Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis min tanke också, det känns mest som ett försök att efterapa Hunger games och samtidigt krydda till det liteJag har inte sett den men tycker att trailern påminner om en blandning av Saw och Hunger Games så där kan jag förstå lockelsen.
Sen är det väl svårt att förklara smak. En del gillar vissa saker som andra inte gillar, det är väl bara så det är.
Jag har hört att det är mycket som försvinner i översättningen och att man missar väldigt mycket när man inte förstår språket eller kulturen.Det är en dystopisk, samhällskritisk serie som skildrar klasskillnader och samhällsutmaningar. Jag tror att den blivit så populär för att den är rätt i tiden med de ämnen den behandlar vilket gör den relevant för väldigt många människor och kulturer, även om den säkert är än mer relevant om man är bekant med det koreanska samhället. Jag tycker att den var väldigt bra.
Utan att ha sett Squid game måste jag ändå säga att jag tycker Hunger games påminner pinsamt mycket om Battle Royale…Precis min tanke också, det känns mest som ett försök att efterapa Hunger games och samtidigt krydda till det lite
Inte jag heller. Kom inte längre än den första kvarten, så extremt mörk och brutal. Bara inledningen, där det känns som det är meningen att vi ska skratta åt en man som stjäl pengar från sin gamla mamma och sin dotter för att spela - det är ju bara sorgligt. Den kändes väldigt lik Parasit, som visserligen var bra, men så brutalt deppig att jag inte vill se en hel serie av det. Man undrar ju hur det står till i sydkorea egentligen, bilden man får är ju ett hemskt dog-eat-dog samhälle, där alla sparkar så mycket de kan på dem under sig, och desperat försöker ta sig upp.Vad är det som gör att det blivit så stort?
Jag kan verkligen inte förstå grejen med det och fastnade inte alls för den serien.
Det är frivilligt att delta men deltagarna har inte så mycket val pga den ekonomiska situationen och våld. Efter första tävlingen väljer de överlevande att avbryta tävlingen, men eftersom alla frivilliga har mycket stora skulder har de svårt att klara livet och många(alla?) väljer att återvända för en chans att vinna. Serien är ganska intressant, jag tycker de har lyckats fånga hur spelet förändrar deltagarna till det sämre och slutet var lite oväntat.Jag gissar att serien vill porträttera människor som gör vad som helst för pengar som groteska. Och om hur människor kan missbruka sin makt över andra. Är det, i serien, inte frivilligt att vara med i spelen?
Fast dom lekarna, det är ju lekar som även funnits här mer eller mindre jämt väl? Det är ju inga nya lekar så att säga, blev faktiskt förvånad över hur väl jag kände igen allihop. Förutom sista då, och sen att vi inte tog död på varandra såklart.Jag har sett den eftersom det kom mail från skolan att många elever hade sett den och lekt på rasterna. Lite chockad när dottern berättar att en del klasskompisar sett serien . ( De går i trean) och den är ju rätt rejält blodig och brutal. Jag fastnade i den även om jag inte tyckte om den för jag var ju tvungen att se hur den slutade
Fast dom lekarna, det är ju lekar som även funnits här mer eller mindre jämt väl? Det är ju inga nya lekar så att säga, blev faktiskt förvånad över hur väl jag kände igen allihop. Förutom sista då, och sen att vi inte tog död på varandra såklart.