Sprutad i hasleden och använda back on track?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Det är säkert en jättedum fråga men jag undrar om jag kan använda back on track på min häst som är sprutad i hasleden pga inflammation. Har ett hasskydd till honom som jag funderar kan påskynda läkningen av inflammatonen fortare om jag har det på.

Vad säger ni?
Tacksam för svar!

Sv: Sprutad i hasleden och använda back on track?

Hej de gånger jag har fått mina häst/ hästar sprutade som inte är många gånger har vet rek vänta en vecka efter sprutab innan man använder back on track sen kan man köra på som vanligt.

Jag hade nog kollat upp det då värme inte alltid är bra för inflammation.

Jag hade nog kollat upp det då värme inte alltid är bra för inflammation.

Kyla får blodkärlen att dra ihop sig och hjälper till att stoppa att en akut skada förvärras. Sedan behövs värme för att öka blodcirkulation för att skynda på läkning. Vanlig omvårdnad vid hård träning är först 20 min kyla och sedan värme direkt på det (alt. hästen går ut och rör sig och får på så sätt igång blodcirkulationen).

Att back on track inte skulle vara bra för inflammerad led är det märkligaste jag hört. Det är ju just det som man använder back on track till på både människor och djur. Att värma en inflammerad led. Det känns alldeles underbart på mina egna artrosknän. Gör underverk.

Hälsning Maja

Kan BOT anväandas i förebyggande syfte ?? Min häst har nyss blivit bra från sin kot och knäledsinflamtion, så tänkte kanske börja använda BOT på han. Men räcker det att ha BOT på det ben som han haft inflaamtion på eller måste man ha på båda benen ??

Kan BOT anväandas i förebyggande syfte ?? Min häst har nyss blivit bra från sin kot och knäledsinflamtion, så tänkte kanske börja använda BOT på han. Men räcker det att ha BOT på det ben som han haft inflaamtion på eller måste man ha på båda benen ??

Jag vet att många använder BoT som förebyggande syfte. Har en tjej i stallet som använder stallbandagen om nätterna.

Hmm om man måste använda på båda benen vet jag inte, jag använder hasskyddet bara på hans ena has :/

När jag köpte mitt back on track underlägg så stod det i instruktionerna att man inte skulle använda det de första dagarna precis efter en behandling. Så jag hade nog väntat några dagar och sedan börjat använda det.

Mvh

Tora

När jag köpte mitt back on track underlägg så stod det i instruktionerna att man inte skulle använda det de första dagarna precis efter en behandling. Så jag hade nog väntat några dagar och sedan börjat använda det.

Mvh

Tora

Ja det har gått några dagar nu så nu får han börja ha det på sig på nätterna..så får det åka av på morgonen och sättas på igen på eftermiddagen.

Mvh

Tora

Och samma rekommendation fick jag av min veterinär efter en sprutbehandling i rygg och kors. Inte använda BoT-täcket på några dagar för det blir för varmt helt enkelt. (Även sprutbehandlingen skapar ju värme.)

Min stallkompis har använt B.o.t på sitt sto med knäledsinflammation. Detta efter konsultation utav behandlande vet. Hon har dock inte använt ett hasskydd utan använt vanliga paddar med kardborre, tanken var att får man cirkulation där så måste det ju även cirkulera högre upp :)

okej, ja för har tänkt på sånna dära rid paddar och dom kostar ju ca. 300kr styck :eek: så känns ju lite onödigt att köpa två då kanske... Men isånnfall får han ju såklart ha en vanlig padd på det andra benet så belastningen blir lika...

Absolut. Det värmer upp. Så det är utmärkt att använda före ridturen, för att få fart på blodcirkulation och uppvärmning före man sitter upp.

Det låter nästan som om jag säljer BoT, men jag lovar, det gör jag ej.

Hälsning Maja

Nej köp två, alltid "dubbelsidigt" när man lindar etc.

Visst de kostar att köpa men det är ju inte engångsartiklar precis. Mina paddar är ung 5 år gamla nu.

Har precis investerat i stallbandagen med kardborre också.

Och så kanske det blir ett nytt ryggstycke, det gamla sålde jag men ponnyn säger att hon vill ha ett sådant till sin rumpa.

Har mejlat back on track och de sa att man bara behövde använda BOT på det benet han haft inflamtion på, ska då ha ett knäskydd.

Men eftersom att den haft kotledsinflammation också så vore det väl en bra idé att även ha B o T där?

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 040
Senast: Scata
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 529
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10