Jag vet att vissa saker redan konstaterats, men...
Nu är jag ju ingen "hopphästkännare" precis, men de där priserna är ju typ som på HästNet
Brukar inte "selectionshopphästar" vara betydligt dyrare än vissa av de som såldes nu?
(Menar inte att alla ska kosta typ 250k + men är inte 100-150k lite lågt?)
(Eftersom att jag inte såg auktionen med egna ögon) Var de egentligen fina hästar till underpris, eller lyckades de inte hitta så många godbitar?
Beror på ålder med. Dessa är ju bara bebisar typ, vid 3 års ålder så har man oftast bara ett hum om hur hästen kommer bli. Kollade snabbt på hästnet vad de hade vanliga hästar i samma ålder och där är det runt 70-80.000 som gäller. För en hoppstammad vanlig 3 åring alltså. Sedan finns det ju de som sätter ett annat pris men som jag tror kommer bli svårsålda eftersom de begär för mycket på dagens marknad.
För att göra ett exempel: Hittat en 4årigt sto e: Nintender- Quite Easy- Cardento som fick 8,5 (Galoppen), 8 (teknik), 8,5 (temperament) på sitt 3 års test. Bra stostam (flera avkommor som gått 1.50). Pris: 65.000.
Okej något efter i utbildningen så priset är lågt. Samtidigt så skadar det inte som exempel då hon då i utbildningsnivå verkar ligga som en 3åring. Låter som ett vettigt pris på en treåring, om hon nu är helt frisk men det vet man ju aldrig.
150.000 tusen kan du få en häst med betydligt mer rutin (kanske runt 10år och uppåt) för till mellanhöga klasser (ca 130 -140).