lil-sis

Trådstartare
Vill inte ringa och störa veterinären igen för sjuttonde gången...

Patsy ska ha 35ml Penovet vilket gör att jag måste "dra upp" det två gånger. (20ml spruta).
Måste man sätta ny kanyl i halsen mellan då eller kan man använda samma(som sitter kvar)?

Sv: Spruta?

om du låter kanylen sitta kvar i muskeln så behöver du inte byta.....så du bör ha en som sitter kvar och en i flaskan som du drar upp med....

Ta en ny kanyl.

Vet man hur man ska göra så kan man "rikta om" kanylen under huden, aspirera på nytt och spruta i samma kanyl, men risken är att man för in smuts om man inte behärskar tekniken.

Man ska inte spruta mer än 20 ml på samma ställe i muskeln.

Hähä två olika...

Om jag sticker igen, ska jag sätta den på samma sida eller andra sidan? Annars sprutar jag ju varannan dag.

glöm bara inte att värma upp sprutan i handen först.. innan du ger dem! bra om de är hanvarma!

Jasså! Inte mer än 20ml? hm.. då måste vi nog skicka iväg min vet. till skolbänken igen.. vart har du lärt dej det?

Min vet sa till mej och visade mej hur jag skulle göra/hantera sprutorna, innehållet och allt detta runt om kring.

Till trådskaparen:
Först så sätter du dit kanylen (finns två versioner 1 sätt dit kanylen först sedan sprutan, 2 sätt dit kanyl och prtuta samtidigt.) sedan så fäster man sprutan vid kanylen och drar tillbaka och kolla så att det INTE kommer något blod upp i sprutan, är dett ok så börja spruta in sakta sakta sakta... när spruta nr 1 är klar så har någon annan hållt den andra varm i handen och du lossar sprutan och sätter i den nya och är försiktig.. och sprutar in vätskan... var försiktig.. när du är klar så gå genast ut ur boxen och vänta en stund...

ja så fick jag lära mej och det funkar kanooon (jag som är så himla sprut rädd!!)

Jo det är så jag har lärt mig också. Kanyl först och spruta sen, lite mer pricksäkert.

Här sprutar de på stallgången :eek:

Man ska INTE spruta på stallgången, utifall de chockar!

Jag har fått höra olika om hur man sprutar. Sist jag var på kliniken fick jag en tjusig lapp om hur man gör, som jag kan scana och skicka till dig kanske om du vill ha.

Så här skulle jag göra: Ge första sprutan (20 ml), sen skulle jag rikta om kanylen (du spränger upp muskeln när du ger i.m och det gör ont om man ger större mängder på samma ställe) och antingen dra upp direkt ur flaskan och ge nästa om det går fort, lättast om du har en kanyl som sitter permanent i flaskan, eller om det tar dig tid att dra upp ur flaskan (kanske hästen tycker det är jobbigt att stå och vänta) så skulle jag ta en ny kanyl och ge de 20 ml som är kvar...

Min erfarenhet är att man inte är lika nogrann med att medicinera djur som människor, så jag tror inte att det är nån fara att använda samma kanyl till båda sprutorna (såklart ska en ny användas till nästa dag). Jag har iallafall alltid gjort det när jag medicinerat. Om du ska ha en kanyl kvar i flaskan, så skulle jag ha en kork till kanylen. (jag fick sånna när jag var på kliniken)

lil-sis skrev:
Här sprutar de på stallgången :eek:

Jag fick stränga order om att INTE ge på gången då de kan få en reaktion på vätskan och då vill man inte ha en lös häst på gången.. inte heller fastsatt häst för den delen.. har aldrig varit med om någon reaktion, men fått det beskrivet av några och det är väl åt kolik hållet med sparkande ben och kastande häst otroligt farligt..
ta hellre in hästen i boxen och gör det där och gå genast ut och stäng boxdörren och kolla hur den beter sig under några minuter 10-15min... reaktionen ska tydligen komma typ direkt efter man är klar... hm...

Samma sida går bra!

Spruta i boxen, det är också för din egen säkerhet bäst om du skulle få en reaktion. Är man i boxen då går man lugnt ut och stänger dörren efter att man sprutat, se till att alltid befinna dig mellan dörren och hästen.

Jag har sprutat häst som chockat, i de allra allra flesta fall är hästarna normala igen efter några minuter. Man ska dock alltid hålla sig undan, då de kan kasta sig åt sidorna utan att se sig för. Ofta börjar de med att fnysa och bete sig som om de "ser spöken".

Colombia_Girl: Man ökar risken för onödigt stor muskelskada om man sprutar in mer än 20 ml på ett och samma ställe. Alla muskelbukar är inte lika stora, och man kan skada onödigt många muskelfibrer framför allt i mindre muskelbukar om man sprutar för mycket på ett ställe. Och så gör det ont! Max 20 ml är den rekommendation som lärs ut idag.

Senast ändrad:

Håhå nåja jag tror att veterinären tänkt att jag ska sticka två gånger för jag har fått med 20 kanyler till åtta dagar.

Men bara tio sprutor så jag måste väl kunna använda samma? Och om jag ändå ska sticka om så tar ju det lite tid.

Och jo jag hade tänkt att ge i boxen, inte för att hon har någon egen men jag får låna den boxen som hästen hon delar hage med bor i. (Dumt att ställa en sjuk häst i en box som normalt inte har kontakt med smittan.)

jo.. har du två sprutor så fyll upp dem direkt och använd en kanyl som du kan låta sitta kvar i muskeln.. medans du ger den första så värmer din hjälpreda den andra och den är klar för användning :)

;) Ja, det verkar ju som vet. har tänkt så.

Tips: Eftersom du har två extrasprutor, så kan du ta av dem om du skulle aspirera blod på stället du tänkt spruta. Det kan vara smart att ta en ny så du ser att det inte kommer blod vid nästa försök.

Jag skulle åka till apoteket och inhandla fler sprutor och använda mig av två varje dag. Dra alltså upp allt du behöver innan du sticker första gången. Stick en gång, rikta om kanylen INNAN du tar bort den tomma sprutan och sätt dit den andra sprutan och ge resten. Värmning av båda sprutorna kan du se till att få gjort innan du påbörjar medicineringen. Snabbaste sättet och minst obehag för hästen.

Jag undviker själv helst också att använda samma spruta som jag dragit upp med till att sen sätta i hästen. Så kan din veterinär ha tänkt också, en kanyl i Penoveten varje dag och en spruta i hästen varje dag vilket skulle stämma med antalet kanyler du fått + några extra.

Självklart att spruta I boxen. En häst som chockar är inte roligt och riskerar att skada sig själv så illa att det blir sjukhus nästa och då är det bra om man själv kan köra = man själv inte befunnit sig i närheten av hästen. :crazy:

Senast ändrad:

När jag riktar om kanylen måste jag väl dra ut den lite för att det ska bli rätt?

Ja, det måste du göra. Antar att du har rosa kanyler och jag tror att de är 50mm långa om jag inte missminner mig, så dra ut en 3-4 cm. Naturligtvis så du har säkerhetsmarginal om hästen skulle råka flytta lite på sig precis när du drar ut så inte hela kanylen åker ut. Du får avgöra lite på hästen hur mycket du vågar men ju mer du drar ut desto mer kan du vinkla om och undvika att få för mycket på samma ställe.

40mm är de men oken då vet jag.

Ska bara hem och förbereda mig mentalt :crazy:

Hon har varit snäll att spruta innan men det har ju varit tunna fina nålar för vaccination osv.

Ska nog gå bra. :) Man behöver INTE ta i så mycket som det ser som när en del sätter i kanylen. Ha kanylen mellan tummen och pekfingret, klappa henne på halsen med baksidan av handen ett par gången vänd sen bara på handen och sätt i den, behövs inte särskilt mycket tryck. När kanylen väl sitter där, klappa ett par gånger lugnt till innan du sätter dit sprutan. Vet inte om du funderat på det men många, även jag, var livrädd för att släppa kanylen när den väl satt där men det är ok. :)

Sätt fast sprutan ordentligt i kanylen bara annars riskerar de att släppa och du har Penovet över hela dig... :p Det som hände med veterinären och avlivningsvätskan alltså. :D Penovet är ju itne riktigt lika farligt dock.

Hähä jag skulle nog behöva lite penovet, håller på att få en rejäl förkylning med feber och grejjer.

Just det har jag funderat lite på, hur hårt man måste trycka men då behöver jag inte ta i för kung och fosterland.

Tyvärr så kommer ju Patsy känna hur nervös jag är, iofs brukar hon uppföra sig då (typ "lugn matte, jag fixar") men usch. Har tagit med en massa mutor :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
724
Senast: ylvali2
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 460
Senast: Zetly
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 564
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka