Sprutande Juver

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lina2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 248
L

lina2

Hej!

Måste kolla med er som kanske har lite mer vana..
Vårat sto är på dag 320.
I går kväll ändrade sig hennes små mjölkdroppar ( vaxproppoar) till vanlig mjölkfärg hade lite extra koll men ingenting hände. I dag så var hon lite orolig i hagen..det regnade i och för sig..så jag tog in henne ca 15.oo och då började hennes juver att läcka..I mellanåt spec. när hon rör sig så sprutar den ut..

Jag tror inte vi har missat så mycket utan har nu samlat upp ca 220 ml. Tror ni att det är dax i natt?
Har lagt den uppsamlade mjölken i kylen där den väl borde klara sig under natten?
Något annat att tänka på?
Hon är fortfarande väldigt lugn och står just nu o småäter lite

Sv: Sprutande Juver

Råmjölken kommer med fölisen. Det är mycket sällan som dom tappar råmjölken. Den produceras i samband med fölningen.
Mjölka INTE ur stoet.

Mitt sto läckte i en vecka före fölning!! Fölet o stoet fick åka till djursjukhuset, där fölet fick plasma.

De mår kanonfint idag.

Tror nog att du har fått föl! Hoppas allt e bra:D

Jo visst blev det föl:rofl:

Ett litet fint hingstföl e. Tornesch:love:
Bläs, vitt på benen så frultansvärt söt ( tycker matte;))

Allt gick så bra!! Var lite nervös då hon är 18 år och förstföderska..men det gick helt enl. regelboken..fölis ute på min, än 20 min från det att vattnet gick.

Enligt veterinären så finns det risk att hon har läckt ut en del råmjölk..känns ju som jag måste lite på dem, de rekomenderar ett litet blodprov som visar om fölis fått i sig tillräckligt med antikroppar.

Nu ska jag ut och kika igen :bump:

Råmjölken kommer med fölisen. Det är mycket sällan som dom tappar råmjölken. Den produceras i samband med fölningen.
Mjölka INTE ur stoet.

Efter artikeln i förra ridsport så kommer nog flera vara rädda om den rinnande råmjölken.

Det är nog bra att kolla antikroppar. :idea:

Ett av våra ston läckte och där fick vi ge fölet plasma för han hade för lite antikroppar. Han kollades med blodprov. Har nu köpt en refractometer (heter det så??) så jag kan kolla mjölken. Kommer i framtiden att mjölka ur om det läcker på samma vis så jag kan ge det till fölis.

GRATTIS! Jag kan känna din glädje över den lille:D:love: Det är hur mysigt som helst.

Efter som sagt en veckas droppande/sprutande, ringde jag djusjh. o de rådde mig att mjölka ut ca 1 dl / dag o frysa in.

Då trodde jag det skulle dröja ytterligare två veckor till fölning, för det var vad ultraljud o seminering sa!

Jag har sparat den frysta mjölken till nästar år, för hon ska nog betäckas igen.:love:

Lycka till med allt:D

Grattis igen :p

Måste ha sagt det minst 25 000 gånger nu,, men jag menar det verkligen! :D
Haha jag har längtat typ sen ni betäckte henne ;):angel:

Måste se honom snart! :love:

/ Ellen

Grattis igen :p

Måste ha sagt det minst 25 000 gånger nu,, men jag menar det verkligen! :D
Haha jag har längtat typ sen ni betäckte henne ;):angel:

Måste se honom snart! :love:

/ Ellen

Du är så välkomen!!:)

Sitter på jobbet nu men benen vill bara springa hem till den lille:love:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 078
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 314
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 255
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 985
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka