St hippolyt erfarenheter

Hrimnir

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att börja ge detta foder till min tävlingshäst (islandshäst). Främst då Gold Medal för muskeluppbyggnaden och Struktur E för energin och spårämnena. Jag har hört mycket positivt och hästägare som upplevt att det har haft bra effekt på deras hästar. När jag läser om det här på forumet verkar det mest som att det upplevs som näringsfattigt och överskattat? Vilket gör mig osäker eftersom det rör sig om mycket pengar, speciellt för Gold Medal. Det har heller aldrig uppkommit förslag på något annat foder trots att man sågat hippolyt?

Jag letar efter ett foder med minst 100g sm rp, låg andel stärkelse och gärna lite högre fetthalt. Finns det några förslag på foder som ni har bättre erfarenheter utav än st hippolyt? Hästen är relativt svårfödd.

Sv: St hippolyt erfarenheter

Riskli är det absolut bästa jag har provat till min häst som förut haft lätt att falla ur. Dock vet jag inte hur det ligger till med tävlingskarensen på de olika tillverkarnas foder just nu då jag inte tävlar för tillfället.

S:t Hippolyt har jag inte provat helt enkelt för att jag blivit så avskräckt av försäljarna och deras försäljningasrgument att det var löjligt. "Vi har genomfört en vetenskaplig studie på två hästar, och vårt fångfoder är bättre i en studie på fem (eller var det sju) hästar som alla var släkt med varandra när vi jämförde med havre" var lite av sånt som de kläckte ur sig :banghead:. Men örtblandningarna luktade gott i alla fall.

En snabb sökning på forumet tror jag ger dig tillräckligt med information för att avstå från deras foder.

Jag letar efter ett foder med minst 100g sm rp, låg andel stärkelse och gärna lite högre fetthalt. Finns det några förslag på foder som ni har bättre erfarenheter utav än st hippolyt? Hästen är relativt svårfödd.

Melassfri lusern (personlig favorit är Spannex - som e.g. är gräs/klöverblandning) + linfröolja.
Billigare och nyttigare (och du vet exakt vad du ger)

Ja, såg dock att många utav de trådarna var lite äldre och tänkte att det kanske bildats några nya uppfattningar.

När man läser näringsinnehållet i fodret tycker jag att det låter väldigt bra! I tex Struktur E är det väldigt bra balans mellan fett och stärkelse och bra spårämnen enligt det som anges. Sedan finns det ju ingredienser som låter mer smakliga än nödvändiga men så är det ju i många foder :)

Linfröolja ger jag redan dagligen och lusern har jag gått och funderat lite på tidigare, läste dock på en säck Lusernmix (Krafft) när jag var in på Granngården och blev inte direkt imponerad, men jag ska kika på andra tillverkare!

Kraffts är den sämsta lusernen på marknaden. Dock väldigt smaklig eftersom det är så mycket melass.

Hippo grow alfa har bra värden :) har inte kollat stärkelseinnehåll dock, men proteinvärdet är högt så totalmänden av fodret behöver inte vara stor, vilket drar ner totalmängden stärkelse.

Jag står också och funderar på att köpa St Hippolyts, då NutriStar, till min Paint. Har bara hört från en vän att hon är helnöjd med det till sina hästar men efter att ha läst här blir jag osäker. Vad är det som anses så dåligt med fodret?

När man läser näringsinnehållet i fodret tycker jag att det låter väldigt bra! I tex Struktur E är det väldigt bra balans mellan fett och stärkelse och bra spårämnen enligt det som anges.

På vad sätt är det “bra balans mellan fett och stärkelse”? Om det är produkten Struktur Energetikum du menar så innehåller den 14% stärkelse och 8% råfett. Varför skulle detta vara en bra balans?

Varför är det bra att tillsätta 170 mg/kg järn men endast 55 mg/kg koppar? Det finns överhuvudtaget ingen anledning att tillsätta järn i ett foder. Järn är sannerligen inget mineral som det brukar vara brist på i ett grovfoder.

