Stå som på utställning

Nila

Trådstartare
Ställde ut hunden i våras och fick bra kritik, men hade säkert blivit bättre om hunden hade kunnat stå ordentligt. Vi hade inte tränat så mycket på det och han var inte van att stå så länge så han tog gärna nåt steg och ville sätta sig efter ett tag.
Jag har inte tränat så mycket på det då det inte blev att ställa ut i juli som jag hade tänkt. Men nu har jag tänkt ställa ut han i oktober. Men jag vet inte hur jag ska få hana tt stå bra. Det går jättebra i ibland, i några sekunder. Men även om han står bra med benen och sträcker på halsen så har han svansen mer eller mindre mellan benen och ser ut som han skäms. Hur ska jag få han att höja svansen?
Jag vill ju inte att han ska dra ihop sig och ha svansen mellan benen bara för att jag säger "stå". När han får stanna mitt i en inkallning eller står och tittar när vi är ute kan han stå jättefint, men inte när vi ska träna på det.
Visst händer det att jag suckar och tycker att måste vi börja om igen, men jag försöker ju vara positiv, men det är som att han tar det som att jag skäller på han när jag vill att han ska stå..

Sv: Stå som på utställning

Puttar in en relaterad fråga eftersom jag och skruttan ska göra vår utställningsdebut i höst.

Jag och hunden är rätt hopplösa. Vi tänkte därför prova på lite ringträning. Gerard O'Shea brukar ha drop-in i närheten av oss (Gärdet). Någon som vet om nybörjare brukar vara välkomna?

Jag ser även fram emot att få läsa svaren som kommer här på hur man tränar på stående (även om min ras inte ska hålla upp svansen).

Mitt tips är att klickerträna och helt enkelt klicka in ett "stå". Trots allt ser ju hundarna som tjusigast ut när de får ställa sig själva och de brukar dessutom ha lite mer tålamod om man inte behöver hålla på och flytta benen osv :p

Med mina har jag gjort så att jag haft en godis i handen, gått och sett till att de följt med, sedan stannat och samtidigt sagt "stå". Eftersom de vill åt godisen så stannar de när jag stannar och då får de godisen. Så fort de lärt sig att "stå" betyder just att de ska stanna och stå still så kan man se till att röra sig mer och mer innan man ställer dem. Min unga dåre är nu så bra på det att man kan springa med henne så att hon travar som på utställning, jag säger "stå" och hon låser fast alla benen i marken. Eventuellt kan jag behöva flytta något ben. Om jag då tar tag så högt upp på benet som möjligt (Överarmen när jag flyttar framben och ungefär vid knät när jag flyttar bakben) så blir det lätt för dem att hålla balansen och stå så som jag sedan ställer ner benen.

Självklart får man börja med att först belöna så fort hunden stannar till, men vartefter den blir säkrare och säkrare på vad man ska göra så kan man låta det gå längre tid innan man belönar och vips har man en hund som kan stå still fint ett bra tag ;)

När det gäller hundar som ska stå med svansen uppåt har jag inga tips, eftersom mina inte ska ställas så. De flesta jag sett som ställt spaniels osv står ju och faktiskt håller i själva svansen. Nu vet jag inte vilken ras TS har, men kanske brukar man göra så även med den?

Ja, även nybörjare är välkomna. Men jag har hört att han inte vill ha dit valpar.
(Minns inte hur gammal din är :))
Tror det brukar vara för nybörjare första timman eller så.

Vill också åka på hans träningar.. Men det är lite i längsta laget för oss..

Man måste göra det roligt för hunden!
I början kan man inte kräva att de står still så länge utan bara ta korta stunder.
Se till att du är positiv och hitta en belöning som uppskattas av hunden. Få upp en förväntan hos den.

Du behöver ju inte göra träningen till någon stor grej. Om han gillar att leka kanske ni kan leka och busa och sen plötsligt säger du "stå!" (för han verkar kunna det kommandot?) Då kommer han säkert stanna upp men fortfarande vara på hugget och efter bara några sekunder så "braaa!" och busa massor igen.
Sen kan du öka tiden han står, och med tiden bara berömma det ställandet som är bra osv.

Vänj honom också vid att du flyttar på hans ben så att han inte tycker att det är något konstigt.

Jag håller på att träna med valpen, med henne använder jag mest godis. Ständigt hungrig ;)
Där har jag lärt in en signal (håller handen på ett speciellt sätt framför henne) som betyder att hon ska stå still och att det snart kommer godis.

Men allra allra viktigaste är att man har roligt! En hund som har kul i ringen får en helt annan utstrålning och kommer lyckas hundra gånger bättre än den som tycker utställning är rätt trist.

En annan viktig sak är att man faktiskt kan tillåta att hunden hoppar och busar en hel del. Sånt får man träna bort försiktigt utan att hunden tappar lusten.

Svar till både Red_Chili och line_n

Jag har en flat, så svansen ska ju i alla fall vara ut från kroppen och inte hänga ner. Sen ska man väl inte hålla upp svansen kanske, jag har i alla fall inte sett nån som gjort det när jag varit på nån utställning och tittat på/varit med.

När jag tränar "stå" har jag oftast lagt in det i den andra träningen, alltså fot, sitt, ligg, vända m.m. Första gångerna hade jag handen vid knät på hunden för att visa att han skulle stå. Ett tag räckte det med att jag sa "stå" och strök med handen längs sidan för att liksom förtydliga att han skulle stå. Men nu har vi ju inte gjort det på ett tag.
Jag har tränat en del rallylydnad hemma, (skrivit ut banor från internet, men httar oftast på eget) och då har ett moment varit att hunden sitter framför en, man backar några steg och hunden ska följa efter och sitta framför en, och göra samma sak några gånger. Vet inte om det ställer till det för han när man tränar "stå" för han vill gärna sätta sig.
Jag har också efterhand ökat tiden han ska stå. I början räckte det ju med några sekunder. När jag ställde ut han var han van att stå i kanske 10-15 sekunder.
Jag har provat att gå och bara säga "stanna" eller "stå" men han sätter sig oftast då, men det är väl vanan... Fast jag tycker han ska lära sig skillnaden om man säger "stå" men han har väl kanske inte kommit dit än.
Det kan gå ganska bra ibland, om jag inte står framför han, jag får stå lite snett framför, mer vid huvudet.
Har börjat lite med klicker så får väl se om det hjälper. Han har alltid fått sitt favoritgodis när vi tränar.
När han sätter sig, tar nåt steg, eller liksom drar ihop sig har jag bara börjat om, så jag skäller ju inte på han på nåt sätt. Sen kan ju jag tycka att det är jobbigt att hela tiden börja om, men försöker att inte visa det för han så han fortfarande tycker att det är någorlunda roligt.

Jag har också märkt att det kan bli svårt för dem att hålla isär på när de ska stå och när de ska sitta.
Jag brukar göra så att jag inte alls sätter hunden inför utställning. Och ger mycket godis när den står.

Man kan få mata på ganska ordentligt med godis när hunden står uppställd i början, sen allt eftersom kan man minska.

Man kan få mata på ganska ordentligt med godis när hunden står uppställd i början, sen allt eftersom kan man minska.

Jag matar på rätt rejält. Men så fort jag slutar mata så börjar hon flytta på sig.

Apropå tidigare inlägg om Gerard O'Shea så är unga fröken nu 12 månader fyllda. Då borde hon få vara med? Hur gör man när man kommer dit? Säger man "Hej, jag är ny och totalidiot. Det enda jag vet är hur hunden borde stå och att man springer i vänstervarv :o".

Jag matar på rätt rejält. Men så fort jag slutar mata så börjar hon flytta på sig.

Apropå tidigare inlägg om Gerard O'Shea så är unga fröken nu 12 månader fyllda. Då borde hon få vara med? Hur gör man när man kommer dit? Säger man "Hej, jag är ny och totalidiot. Det enda jag vet är hur hunden borde stå och att man springer i vänstervarv :o".

Ja det är ju en träningssak :)
Så småningom så lär de sig. Och just om man kan få upp den där förväntan - när hunden vet att står jag här och ser snygg ut så kommer snart godiset!

Jag har aldrig varit på hans träningar, bara hört andra berätta.
Pratade faktiskt med en vän om det senast i helgen, då sa jag att jag ville gå med Alice. Min vän sa att han inte vill ha dit valpar för han tycker inte att man ska ställa unga hundar. Vart gränsen går vet jag faktiskt inte..

Kan du inte ringa och höra?
Kontaktuppgifter finns här: http://www.gerardoshea.com/

Annars så skulle jag göra precis så som du säger. Dyka upp tidigt och berätta att du är ny men är där för att lära dig :)

Det lättaste är att börja ställa hunden fritt och frivilligt. Retrievers ställer man du oftast genom att mata halvt ihjäl dom och prata med pipig röst.

Ha hunden framför dig, supergott godis i handen och låt hunden försöka ta det (Bita, slicka, "nagga" i handen).
Gör det svårt för hunden när den sitter eller står fult, gör det lätt när den står bra och stadigt. Mata hunden mer eller mindre hela tiden i början, och öka sedan längden mellan att nya godisar kommer fram.

Ungefär som dom gör här någon minut in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=-uu5SDS9G3U

Om hunden står långt under sig med benen eller sätter sig trycker du den bakåt eller tar ett litet kliv åt sidan så hunden måste flytta om benen. Supergott godis, låt hunden vara ouppfostrad och busig så lär dom sig snabbt vilken attityd du vill ha.

Senast ändrad:

*kl

nu har ju jag en mycket mindre hund än någon som svarat här (5-kilos saker...), och iom deras storlek tycker jag det är lättare att de får fristå än att jag ska hålla i dem. det jag har gjort, för att underlätta för mig själv, är att lära in "fram" och "backa" tillsammans med ett stå-kommando, och ett "var är svansen?" för att få upp densamma (mina ska ha svansen rakt upp). de kommandorna gör att jag kan "ställa om" dem i ringen så att det inte blir ett tråkigt "bara stå och stå", och det innebär att jag kan belöna med jämna mellanrum och undvika en uttråkad hund. funkar för mig (eller, svansen sitter inte än, men stå, fram och backa funkar :) )

Jag har tränat en del rallylydnad hemma, (skrivit ut banor från internet, men httar oftast på eget) och då har ett moment varit att hunden sitter framför en, man backar några steg och hunden ska följa efter och sitta framför en, och göra samma sak några gånger. Vet inte om det ställer till det för han när man tränar "stå" för han vill gärna sätta sig.

Ett tips där är att du ställer dig med armen rakt ut från kroppen. Din hans ska sedan vara i linje med hunden nos. På sådant sätt kommer du undan det stå framför = sitta, samtidigt som du kommer åt att ge godis, korrigera och se hur hunden står och framför allt är du inte i vägen för domaren, även om du inte står rakt framför hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 086
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka