjukt. men sen så har ju gubben rätt i att jag kan inget om att rida in en häst. är detta vanligt? på honom lät det som att det är så här man gör med alla hästar, du har bara inte sett det förrut. kan inte tänka mig det!
har ni sett nått sånt här?
verkar ju som att han är lat och försöker göra nån genväg istället för att lära hästen på rätt sätt?
tillägger att jag bor i Australien och det är mycket som är konstigt här.
Istället för positiv förstärkning så använder man sig av negativ förstärkning. Vanligt inom hundvärlden, och många, många, många använder sig av denna metod utan att de reflekterar över det, eller ens vet om det själva.
Oavsett så är detta ingen metod i mina ögon för att rida in en häst.