Den sista biten i din mening “enligt det som anges” är dock högst relevant eftersom foderproducenter endast är skyldiga att redovisa de spårämnen de tillsätter som s.k. särskild tillsats. Hur mycket spårämnen produkten i verkligheten innehåller redovisar man inte. Ofta finns det höga halter “dolt” järn i foderblandningar vilket ställer till problem.

Vad är det denna produkt innehåller som ditt grovfoder saknar?

Har bara hört från en vän att hon är helnöjd med det till sina hästar

Bara för att ett visst foder fungerar för vissa hästar betyder inte att det kommer att fungera för din häst. Ett grovfoder är basen i en foderstat och övriga foder ska endast vara komplement till grovfodret. Eftersom näringsinnehållet i ett grovfoder kan variera inom vida gränser får man helt enkelt analysera sitt grovfoder och göra en foderstatsberäkning för att se vad man måste komplettera foderstaten med. Dessutom har olika hästar olika näringsbehov.

Har du en analys av ditt grovfoder?

KL: Ni som ger lucern av alla andra möjliga märken än kraffts, var får ni tag i dem? Jag bor i Karlskrona och här finns i princip bara granngården med kraffts lucern så det är den jag har kört på och det har väl funkat bra.. Men när många skriver här att den är bland de sämsta så börjar man ju undra.. Jag ger det endast för att öka proteinintaget och det är det enda förutom ensilage och mineraler som ges..

Leta reda på en återförsäljare som har Kvarnbyfoders sortiment. Eller om du har stort behov så kan du köpa direkt från Kvarnbyfoder.

Kraffts är den sämsta lusernen på marknaden. Dock väldigt smaklig eftersom det är så mycket melass.

Ffa innehåller alltid mix betydligt lägre värden oavsett märke, väljer man däremot lucern i ren form brukar det smrp fördubblas per kg foder.

KL: Ni som ger lucern av alla andra möjliga märken än kraffts, var får ni tag i dem? Jag bor i Karlskrona och här finns i princip bara granngården med kraffts lucern så det är den jag har kört på och det har väl funkat bra.. Men när många skriver här att den är bland de sämsta så börjar man ju undra.. Jag ger det endast för att öka proteinintaget och det är det enda förutom ensilage och mineraler som ges..
hittar du ingen lokal återförsäljare för Kvarnbyfoder (kolla deras hemsida) så har du inte särskilt långt till Tingsryd, där de säljer Kvarnbys foder. Jag brukar själv åka dit och köpa lusern...

Jag provade St hippolyt till mina då 2 hästar under en period med, vad ska man säga…., MYCKET dåligt resultat!!!:eke:

Den ena klarade sig fint, men den andra fick en kraftig reaktion på fodret! Nässelutslag och feber. Fick tillkalla vet som sprutade hästen.

Var i kontakt med St Hippolyt och de hade inget bättre svar än att vi skulle fortsatt ge maten och att utslagen berodde på att hästen hade så mycket dåligt i sig som behövde drivas ut :meh: mycket det lät mycket konstigt, så jag valde att lägga ner det hela och gick över till annat foder.
Gjorde dock lite "efterforskningar" och det visade sig att fler hästar haft problem (dock inte alla) och att mycket av ingredienserna i fodret var ganska onaturliga för häst och inget de skulle äta naturligt om de fick välja enligt veterinär.

Nu är detta säkert 6-7 årsedan så kan inte säga säkert mer än att de åt nåt som hette "slubber marsh" och någon annan musli som luktade mentol (jag gillade lukten iallafall:p)

Hur eller hur så säger jag som Lovisaleonora_ , nejtack! finns bättre och mer välbeprövade foder!

Slobber mash är en typ av foder och det finns i de flesta foderprogram. Det brukar dock aldrig vara dålig för hästar då det är ett magfoder som används till hästar med stora magproblem.

Min ena häst hade inte levt idag utan slobber mash men då använder jag Pavos.

Din häst har ju säkert fått en reaktion av minten

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar