Valde en Comfort och den är underbar! Otroligt mjuk och skön att sitta i, ger bra sits och var bekväm för hästen. Jag tycker förresten att spännena till gjorden kommer tillräckligt långt upp på den också. Men det finns tyvärr ett "men" ...
Efter flera års distansträning och kombinerad tävlings-/betäckningssäsong förändrades min häst, från normalhull till "slimmad" (men inte mager). Hans höga manke blev då ett problem, den tar helt enkelt i framvalvet trots att jag har extra tjocka paneler. Många araber har ju en ganska "dålig" manke och då är det inte ett problem, men med en väl markerad manke och en "slimmad" kropp fungerar det inte. Vet åtminstone en distansarab till som har detta problem. Jag vet inte om Endurance framvalvet är högre? Om inte kan man få samma problem där. Westernmodellen ser ju högre ut, men vid jämförelserna jag har gjort är de rejält mycket lägre, alltså är inte de heller ett alternativ för hästarna med hög/väl markerad manke. Det är bäst att jag poängterar att min häst inte har extremt hög manke, som man reagerar på, utan den är bara "väl markerad". Självklart kan man använda diverse paddar, men idealet är ju att behöva ha så lite utrustning som möjligt.
Lycka till!
/Anne