Stå lösa?

han står still om han är uppbunden, inte annars. kan inte t.ex. låta han stå lös med öppen boxdörr, då går han och käkar av höhögen typ. :smirk:
 
min häst står still vid borstning lindning täckesbyten, tränsning, kan stå stilla på gången med boxdörren öppen samt jag kan hämta grejer utan att hon går iväg.
Kan ej sadla och sitta upp då vill hon iväg :D
 
Min pålle är väldigt "lössläppt" av sig. :eek: :D
Han står alltid still om jag har honom lös i stallgången (utom när glanssprayen kommer fram).
Han brukar gå lös bakom mig också om vi är ute och går.
Jag kan släppa honom lös själv ute också. Han brukar gå runt lite, kolla läget, käka, gå på toa och sen kommer han in. :D
 
Medryttarpållen står där jag ställer honom, oavsett om han sitter fast eller ej. Brukar vara tvungen att binda honom dock, eftersom det brukar hänga en höpåse på boxdörren bredvid uppbindningsplatsen, och den kan han inte låta bli om han står lös. :)
 
Min pålle står stilla...brukar tex ställa honom på gården
om jag måste hämta något och där står han :rofl:
 
Beror på. Står oftast lös om hon står på den "stora" stallgången, det är inga problem så länge det inte är mat på g.. "Lilla" stallgången är typ 5 dm från mammas pållas krubba så då står hon och slickar i den, vilket hon inte får! Så då blir det en lina på andra sidan - sur pålla ;)

Ute osv står hon oftast still när man ber henne, om hon inte är stressad av ngn anledning. På gården kan hon stå megalänge.. Brorsan erbjöd sig att hålle henne idag när jag skulle in och hämta en klocka. Erbjuder han sig så är det bara att tacka och ta emot, han brukar inte vilja ta i hästarna annars.. ;) Fia tog ingen notis om honom, hon stod och tittade mot dörren och väntade på att jag skulle komma ut ;)

Är man bara ngr meter i från henne ute kan man göra vad som helst men går hon iväg för långt får man springa i kapp henne, låtsas att hon inte hör ;) Sen typ 5-10 m bakom så tvärstannar hon och tittar på en precis som "Oj! Kom du? Jaha, ska jag stå still. Inga problem!" Visst att hon nite märkte när man sprang i kapp henne.. :smirk:

Eller blicken an får från henne när jag är i sadelkammaren, maten på g i andra ändan och hon mellan.. "Full fart" Hungrig!" Men då är det bara att springao och ta bakbenet så ger hon upp.. :smirk:
 
En ponny som jag rider, brukar stå still i stallgången. Mest still står han nog still om han har t.ex. hö framför sig, men foderhinkarna brukar ju i och för sig stå uppradade c.a tre meter ifrån honom, så ibland knallar han ju iväg... ;) :bump:


Får hästen vad den förtjänar, ger den dig vad Du förtjänar..!!
 
Korta stunder kan gammelpållen stå lös i stallgång och tex i ridhuset om man fixar med täckets svansrem eller ngt i den stilen.
Inte så att han sticker direkt han kan, men jag litar inte 100% på att han ger 17 i att smita om jag vänder ryggen till.

Ynglingen däremot är mkt mer "parkeringsbar".
Men honom går inte att ha lös i gången, för han ska pilla och tugga på allt, och trots att han inte flyttar fötterna, så NÅR han ju att börja tugga och äta på saker om han är helt lös.

Båda går dock aldrig ur boxen utan lov om dörren står öppen.
Det oavsett om jag står mitt bakom och kompisen går ut i hagen framför näsan på dem.

Ynglingen kan jag även backa "på håll". Jag behöver alltså inte stå nära och framför honom för att han ska lyssna på kommandot "back".
 
Min nya medryttar pålla står som en solstråle i stallgången.. och står hon i boxen och boxdörren är öppen, om hon sätter en hov utanför och man säger "nej!"- så går backar hon in igen! :love: :D

:rofl:
 
Hon kan stå still i gången, på de flesta ställen; på stallplanen kan hon stå osv. utan problem.

sen kan ju även hon bli trött och vända klacken och styra mulen mot höpåsen men det är inte alltför ofta :p
 
min ängel kan ha svårt att stå stilla i stallgången då det brukar hända så mycket å finnas så mycket andra hästar att hälsa på, men om jag ställer henne utanför stallet å står en bit bort så står hon alldeles stilla, förra veckan ställde jag henne utanför stallet och hon rörde sig inte ens en centimeter, folk gick förbi å hälsade på henne, men hon stod stilla :love: :love:
 
Står stilla till 95%
Händer ibland att hon provar att gå from och plocka saker i soppåsen eller går efter mig då jag ska hämta saker i övriga delar av stallet. Men det funkar att vara konsekvent och ställa tillbaka henne där hon ska stå och till slut lyssnar hon bara man *hummar* lite åt henne om hon tänkt gå iväg!
 
Medryttarpållan kan stå lös i stallgången, brukar inte gå någonstans. När man spolar benen kan hon också stå lös, hon lyfter bara upp dom men hon står kvar, ser jättekul ut :love: :D Men jag har för vana att bida upp henne.. för säkerhets skull.. :)
 
JOrå hon står stilla, oftast, om det inte är mat i närheten, då kan hon gå och ta en tugga och sen backa tillbaka, å hålla på sådär :p
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Valle
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 757
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp