St hippolyt erfarenheter

Sv: St hippolyt erfarenheter

Det absolut roligaste är när de lyckas sälja mineraler som man kan ge försvinnande lite av och ändå tillgodose alla hästars behov, för deras mineraler är naturliga till skillnad från andra tillverkares :D

Hippolyt använder organiskt bundna mineraler. Organiskt bundna mineraler är antingen kelater eller komplexer. Alla dessa mineralformer tillverkas av kemiföretag och är allt annat än naturliga. De är syntetiska ”high tech” produkter. De har heller inte högre biotillgänglighet än oorganiskt bundna mineraler. De är bara dyrare.

Däremot är vissa oorganiskt bundna mineraler, t.ex. kalciumkarbonat, “naturliga” eftersom de förekommer rikligt i naturen (kalciumkarbonat i form av kalkspat eller kalkhaltiga bergarter).

Du kan ta 147 gr potatisprotein och linfröolja med extra e-vitamin i lämplig mängd. Då slipper du få massa annat som inte behövs ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrigt

Jag syftar på att det är hög andel melass och därmed låg andel protein, eftersom det ju ska in mer än lusern i varje kg.

Personlige tycker jag också det är större risk för foderstrupsförstoppning med Kraffts (pellets), eftersom melassen gör dem svårlösligare även om man blöter dem (de som inte har melass som bindemedel faller isär på ett annat sätt).

Jag syftar på att det är hög andel melass och därmed låg andel protein, eftersom det ju ska in mer än lusern i varje kg.

Personlige tycker jag också det är större risk för foderstrupsförstoppning med Kraffts (pellets), eftersom melassen gör dem svårlösligare även om man blöter dem (de som inte har melass som bindemedel faller isär på ett annat sätt).

De gånger jag har använt det så har det fyllt sin funktion väldigt väl. Passat bra in i foderstaten näringsmässigt och gett en stor volymmassa + att alla hästarna åt det.

Pelletsvarianten har jag bara använt en säsong men då hällde jag bara varmt vatten över och då blev det en gröt omgående. Dock är det ca 15 år sedan jag använde pelletsen sist så konsistensen kan ha ändrats sen dess.

Jag använder lucernpellets från vitafor, dom sväller och faller isär ganska omgående. Gillar verkligen inte kraffts lucern.. känns som dom måste ligga i blöt i 5 timmar för att svälla.

Jag ger hack för att hästen ska tugga sin krubbmat lite lugnare och inte bara slänga i sig allt. Därför vill jag inte ha pellets, och jag vill inte ha melass... så då blev det bara Brogaardens Lucern kvar. Om någon vet något lucernhack utan melass och med bättre värden än Brogaardens, samt som säljs i Uppsala, så tar jag gärna emot tips. :)

Om någon vet något lucernhack utan melass och med bättre värden än Brogaardens
du får förmodligen fler svar på den frågan om du gör en egen tråd av det :idea: än att ställa frågan ett par sidor bakåt i Hippolyt-tråden ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama