stå själv inne.

F

Fantasi

hur lång tid har det tagit för era nervösa hästar att stå själv inne medans man tar ut den andra hästen på en ridtur?
hästen jag har på prov nu har aldrig lärt sig vara själv och han är nu nio år. pga att jag är rädd att han sticker ur hagen så får han stå i boxen medans man rider den andra hästen.

i dag var första dagen han stod själv i boxen och han var rejält uppstressad, dyngsur från topp till tå när vi kom tillbaka, det ångade i hela stallet.. Till saken hör förvisso att han har väldigt tjock och lång päls så det bidrar väl till att han blir så svettig..

hur lång tid brukar det ta,innan de accepterar att vara själv en stund?

och sedan en annan fråga, en sådan här häst som har så mycket päls, skall man lägga på honnom ett täcke om det snöar? hur gör ni? Han är van att vara utan täcken men jag vet inte hur ägaren gjort då det snöat tex. Hur pass mycket nederbörd klarar en välpälsad och tjock häst på vintern utan täcke?

Sv: stå själv inne.

Idag tog jag in honom och borstade och pysslade en lång stund, själv det gick hur bra som helst och han var inte uppstressad, men så fort jag släpper in honom i boxen så börjar han skrapa med framhovarrna och vanka av och an..

jag tog in min andra häst, gjorde i ordning henne och for ut, lämnade stalldörren öppen.
när jag kommer tillbaka är han återigen svettig från öronen och ner över hela kroppen, fortsätter att vanka av och an samt skrapa och slutar inte förrän ca en kvart senare trots att stoet nu står i sin box helt lugnt brevid..

Vad ska jag göra? jag har honom på prov just nu och att han skall kunna stå själv lugnt i boxen och eller hagen medans man rider den anra hästen är ju viktigt annars går det ju inte.

är det ingen som har några åsikter eller tips?

Han kom till stallet på lö och nu är det tis, jag vet det är ingen lång tid men hur snabbt skall man kunna se en förändring, att det går åt rätt håll?

I hagen sprang han sig svettig de två första dagarna trots sällskap men det har han då slutat med nu.

om han är ensam i stallet utan andra hästar så förstår jag att han blir lite skärrad spec när mamma går , om de finns hästar brevig hans hage så kan du ju låta han vara ute ..

En hästmänniska med 15 års proffessionell erfarenhet av hästar och vars alla råd till mig hittills fungerat rådde mig att låta hästen stå inne en hel dag ensam. Detta för att hästen då hinner lugna ner sig själv och blir då stärkt i självförtroendet. Problemet menade hon är att hästen ofta inte hinner vara ensam så länge att den hinner lugna ner sig och får då inte lära sig att den kan det. Istället får den bekräftat att det är otäckt att vara ensam. Hoppas jag förklarar begripligt.
Jag testade det på vår förra häst och det fungerade på honom. Men man får ha lite is i magen och en säker box om hästen riskerar bli så orolig att den kan försöka ta sig ut. Vår box har galler. Lycka till!

Hur lång tid det tar är ju beroende på hur man vänjer dem och från individ till individ...

Att han blir så nerövs att han är dygnsur från topp till tå låter ju inte bra! Och då är det lite drastiskt att lämna honom ensam ngn längre stund! Börja med att vänja honom med att bli av med den andra hästen ca 5 min. Ge honom lite kraftfoder och en tuss hö precis när den andra går. När du gjort det en period så börjar du sakta utöka tiden. Ge godis i krubban var gång han ska bli själv så kopplar han snart ihop det och tycker inte så illa om att bli själv.

Men framförallt så måste du visa honom att han inte blir av med kompisen föralltid utan att det kan gå ganska snabbt tills den kommer tillbaka. Då blir han inte lika nervös.
Låt det ta sin tid.

Om omvänjningen är det enda som du tvekar till när det gäller hästen så tycker jag inte att du ska låta det stoppa dig om du tycker om hästen förövrigt. Vänjer du bara honom på ett bra sätt så är det säkert inte några problem.
Däremot tror jag att det har blivit lite mkt på en gång nu i början. Lämna gärna ngn människa kvar också i början som kan trösta och lugna honom när han blir själv.

jag förstår tankesättet än om det känns lite "grymt" men det är ju som du säger han hinner inte lugna ner sig..
hela dagen kanske skulle vara lite häftigt med tanke på att mina hästar går ute från 6 till 9 men halva kanske?

men är det inte risk att man kan skrämma dem med denna metod oxå?

