Stå lösa?

V

VildochVacker

Kan era hästar stå lösa i tex. stallgången? Eller går de bara iväg? Har tränat lite med Vilden och nu står han still både i stallgången och överallt annars. Han står still när man spolar benen och ifall jag går in och hämtar nåt i sadelkammaren.
Hur gör ni med era pållar?
 
Min herre står för det mesta still.
(Peppar peppar ta i trä! :angel:)
 
Min står still där man parkerar den, oavsett vad som händer runtomkring den. Det var en farbror en dag som nödvändigtvis ville lära sig kasta med lassot på stallgången. Visst fick man lite reaktion på hästen när lassot ven förbi en halvmeter från dess huvud, men vek inte en centimeter från stället.

Har inte behövt använda varken grimma eller rep på sista tiden, hästhunden är snäll och följer med ändå.
 
Han står snällt still när jag är i närheten... Men om han är ensam i stallet och jag inte har koll på honom är han borta på tre sekunder... :smirk:
 
Hon kan stå still nästan alla dagar men jag har henne uppbunden iaf. Dock himla praktiskt när man fipplar med tömmarna när man ska tömköra, över på att stå stilla länge på olika platser då hon så småningom ska köras in.

Men hon står INTE still när man spolar henne, för det gillar hon inte alls.
 
Min häst har precis lärt sig att stå still i stallgången utan att vara uppbunden. Hon verkar trivas med det, är inte lika sur när jag lägger på sadel och knäpper täcke. Jag har inte vågat lämna henne utan uppsikt ännu, men jag tar längre och längre turer ifrån henne och hon står hittills kvar. Jag tror inte hon skulle stå kvar om det var matdags, men så småningom får jag testa det med.
 
Hon står stilla där jag ställer henne.

Förutom om jag ska spola henne, men det är ett helt företag i sig...
 
hingstepållen står aldrig lös för då går han och letar ston... :smirk:
men mitt sto står alltid lös, har alltid boxdörren öppen och så...
 
Har jag ridit henne står hon stilla obunden.
Visst kan hon vända sig eller hålla på och flytta sig.
Brukar binda upp henne då och då.Kvällarna när vi är ensamma i stallet står hon lös,då är hon så trött,brukar då inte vara något problem.I bland funkar det inte alls. :bow:
 
Så länge matte är i närheten står han snällt still.. eller still och still, en steg till vänster, ett till höger, men inte fram eller bak, vi över på att det inte ska lbi höger & vänster oxo.. men så fort matte går... oj, då tar nyfiken heten över & om man går 20 meter bort & snabbt vänder sig om kommer man garanterat få sen en jätte generad totto som snabbt backa tbx till utsprungs platsen.. bus häst
 
Min gammla gör det, om man ber honom. På morgonen kan han dock gå¨ut av sin box och ut på gången, så vänder han sig om så han blir stående på "sin plats", dvs där jag brukar ha honom när jag gör iordning honom. Typ, "matte, nu är jag redo!" Han skulle aldrig rymma i väg.

En gång glömde jag att stänga boxdörren, så han stod med den vidöppen i många timmar! Men han gick inte ut.. :)

Nya hästen vågar jag inte lita på än, så han sätter jag fast för säkerhets skull. Men han börjar bli bättre! Går inte ur boxen om dörren är öppen.
 
Tjejen står still så länge hon hör mej, vilket är mkt praktiskt. Jag kan gå till sadelkammaren och greja så länge hon hör att jag är där, annars tar nyfikenheten över och hon struttar iväg, dock aldrig så långt! Men övning ger färdighet!!! :love:
 
Japp hon står still och har inga problem när jag försvinner kan även gå in i huset om jag ska hämta något (lämnar aldrig helt ensam utan någon annan är i stallet när jag går in) boxdörren står öppen och hon står precis på gränsen, oftast sitter jag på borstlådan på morgonen när jag väntar på inhyrningens matte och boxdörren är öppen och man får se en låååång hals men hon kliver inte ut :D
Hon är mer medgörlig om hon får stå lös.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Valle
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 757
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp