SRG Kungsbacka

elinpelin16

Trådstartare
började 9:an precis och har börjat titta på gymnasium. vill gå rid elr naturbruk inriktning häst. Har bla tittat på srg Kungsbacka. nån som går/har gått där? har lite frågor:
får man hoppa terränghoppning?
får man köra elr är det bara ridning?
får man jobba med unghästar?
hur är boendet? vad ingår i månadshyran? tex frukost o sånt?
hur "hög" är nivån på ridlektionerna? var kvaliten på ryttarna jämna elr olika?
kan man välja att rida extra, utöver dom vanliga lektionerna, som special idrott?
är dom teoretiska hästämnena bra?
anordnar skolan några tävlingar/evenemang?
hur tyckte ni överlag att skolan var? både skol och häst delen.
om ni vet nån annan skola som ni tyckte var bra, får in gärna säga det :)

tacksam för svar
 
Sv: SRG Kungsbacka

Hejsan!
Nu gick jag iofs på SRG i Varberg, men eftersom det är samma företag så borde det vara liknande så jag svarar ändå!

*Ja, vi hade dagar då vi endast ägnade oss åt terränghoppning. Ingen stor del dock..

*Åren jag gick så var det endast ridning. Men några var iväg och fick prova på att köra travhästar en gång. (Missade det P.g.a hästskötarexamen). Tömkörning hade vi dock schemalagt.

*Delvis. Vi hade hästar i varierande åldrar på skolan, så unghästar förekom. Men när jag gick så hade vi inte praktiska lektioner i ex. inridning m.m.

*Jag bodde hemma, så har faktiskt ingen koll alls på boende och så... Men några kompisar hyrde lägenheter ihop.

*I vår klass var nivån väldigt varierande. Vi delades in i ridgrupper så vi skulle vara någorlunda jämna och lärarna var väldigt duktiga på att göra så alla fick ut det mesta av sin lektion!
Vi hade mycket gästtränare och sånt, vilket var superkul.

*Vi hade inte specialidrott när jag gick. Vet inte hur det är nu... Rida extra kan man göra ändå, men oftast utan instruktör...
Ibland samlade vi ihop en grupp dock och red på helgen. (Ibland var lärarna snälla och ställde upp även då.)

*Jag tyckte att de teoretiska ämnena var jättebra!

*Vet att vi fick erbjudande om att anordna tävlingar lite då och då. Tror vi höll i någon lokal hopptävling någon gång.
Sedan anordnades lite tävlingar för endast skolan. De var lite mer på skoj. ;)

*Jag tyckte det var jättebra. Är nöjd med min utbildning!
Hade önskat lite mer naturämnen och hade jag haft egen häst så hade jag velat att den fick gå ute mer.
Men jag kan ärligt säga att det var de tre roligaste åren i mitt liv.
Man får utbildning samtidigt som man får göra det man älskar mest. Att klassen blir som en enda stor familj är ju inte direkt ett minus heller. Vår klass hade otroligt kul ihop!

Hoppas det hjälpte lite iaf...
Om du har några fler frågor får du gärna skicka ett pm till mig. :)
 
Sv: SRG Kungsbacka

Tack, Det lät ju väldigt bra! :)
Har även tittat på vreta, nån som går/har gått där som kan berätta lite om den skolan?
Ungefär samma frågor:
Hur är boendet? Vad ingår?
Får man hoppa terränghoppning?
Var nivåerna varierande på ridlektionerna?
Är lektionerna bra? Både skol o häst ämnena?
Får eleverna jobba med unghästarna?
Hur ofta rider/kör man?
Är lärarna/tränarna bra?
Hur tyckte du att skolan va överlag? :)
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Jag är lite velig och jag kan behöva lite hjälp. Det är nämligen så att jag bor i Göteborg, och jag har sök till tre naturbruk...
2
Svar
24
· Visningar
2 046
M
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan. Efter jul är jag tvungen att välja ett gymnasium, detta är ett väldigt svårt val som antagligen kommer påverka hela mitt liv...
Svar
1
· Visningar
1 096
Senast: mysko
·
K
Hästmänniskan En lång historia. Ett för mig besvärligt problem. När jag gick på gymnasiet (häst, inriktning trav) för en sisådär 8 år sen, leasade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 885
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp