Sprutor och avmaskningar

A

alicen

Hej allihopa!

Håller på och räknar ut vad det kostar med häst och så där och nu vill jag veta:
*Vilka vaccinationer ska ges endast en gång? Vad kostar den/dem?
*Vilka vaccinationer ska ges årligen eller oftare? Vad kostar den/dem?
*Hur ofta ska man avmaska? Hur gör man det? Vad kostar det?

Några fler sprutor m.m som hästen ska få?:banana:

Sv: Sprutor och avmaskningar

Jag har min vaccinerad mot hästinfluensa, botoulism, stelkramp.
Hästinfluensan tar man ju årligen, men de andra har jag inte koll på, brukar räcka fram passet så får vet. ge det som ska ges eller boka in ny tid.
Sista vaccineringen var nog hästinfluensa och botoulism och det vet. besöket gick på 1300kr, men då också en snabb årskoll.

Avmskning ska man göra om hästen har mask, för att ta reda på det gör man ett träckprov, som finns att köpa på apoteket, lantmännen och en del hästaffärer och kostar ca 280 kr. därefter får du ett mejl om du behöver avmaska och då får du kontakta vet. för recept. Om hästen har mask så är det ofta en pasta som kommer i en spruta som man sprutar in i munnen. Jag vet inte vad det kostar eftersom min häst verkar vara imun mot mask.

Men om du ska köpa häst och undrar hur mycket allt kostar, så kah jag berätta att jag som hobby ryttare la ut ca 60.000 på honom, alltså utöver hans inköps pris, första året.
Så det är inte billigt med häst, och som sagt då har jag inte nån prestige alls i utrustning eller fullservice stall.

Sv: Sprutor och avmaskningar

Det finns inte några vaccinationer som ska ges endast en gång. Inte hos häst.

Stelkramp: grundvacc 2 sprutor, därefter ny spruta ungefär var tredje år.
Influensa: grundvacc 2 + 1 spruta, därefter ny spruta 1-2 ggr per år.

Man kan också vaccinera mot botulism, abortvirus, ringorm mm.

Priset varierar stort beroende på om du tar hem veterinär eller om du åker till klinik, men räkna med 3-500 kr per spruta (den dyrare är då vaccin mot stelkramp + influensa, det ges i samma spruta). Om du bor långt bort ute i ödemarken och vetten tvingas köra lång sträcka/tid till ditt stall så kan det kosta över tusenlappen.

Angående avmaskning så finns det en nålad tråd som behandlar hur och när. Man bör kontrollera hästens faktiska parasitstatus innan man avmaskar, men om vi ponerar att det blir ungefär 3 gånger per år så kostar det väl runt 600-700 kr.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
576
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka