St Hippolyt Glucogard

Gaia

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet av St Hippolyt Glucogard? Träffade en försäljare på Eurohorse som påstår att det är SÅ bra till överviktiga hästar, hans häst gick ner 30 kg bara pga av detta tillskott utan att någon annat ändrats. Det ska förbättra ämnesomsättningen och hjälpa hästen att justera insulinnivåerna eller något sådant, men på frågan om vad det är som gör det i tillskottet/det verksamma ämnet så visste han inte...

Sv: St Hippolyt Glucogard

Med tanke på att det är 40 % öljäst och resten kryddor, mer eller mindre, så tja ät du om du vill ;)
Att det skulle få hästen att gå ner i vikt "bara så där" är rent skitsnack.

Någon som har någon erfarenhet av St Hippolyt Glucogard? Träffade en försäljare på Eurohorse som påstår att det är SÅ bra till överviktiga hästar, hans häst gick ner 30 kg bara pga av detta tillskott utan att någon annat ändrats. Det ska förbättra ämnesomsättningen och hjälpa hästen att justera insulinnivåerna eller något sådant, men på frågan om vad det är som gör det i tillskottet/det verksamma ämnet så visste han inte...

Deras försäljare verkar alltid ha en fanatisk tro på de produkter de ska sälja. Själv har jag lärt mig att man bör vara oerhört misstänksam när det gäller olika foder och speciellt om man har en IR/fång häst.

Hippolyts foder brukar inte vara så lätta att bedöma. De talar i stort sett aldrig om vad fodret innehåller - vilket vad jag förstår strider mot reglerna - eller i vilket fall - totalt avskräcker mig från att över huvudtaget ens komma på tanken att ge deras produkter till min fångponny.

Detta är vad jag lyckats få fram om fodret i fråga:
"
St Hippolyt - hästfoder
Glucogard
-
Mineraltillskott till hästar med Fång,EMS, Cushings, m.fl

Glucogard
Artikelnummer: St0002
Lagerstatus: Finns i lager
Tillverkare: St Hippolyt
510 kr
Antal

Vitamin-/mineraltillskott till hästar, som har benägenhet till störningar i kolhydratomsättningen. Utjämnar underskott av specifika mineraler och funktionella näringsämnen, där det uteslutande fodras med hö eller halm. Specialblandning av vitaminer och mineraler till hästar, som har benägenhet för EMS, Cushings Syndrom och Tying Up (Rhabdomyolys) Hästar som lider av EMS, respektive Cushing Syndrom och den därefter följande fångsjukdomen samt hästar, som har en förstörd mukelämnes-omsättning, måste ofta hållas på en spannmålsfri fodring . Endast hö/halmfodring täcker som regel inte hästens behov av mineraler. Dessutom har dessa hästar ofta ett behov av specifika näringsämnen. GlucoGard är utvecklat för att täcka behovet hos sådana hästar. Detta speciella ört-/mineralfoder jämnar på lång sikt ut bristsymtomer och möjliggör en diet baserad på fibrer (hö och halm). Hos hästar med olika muskelskador kan det dessutom kompletteras men olja. Mineralämnes-/ och vitaminkombinationen är utvald så att även insulin- och kolhydratämnesomsättningen tillförs de funktionella näringsämnena. Därför kan även tävlingshästar,vilka som regel ska kunna omsätta en större mängd spannmål – och därmed kolhydrat – också ha nytta av tilldelning av GlucoGard."

Det säger mig ingenting om vad det innehåller. Jag har inte lagt flera timmar på att få en utförlig innehållsbeskrivning. Men om man har en IR häst (och det är väl dessa hästar som fodret är avsett för eller snarare kanske tillskottet) då är man mkt noga med vad man stoppar i dem.

så nej jag tror inte på detta

Innehållsförteckning:

40% Öljäst
28% Kryddväxter (mariatistel, blåbärsblad, lomme, bovete, mejram, bockhornsklöverfrön, anis, fänkål)
6% Kallpressade oljor (linfrö-/solroskärnolja)
Öl-jäst-vört
Carnitin
Kanel
Salt
Vitlök
Magnesiumacetat
Magnesiumfumarat
Havsalgkalk
Kronärtskocka
Havsalgmjöl
Honung

Innehållet finns på Hippolyts hemsida:
Öljäst 40 %, kryddväxter (mariatistel, blåbärsblad, lomme, bovete, mejram, bockhornsklöverfrön, anis, fänkål) 28 %, blandning av kallpressade oljor (linfrö-/solroskärnolja) 6 %, öl-jäst-vört, carnitin, kanel, salt, vitlölk, magnesiumacetat, magnesiumfumarat, havsalgkalk, kronärtskocka, havsalgmjöl, honung

Nej, inget som är värt att ge en IR-häst.

tack

Det är bara att inse att jag inte har tid för detta.

Men för ngt år sedan läste jag om en studie som handlade om hur olika växter påverkar det glykemiska svaret (eller hur man nu ska uttrycka det) hos hästen. Det enda den egentligen kunde visa var att det finns en del teorier om att vissa växter kan påverka insulin/glukos metabolismen. Men vad jag förstod så vet man inte så mkt om detta idag.

så man kan ju undra vilken motivering Hippolyt har för att ha med alla dessa ingredienser, en del av dem är kanske bra men andra antagligen inte

jag skulle inte få för mig att ge det till min IR ponny i alla fall

*kl*

Istället för att köpa ett svindyrt preparat kan man ju vara noga med grovfoder och kraftfoder istället så det passar hästen.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Har en D-ponny, som har rätt dåligt hull över rumpan och som jag håller på att muskla upp över ryggen, hon är d-ponny och går som...
Svar
11
· Visningar
987
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix