"Sprutorna" man ger medicin i, hur sjutton håller man dem i bra skick?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har ett återkommande problem med de "sprutor" man får när man ska ge hästen medicin i munnen. Mina får ju Fenylbutazon nu, och jag blandar då medicin + vatten i sprutan. Fungerar JÄTTEBRA - i några dagar... Sedan blir det näst intill omöjligt att få i och ur "gummidelen" i sprutan. Vad är det som händer? Man kan tro att gummit sväller eller något. Jag har provat att ha det vått, och jag har provat att ha alla delar snustorra, men det hjälper inte!

Vad gör man? Jag kan inte superlätt få tag i nya sprutor med några dagars mellanrum... Kan man sätta lite olja på gummidelen - hjälper det? Eller vad gör man :confused:???? Någon som har samma problem som jag?

Sv: "Sprutorna" man ger medicin i, hur sjutton håller man dem i bra skick?

Kan du inte suga upp medicinen istället var gång?? Lite bökigare och merjobb för rengöring. Men så slipper du ihopsättningen, men det är ju klart. Det är ju en fördel om du först får ihop sprutan, för det är väl det som är problemet just nu.

Om du menar sådana vanliga sprutor, som är genomskinliga så är det vanligt. Jag jobbar som undersköterska, och efter bara en användning eller två så är de sjukt tröga. Vi har även gjort misstaget att tvätta dem i diskmaskin, och då sväller gummit..=)

Jag brukar blanda Butan med lite olja i stället för vatten. Det är inte lika lätt för hästen att spotta ut den då. Med lite olja i röret så glider det lätt......

Jag känner igen problemet.
Jag hade också testat med olja, tycker att det borde fungera jättebra.
Hoppas att det går bra med dina hästar.

Jag brukar skära av toppen på sprutan och hälla i Buttan torrt, när hästen har fått medicinen sköljer jag bara av sprutan med kallt vatten, brukar aldrig vara några problem. Sista sprutan höll minst 3 buttakurer á tio dagar.

Det går lite bättre om man smörjer gummit med lite matolja. Men sprutor finns att köpa på apoteket. Själv ger jag min 20 år gamla häst glukosamin, det är bara det att hon gillar inte det så jag ger med spruta varje dag och har ett jättelager med sprutor i skåpet. Jag brukar dock kunna använda samma spruta i två tre veckor, bäst är det om man tar isär sprutan och sköljer noga direkt efter användningen.

Jag brukar blanda Butan med lite olja i stället för vatten. Det är inte lika lätt för hästen att spotta ut den då. Med lite olja i röret så glider det lätt......

Jag har inga som helst belägg för detta, men det känns lite som att det finns en risk för att läkemedlet kanske inte tas upp lika bra om det är inkleggat i olja.
Hade nog bara blandat med vatten för säkerhets skull. Om man nu vill blanda med något. Sedan kan man ju be om fler sprutor, det händer ju att hästen tuggar sönder dem oxå.

Ett tips är att skära av hela änden på sprutan (vass kniv eller sax), då behöver man inte sära på den för att få i pulvret. Funkar utmärkt att skjuta in pulvret torrt i munnen om man kollat att det är tomt först (i munnen). Pulvret fastnar i munnen och de kan inte spotta ut det. Lite svårare med Finadyne dock som är större mängd, blanda med LITE vatten då istället. Om för tunt: hästen kan spotta ut större delen av medicinen.
Tänk på att inte ge Butta tillsammans med hö då det försämrar upptaget.

Hur kan hö försämra upptaget av Butta, menar du att hästarna skall ha tom mage när de får medicinen? Låter mycket konstigt....

Hur kan hö försämra upptaget av Butta, menar du att hästarna skall ha tom mage när de får medicinen? Låter mycket konstigt....

Det står i anvisningarna för buttan. Fenylbutazon binder till fibrerna i höet och frisläpps inte föränn i blindtarmen därmed försämras upptaget. Jag antar att man inte bör ge det med betfor heller eftersom det också består av fibrer.

Det problemet har jag aldrig varit med om. Har gett min häst både metacam och butta via spruta men de har aldrig blivit tröga.
Det jag har gjort är att jag aldrig låter delarna vara isär. jag blandar butta och vatten i skål som jag sedan suger upp med sprutan. Sen spolar jag sprutan med varmt vatten (då plockar jag isär delarna, men sätter ihop dom på en gång sen)

Smörja gummidelen med lite, lite olja fungerade mycket bra, kan jag meddela :)! Jag provade precis, och sprutorna blev som nya igen.

Men sprutor finns att köpa på apoteket.

Fast gör det det utan en massa "problem"? Jag ville köpa för att mata mina marsvin med när de var sjuka. Då fick jag fylla i papper på vad jag skulle använda dem till. Det krävdes ett par personal för att fixa allt, och det kändes omständigt och nästan pinsamt. Men så är det kanske inte på alla apotek?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka