Sv: Spruta?
Man ska INTE spruta på stallgången, utifall de chockar!
Jag har fått höra olika om hur man sprutar. Sist jag var på kliniken fick jag en tjusig lapp om hur man gör, som jag kan scana och skicka till dig kanske om du vill ha.
Så här skulle jag göra: Ge första sprutan (20 ml), sen skulle jag rikta om kanylen (du spränger upp muskeln när du ger i.m och det gör ont om man ger större mängder på samma ställe) och antingen dra upp direkt ur flaskan och ge nästa om det går fort, lättast om du har en kanyl som sitter permanent i flaskan, eller om det tar dig tid att dra upp ur flaskan (kanske hästen tycker det är jobbigt att stå och vänta) så skulle jag ta en ny kanyl och ge de 20 ml som är kvar...
Min erfarenhet är att man inte är lika nogrann med att medicinera djur som människor, så jag tror inte att det är nån fara att använda samma kanyl till båda sprutorna (såklart ska en ny användas till nästa dag). Jag har iallafall alltid gjort det när jag medicinerat. Om du ska ha en kanyl kvar i flaskan, så skulle jag ha en kork till kanylen. (jag fick sånna när jag var på kliniken)