Sprutad fram...?

gadriel

Trådstartare
Jag har hittat en häst som jag är väldigt sugen på att köpa om allt stämmer. Han är travtränad men lyckades inte kvala in i höstas. Han är nu 4 år.

Han har varit frisk men är sprutad fram en gång.

Om man gör en veterinärbesiktning på ATG-klinik och gör extra koll på benen kan man då vara ganska säker på att ev problem i benen upptäcks?

Vill kunna träna och tävla i framtiden utan att behöva vara nojig att ngt gammalt ska komma fram.

Sv: Sprutad fram...?

Att en travhäst är sprutad är inte någon ovanlighet och behöver inte betyda ett dugg... Man ser lite annorlunda på att spruta i travhästvärlden än vad man gör bland ridhästar.

Jag skulle inte ta särskilt hårt på att en travare är sprutad en gång. Inom travet ser vi inte en ledbehandling som ett lika stort problem eller ingrepp som man verkar göra med ridhästar. Att gå på travet medför också större påfrestningar på hästen, och stora krav på att den måste vara 100 % fräsch i de högre farterna. Om det var en liten tillfällig reaktion som var anledningen till behandlingen så lär du aldrig stöta på problem på grund av det i fortsättningen, om du ska ha hästen till ridning.
Men det är ju intressant också om det gjorts någon röntgen på hästen i samband med den tidigare behandlingen. Blev hästen bättre eller har problemen återkommit etc.

Att en travhäst är sprutad är inte någon ovanlighet och behöver inte betyda ett dugg... Man ser lite annorlunda på att spruta i travhästvärlden än vad man gör bland ridhästar.

Nej jag vet att det används ganska mycket och att de inte behöver vara någon fara men vill gardera mig eller också förhandla ner priset.

Jag skulle inte ta särskilt hårt på att en travare är sprutad en gång. Inom travet ser vi inte en ledbehandling som ett lika stort problem eller ingrepp som man verkar göra med ridhästar. Att gå på travet medför också större påfrestningar på hästen, och stora krav på att den måste vara 100 % fräsch i de högre farterna. Om det var en liten tillfällig reaktion som var anledningen till behandlingen så lär du aldrig stöta på problem på grund av det i fortsättningen, om du ska ha hästen till ridning.
Men det är ju intressant också om det gjorts någon röntgen på hästen i samband med den tidigare behandlingen. Blev hästen bättre eller har problemen återkommit etc.

Ja men precis, dom tränas ju unga och det blir påfrestningar. Men ja, jag ska kolla hur händelseförloppet var, om den röntgades osv.

Jag är alltid intresserad av varför hästen är behandlad, med vad och med vilket resultat. Även om många aktiva hästar är behandlad både en och flera gånger tycker jag inte man ska rycka på axlarna och säga "ja, det är ju vanligt" utan fråga sig vad som ligger bakom.

Är det dålig/hård träning, då kan både det problemet och andra uppstå senare. Är det p g a röntgenförändringar så är det ju något man får ta under noga övervägande, för de lär ju aldrig försvinna men ofta förvärras.

Behandling säger alltid något om hästen och dess fysik, frågan är bara vad.

Jag tror knappast att den är röntgad innan den sprutades! En travhäst som säljs för att den saknar kapacitet för sporten som sådan lär inte kosta så mycket, frågan är om det finns så mkt att pruta på...

Om du har tänkt att ha hästen som ridhäst och A1-försäkrad så lär du behöva få hästen ua på böjprov. Aktiva travhästar kan man ju inte A1-försäkra.

Det här svaret har jag fått:

"Han blev sprutad förra nyåret när han var 3 år.
Eftersom en travare tränas ganska hårt kan det bli som överansträngning i leder typ kotor och knän, jag kollade upp honom med böjprov visade lite hälta så då ville jag hjälpa honom så det inte skulle bli värre! Det är ganska vanligt att man behandlar travare ,men sen har det inte varit några problem"

Han kvalade i höstas, eller försökte, så han lär väl varit ganska mycket tränad efter sprutandet utan att det återkommit.

Det är inga konstigheter med det svaret (tycker jag iaf). Det enda du måste tänka på är detta med försäkring om du ska ha en sådan.

Det är väl bara att göra en ordentlig besiktning på klinik för att vara säker på att hästen är hältfri idag.

Det är väl bara att göra en ordentlig besiktning på klinik för att vara säker på att hästen är hältfri idag.

Det är det jag undrar, hur väl kan dom upptäcka förslitningar eller andra skador på en klinikundersökning, kan man vara säker på att hästen inte har några bestående men?

Jag hade nyss ett russ på foder som inte visade några som helst tecken på smärta hos mig, p g a strul så körde jag honom knappt alls här, efter ett par månader hos nya fodervärden så började han vara lite stel på morgonen när han släpptes ut. Ett besök hos vet. visade pålagringar i ett framben med dåliga utsikter att bli bra. Några månader senare fick han avlivas på plats då inget mer gick att göra åt det. Hästen var bara 5 år men vad jag förstod på ägaren så började dom träna sina hästar tidigt och är igång och tävlar i körning väldigt snabbt.

Av den anledningen är jag väldigt nojig och vill inte råka ut för samma sak igen. Nu röntgades inte den här hästen, men det borde väl nästan synts på röntgen? Veterinären trodde att skadan kom från för tidig och hård träning frå han var yngre så det måste väl legat och grott ett tag.

Vill du vara säker får du röntga för att se att det inte gett några pålagringar. Fram- och bakknän och behandlade områden är ju en intressant bild på en f d , hela hästen är ju knappast aktuell med tanke på priset.

Om man är rädd för att en häst ska ha förslitningar så kanske en ex-travare är mindre bra att köpa... De flesta hästar tränas tidigt och en del hästar tål det mindre bra, medan andra travare håller väldigt bra under många år.

De travare som säljs till ridning gör ju det pga de inte räcker till på tävlingsbanan av någon anledning. Dock kan de fungera bra som ridhästar för det, man kan inte jämföra travträning med vanlig "Svensson-ridning".

Att sättsa på en traver som vill inte trava har sina risker och det för du vara medvetet om.
Hästen är inte färdig växt och redan behändlad! man se inte godheten av en häst förän den har kommit in i det femta år, (not a good start)
Du sa du vill tävla! (klara hästen det? maybe - mayby not)
Bättre att rådfråga din vetrenär och inte Buke Experts.
Az

KÖP INTE! Gjorde samma fel som du håller på att göra nu och blev avstängd i 2 år. Var inte så kul..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka