St hippolyt erfarenheter

Sv: St hippolyt erfarenheter

Har inget förtroende vare sig för hippolyt eller deras försäljare. Har aldrig hört någon säljare prata så i nattmössan om foder överlag. Förstår inte vad alla dessa ingredienser är till för eller om det ens är bra för hästar. Många av sorterna innehåller mycket stärkelse dessutom. Dyrt med tanke på vad den innehåller, luktar gott av all mynta. Typiskt trendfoder just nu.

Jag blev verkligen imponerad :banghead:när dom kunne säga hur mycket kraftfoder man ska ge utan att veta något om vare sig hö eller häst. Man behövde heller inte ge extra mineraler. Också intressant hur dom visste det, vilket naturligtvis inte stämde.

Jag blev verkligen imponerad :banghead:när dom kunne säga hur mycket kraftfoder man ska ge utan att veta något om vare sig hö eller häst. Man behövde heller inte ge extra mineraler. Också intressant hur dom visste det, vilket naturligtvis inte stämde.

Fast det gör ju alla fodertillverkare. De anger ett minimum för att näringsinnehållet skall tillgodoses i form av mineraler och vitaminer.

Inget konstigt i det.

Fast det gör ju alla fodertillverkare. De anger ett minimum för att näringsinnehållet skall tillgodoses i form av mineraler och vitaminer.

Inget konstigt i det.

Det är ju ännu mer obegripligt när det inte bara är mängden mineraler utan balansen mellan mineralerna i foderstaten som är viktig.

Analys har jag, men då hon går på fri tillgång så är det svårt att veta exakt hur mycket hon äter och blir då inte så lätt att göra en korrekt foderstat. Vad jag läste om Hippolyt avskräckte mig i alla fall, så jag testar nu ett av Red Mills foder.

kl

Har bara provat en sort från St Hippolyt och det var Semper cube, vilket jag måste säga är det enda av de åtta mineralfoder jag provat som ena hästen äter utan att spotta ut. Så det var faktiskt positivt då hästen verkligen tvärvägrat att äta mineraler

Vet inte förmodligen en hel del, kan inte hitta något om det just nu, men då hästen faktiskt drabbades av mineralbrist :crazy: så är det lite pest eller kolera här :meh:

Min häst fick deras foder förra året vilket resulterade i så ömma sulor/hovar att hästen inte kunde skos utan att bli halt! Bytte foder och en kort tid efter var hästen som vanligt igen... Vi kan inte med säkerhet säga att det var just det som gjorde det men min magkänsla tror det... För mycket stärkelse i alla deras foder!

Det är ju ännu mer obegripligt när det inte bara är mängden mineraler utan balansen mellan mineralerna i foderstaten som är viktig.

Det är väl självklart att det måste finnas rekommendationer på alla fodermedel som är klassade som fullfoder och då måste man ge ett visst minimun för att garantera att de får i sig den mängd de behöver. Ser inget konstigt i det alls.

Det spelar ingen roll vad foderfabrikanten har i sina säckar för de kan i alla fall inte garantera att hästen får i sig det den behöver. Är mineralkvoterna i foderstaten helt knas så hämmas upptaget av vissa mineraler. Så det är rent humbug.

Det är väl självklart att det måste finnas rekommendationer på alla fodermedel som är klassade som fullfoder och då måste man ge ett visst minimun för att garantera att de får i sig den mängd de behöver. Ser inget konstigt i det alls.
fast ett kraftfoder för häst kan ALDRIG klassas som ett fullfoder.
Fullfoder är sånt man ger till hundar och katter, som vid en viss giva täcker 100% av djurets näringsbehov. Eftersom basen i alla hästars foderstater är hö eller hösilage, så är alla pellets-, müsli- eller blandningar bara tillskottsfoder som ska komplettera grovfodret. Och eftersom fodertillverkaren varken vet vad grovfodret innehåller, hur stor hästen ifråga är eller i vilka proportioner grovfoder respektive tillskott ges (behövs), så anser jag att det är direkt olämpligt att tillverkaren skriver ut doseringsanvisningar på säcken.

Och eftersom fodertillverkaren varken vet vad grovfodret innehåller, hur stor hästen ifråga är eller i vilka proportioner grovfoder respektive tillskott ges (behövs), så anser jag att det är direkt olämpligt att tillverkaren skriver ut doseringsanvisningar på säcken.

Men detta hindrar inte Hippolyt från att påstå att oavsett vad grovfodret innehåller och vilken slags häst du har så blir foderstaten fullständigt balanserad med deras produkter och detta t.o.m. oavsett hur lite av produkten man ger. Från deras katalog:

”Struktur-Energetikum är därmed balanserat med vitaminer, mineraler och spårämnen så att den dagliga foderstaten fullständigt balanseras, även genom en blygsam mängd.”

Det sorgliga är att det finns hästägare som tror på detta.

Det absolut roligaste är när de lyckas sälja mineraler som man kan ge försvinnande lite av och ändå tillgodose alla hästars behov, för deras mineraler är naturliga till skillnad från andra tillverkares :D

//

Uttrycket fullfoder (finns inget fullfoder för hästar i Sverige mig veterligen)används också inom animalieproduktion tex till mjölkkor! Då har man en stor så kallad fullfodervagn (datastyrd) där man blandar allt foder, dvs grovfoder (tex, halm, ensilage, hö), spannmål, proteinkoncentrat, mineraler och vitaminer i noggrant uträknade proportiner. Sedan körs denna blandning ut på foderborden, innehåller allt kon behöver!

Men detta hindrar inte Hippolyt från att påstå att oavsett vad grovfodret innehåller och vilken slags häst du har så blir foderstaten fullständigt balanserad med deras produkter och detta t.o.m. oavsett hur lite av produkten man ger. Från deras katalog:

”Struktur-Energetikum är därmed balanserat med vitaminer, mineraler och spårämnen så att den dagliga foderstaten fullständigt balanseras, även genom en blygsam mängd.”

Det sorgliga är att det finns hästägare som tror på detta.

verkar gälla rätt sorgligt allmänt i fråga om foder till häst som säljs, alltför ofta. tycker det är konstigt år 2014, men det verkar snarare öka i fråga om vad folk köper i fråga om reklam, snarare än minska?

är i övrigt otroligt intressant hur många som fokuserar på tilläggsfoder, samtidigt inte ens analyserar sitt grovfoder, alternativt köper kraftfoder som tex Pavo, i tron att det löser allt. Men grovfoderanalys - nej det har man inte????

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka