ST Comfort eller Endurance

F

FiaPiaLisa

Sitter här och skall besluta mig för vilken jag skall beställa?!
Så jag vill höra varför ni valde den ena eller den andra och vad ni sedan blivet nöjda/missnöjda med....och då medar jag rent funktionsmässigt-bryr mig inte om sadelns utseende!

FPL

Sv: ST Comfort eller Endurance

Jag valde Endurance. Eftersom sadelgjordsfästet sitter i kåpan ville jag hellre ha kort kåpa och få fästet högre upp. Tror att det kan hjälpa så att sadeln inte dras fram av en stor mage.
Dessutom vill jag ha så lång gjord som möjligt så att spännena på den inte är i vägen eller skaver.
// Linda

Valde en Comfort och den är underbar! Otroligt mjuk och skön att sitta i, ger bra sits och var bekväm för hästen. Jag tycker förresten att spännena till gjorden kommer tillräckligt långt upp på den också. Men det finns tyvärr ett "men" ...

Efter flera års distansträning och kombinerad tävlings-/betäckningssäsong förändrades min häst, från normalhull till "slimmad" (men inte mager). Hans höga manke blev då ett problem, den tar helt enkelt i framvalvet trots att jag har extra tjocka paneler. Många araber har ju en ganska "dålig" manke och då är det inte ett problem, men med en väl markerad manke och en "slimmad" kropp fungerar det inte. Vet åtminstone en distansarab till som har detta problem. Jag vet inte om Endurance framvalvet är högre? Om inte kan man få samma problem där. Westernmodellen ser ju högre ut, men vid jämförelserna jag har gjort är de rejält mycket lägre, alltså är inte de heller ett alternativ för hästarna med hög/väl markerad manke. Det är bäst att jag poängterar att min häst inte har extremt hög manke, som man reagerar på, utan den är bara "väl markerad". Självklart kan man använda diverse paddar, men idealet är ju att behöva ha så lite utrustning som möjligt.
Lycka till!
/Anne

Valde en Comfort och den är underbar! Otroligt mjuk och skön att sitta i, ger bra sits och var bekväm för hästen. Jag tycker förresten att spännena till gjorden kommer tillräckligt långt upp på den också. Men det finns tyvärr ett "men" ...

Efter flera års distansträning och kombinerad tävlings-/betäckningssäsong förändrades min häst, från normalhull till "slimmad" (men inte mager). Hans höga manke blev då ett problem, den tar helt enkelt i framvalvet trots att jag har extra tjocka paneler. Många araber har ju en ganska "dålig" manke och då är det inte ett problem, men med en väl markerad manke och en "slimmad" kropp fungerar det inte. Vet åtminstone en distansarab till som har detta problem. Jag vet inte om Endurance framvalvet är högre? Om inte kan man få samma problem där. Westernmodellen ser ju högre ut, men vid jämförelserna jag har gjort är de rejält mycket lägre, alltså är inte de heller ett alternativ för hästarna med hög/väl markerad manke. Det är bäst att jag poängterar att min häst inte har extremt hög manke, som man reagerar på, utan den är bara "väl markerad". Självklart kan man använda diverse paddar, men idealet är ju att behöva ha så lite utrustning som möjligt.
Lycka till!
/Anne

Vad jag förstår så har endurace och westernmodellen samma framvalv(förutom hornet). Så det skulle tala för comforten då en av mina ökenråttor har hajfena.
Hur tjocka är de specialbeställda(de orinarie är 2cm?)panelerna?
/FPL

*trådlån(?)*

någon som skulle kunna länka till sadlarna (både "vanlig" variant och western) ? :) :bow:

Jag hade endurance och var faktiskt inte nöjd. Med stl3 valvet så blev den för vid och tippade framåt, med stl2 valvet blev den för smal. Man satt högt ovanför hästen och min häst fick problem med att den klämde över bogarna.

Det kan ju vara min häst som inte är byggd på ett fördelaktigt sätt för den sadeln.

Jag hade endurance och var faktiskt inte nöjd. Med stl3 valvet så blev den för vid och tippade framåt, med stl2 valvet blev den för smal. Man satt högt ovanför hästen och min häst fick problem med att den klämde över bogarna.

Det kan ju vara min häst som inte är byggd på ett fördelaktigt sätt för den sadeln.

Hur menar du med att du satt högt ovanför hästen?Vilken tjocklek på paneler hade du?
Tror du att problemet gäller alla ST eller bara den modellen??

FPL

Jag hade ganska tjocka fårskinnspaneler...det liksom halkade runt ovanpå hästen. Jag vet faktiskt inte om det bara gäller den modellen men jag kan tänka mig att det blir ett större problem där eftersom det inte finns några kåpor som stabiliserar upp sadeln.

Jag sitter också i valet och kvalet... hade iof bestämt mig för endurance-varianten, den är så snygg tycker jag... men om det är som vissa säger att comforten ligger på bättre så är ju det värt mer förståss.... nån mer som har något att säga om detta?

Ja det verkar som de flesta valt comforten men jag lutar fortfarane lite åt enduracehållet. Men det är mycket pengar att lägga på ett felköp....hmm, får nog klia mig i huvudet lite till!
Ingen mer som erfarenheter av sadlarna att dela med sig av????

Jag rider i en comfort på den ena hästen och har paneler med fårskinn,3 cm tjocka, och är jättenöjd med sadeln. Fick byta framvalv från 3 till 2 för att undvika att den tippade fram.
Jag föredrar comfort som har kåpor mera stöd för benen plus att den endurance jag testa hade som runda spetsar fram på sidorna på sadeln och dessa ville gärna lägga sej bakom bogbladen och "picka" lite. Kanske inte alla som har detta problem.
Till den som skrev högre upp att den skulle köpa en ST när den blev rik. Det händer att de dyker upp begagnade och jag fick tag på min så,kostade bara 6000 kr. Att jag letade beg var för att leveranstiden i vintras var 2-3 månander och så länge ville jag inte vänta så där hade jag lite tur.
Jag fick i och för sig en brun sadel då men det går ju att överleva!:rofl:

En fråga till angående detta: vilken modell tror ni passar bäst på en liten och kortryggad arab?

Hej, det blev ett köp av en Comfort för mig iaf - fick tag på en begagnad för så bra pris....

- håll nu tummarna för att den passar!!

Vad kul, hoppas det går vägen! Jag har själv hemma en dressyrsadel, kanske lite lång men den enda som passade bra för övrigt då. Passade bra till mig också, hmm...vad gör man? Lycka till iaf!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 773
Senast: Emine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För en vecka sedan fick vi ett samtal. Min svärfar hade blivit plötsligt jättesjuk och blivit inkörd till sjukhuset. Vi satte oss i...
2
Svar
20
· Visningar
3 616
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024