Jo det är ju bara det att den andra hästen måste få röra på sig, så hon rids ju och det tar ju en stund..
de första dagarna fick hon stå för hans skull.

jag tar in honom så fort jag är där bara för att lära honom att vara själv, men som sagt så går det bra då jag är där det är då jag far med den andra hästen.. jag har heller ingen som jämt kan stå där med honom heller:(

han är ju nio år så jag tycker inte att reaktionerna på att bli själv ska bli så kraftiga, det jag blir rädd för är att det är en häst som helt enkelt inte kan stå själv och då är det ju kört.. jag vill ju inte köpa honom förrän jag vet att han kan det och prövotiden är en till två veckor så på den tiden måste det ha skett en förändring..

Jag har helt ignorerat att mina hästar stressat upp sig när de blivit ensamma. Har lämnat dem i hagen och där har de motionerat lika bra som hästen som varit ute på rid/körtur. Efter ett tag lär de sig att den andra kommer tillbaka. Det tar olika lång tid för olka hästar att förstå det så det är bara att blunda och plugga igen öronen om man själv är känslig :)

Hästar måste tränas att kunna vara själva. Om olyckan är framme och hästen får boxvila så förvärras skadan om hästen är stressad. Hästar tycker inte om att bli lämnade men brukar inte ha samma problem om dom får lämna flocken. Gör så här, ta in hästen själv i stallet några gånger utan att andra hästar följer med. På det sättet lär dom sig att det går att vara själv en stund. Vad man helt enkelt måste göra är att bryta hästens flockberoende och det kan ta olika tid med olika individer.

känslig är jag inte men att lämna honom i hagen ser jag som för riskabelt då jag tror att han till slut vräker sig över eller igenom staketet.. tränar naturligtvis detta oxå men bara korta stunder.

och jag kommer att fortsätta ta in honom i boxen själv så ofta som möjligt för att få honom att förstå att man inte behöver stressa upp sig..
problemet är bara att då är han sjöblöt då han väl får gå ut igen...

tycker att de flesta gett bra råd.
men tänk på att i början ta DIN häst ifrån en andra hästen.
inte släppa ut alla andras hästar och låta din stå kvar där och bli helt ifrån sig.

när han är säker på att gå ifrån någon annan och vara själv, först då kan du träna på att ta in två hästar i stallet och ta ut den andra.

jo jag vet fast det är lite svårt här eftersom man måste ta in honom då man skall ta in och göra i ordning den andra hästen för ridningen, då är det ju svårt att ta han ifrån den andra hästen utan det blir ju han som är kvar..
jag kan omöjligt låta den andra hästen stå under tiden han skall lära sig och jag kan inte i ordningställa henne någon annanstans....

det blir ju ofrånkomligen så att jag tar den andra hästen ifrån han..

Fantasi skrev:
Jo det är ju bara det att den andra hästen måste få röra på sig, så hon rids ju och det tar ju en stund..
de första dagarna fick hon stå för hans skull.

jag tar in honom så fort jag är där bara för att lära honom att vara själv, men som sagt så går det bra då jag är där det är då jag far med den andra hästen.. jag har heller ingen som jämt kan stå där med honom heller:(

han är ju nio år så jag tycker inte att reaktionerna på att bli själv ska bli så kraftiga, det jag blir rädd för är att det är en häst som helt enkelt inte kan stå själv och då är det ju kört.. jag vill ju inte köpa honom förrän jag vet att han kan det och prövotiden är en till två veckor så på den tiden måste det ha skett en förändring..
Jag tycker det är kort tid för att se nån riktig förändring. Du har inte låtit hästen "landa" riktigt i det nya stallet och sen ska du börja träna med att vara ensam. Det blir mycket för hästen om den är så känslig.

jo, jag vet men hur ska jag göra då?? det står bara en häst till i stallet och hon måste få komma ut och röra på sig för att må bra..

och jag vill ju ge den nya hästen en chans då han förövrigt är vad jag letat efter...

nog vet jag att det kan ta ett tag för nya hästar att landa, jag har haft en hel del hästar men jag har aldrig haft detta problemet förr...

jag vill ju inte bara ge upp, men jag vågar inte köpa honom om jag inte ser en förbättring..

jag kanske skall tillägga att jag behöver inte se en förändring idag men inom två veckor eftersom det är prövotiden..
och än om förändringen inte är tydlig så vill man ju ändå se att det går åt rätt håll.. det är femte dagen i stallet idag.

Min gammelhäst hade inte varit själv på 17 år :eek: ....Jag tränade i flera månader...men trägen vinner ju. Men grejjen är denna: Man ska träna korta stunder, inte ställa in hästen och sedan lämna den 1 timme. Det vinner ingen på..åtminstone gjorde inte jag det. Resultatet blev ju: Superstressad häst, skrubbsår på benen pga bankande i boxväggen samt div skavanker på boxe..jo, en sönderskrapad bädd fick jag också. Jag började med kanske 2 minuter för att successivt öka tiden mer och mer. Jag tränade också lite hur som helst och inte enbart när folk skulle ut och rida..För då visste hon på en gång att: nu blir jag kvar själv. Det är ganska stressande att först ta in hästkompisar och sedan lämnar dom stallet. Jag brukade plocka in henne i både fullt och tomt stall...lite hur som helst. Det vann jag mycket på att inte ha en speciell situation hon kan förknippa ensamheten på.

Det är som med hundvalpar...man börjar med att lämna dom i några minuter för att sedan öka tiden.

jo jag håller med men grejjen är ju fortfarande det att då min andra häst rids blir han själv ca 45 min... jag kan ju inte göra så mycket åt det, jag kan ju inte låta bli att rida henne bara för hans skull..

det är ju liksom det som är mitt dilemma..

Jag köpte en kallblodstravarpensionär som sällskap till mitt föl när hennes tänkta sällskap fick avlivas kort efter att hon kommit till mig...skulle gärna velat ta ut honom själv på kortare promenader eller ridturer men det har under ett års tid ännu inte fungerat att lämna ungstoet ensam vare sig i box eller hage...nu är hon ju unghäst också och blev dessutom isolerad i ett mörkt stall de första 2 veckorna hos mig eftersom jag inte fick släppa ihop henne med de andra hästarna på gården så det kan ju också ha bidragit...

Men det är väl samma princip egentligen. Träna många gånger och korta stunder i början som sedan utökas...och förhoppningsvis går det bättre och bättre allt eftersom. Det tror jag på i alla fall, som har erfarenhet av att isoleringsmetoden (lämna hästen själv och låt den stå tills den lugnar sig) inte fungerade så bra på min häst.

(ägaren
Fantasi skrev:
jo jag håller med men grejjen är ju fortfarande det att då min andra häst rids blir han själv ca 45 min... jag kan ju inte göra så mycket åt det, jag kan ju inte låta bli att rida henne bara för hans skull..

Fantasi skrev:

Tja, du har ju inte speciellt mycket att välja på....antingen har du en sjöblöt, uppstressad häst när du kommer hem från ridturen med den andra, eller så får din andra häst motionera lite mindre ett tag medans du tränar den nye på att vara ensam själv under korta stunder. Om ingen har lärt honom att vara ensam själv så förstår jag att han blir hyperstressad, när han till på köpet är i en helt ny miljö.

min häst tyckte inte heller om att vara själv... men han vande sig efter några dagar... Jag lät han bara stå där inne i boxen några timmar åt gången... när han insåg att ingen lyssnade på honom när han bankade och skrek så förstog han att.... "aj fan.. jag får nog stå här".. Sedan har det gått hur bra som helst....
Han var som värst så länge jag var kvar... så länge han kunde höra eller se mig...
De vänjer sig... de låter grymt.. men se de som när man måste lämna barnen på dagis.. de skriker och sparkar men de vänjer sig....
De tar ingen större skada av det...
Om han blir svettig... ta på honom ett täcke och led honom en vända och ställ sedan in honom igen...
Min 26-åring har inte tagit någon skada av detta så din unga häst borde inte heller göra det...:D

På din fråga om du borde lägga på täcke när det snöar... så ja, det tycker jag... hästen blir då blöt och kyls då snabbare ned.... Tänk på hur du själv känner det när det snöar:)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 899
Senast: Seabaz
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 309
Senast: Unafraid
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama