Sv: Spruta?

Du får ta dig en slurk då... ;)

Nejdå, inga kungar här inte. :p Skulle du inte få i hela kanylen direkt är det inte hela världen, bara att trycka in den efteråt. Bättre det än att man bonkar på hästarna.

Att va nervös är inget konstigt, är fortfarande lite nervös precis innan jag sätter dit den trots att jag har gjort det några gånger nu på diverse hästar.

Nu har vi sprutat två dagar. Igår var det lite skakigt från min sida så jag fick sticka om tre gånger eller nåt sånt på den stackars ponnyn som undrade vad i hela fridens namn jag höll på med. Men sen så gick det bra, jag höll och en annan sprutade inte penilcillinet. Idag satte jag den rätt på första försöket och sprutade själv medan en höll Patsy. Riktade nog dock inte om nålet tillräckligt idag för det blödde lite sen när vi var klara.

Inga chocker än så länge, inte ens från min sida...

Gör de lättast möjligt för både dig och hästen, utsätter er inte för fara!! mitt tips är att stick 1GÅNG ! fick göra det hela hösten på min häst, nu totalt hatar hon att se sprutor och bli stuken!
Vi var 4 st. som hålde i min häst! 1 stack 2 hålde i och jag mata me morötter!

om de kommer blod stick om försäkerhets skull, och efter att ha sprutat i allt innehåll, gå ut ur boxen gensast! ifall de blir chock!!!

/dessie

Kom ihåg att du kan gå igenom ett blodkärl när du sticker in nålen, så du ligger kanske inte i blodkärlet. När man sen dara ut sprutan kan det rinna lite blod pga detta (kan även komma blod i kanylen, men behöver inte betyda att du ligger i blodkärlet). Så det är ofarligt om det kommer blod när du dragit ut nålen, dock skulle jag sticka om kanylen om blodet kommer i kanylen då det är svårt att veta om du ligger i kärlet eller gått igenom det bara. Om hästen chockar så gör den det när du ger eller precis efter, så man behöver inte springa ut och vänta fem minuter eller så, utan om hästen ser ut att må bra när du sprutar och omedelbart efter så kommer den inte chocka. Lycka till!

Det är helt ok om det kommer lite blod från insticksstället. Det viktiga är att det inte kommer blod i sprutan när du aspirerar/alt. tar loss sprutan fr. kanylen innan du ger medlet.

Om du vill undvika att det blöder så kan du flytta lite på huden med vä. hand innan du sticker. Då flyttas huden tillbaka när du drar ut kanylen och det blir som ett "blödnings-lås".

Den enda gången jag varit med om en chock när jag sprutat var allt ok tills jag drog ut kanylen då kom det blod o sen gick hästen omkull inom ung 1 sekund.
PL

Jag sticker alltid om om det kommer blod, oavsett hur lite.

Sen att det kan blöda lite när man är klar beroe ju som sagt på att man kan ha kommit åt ngt på vägen ut igen.

Har stuckit i tre dagar nu, har gått bra. Idag så stack jag i ett kärl först, rann ut ur kanylen direkt så jag stack om men sen gick det bra.

peter_lundin skrev:
Den enda gången jag varit med om en chock när jag sprutat var allt ok tills jag drog ut kanylen då kom det blod o sen gick hästen omkull inom ung 1 sekund.
PL

Samma här, gick genom ett blodkärl och när jag drog ut sprutan med PC-droppe på spetsen så.. tja.. livat blev det.

Enligt vet som noga 'tröstade' och förklarade att det där var sådant som händer och oundvikligt och inte mitt fel och hände även veterinärer, så sa han (vet) att det är var den vanligaste orsaken till prokainchock. Om det är/var sant eller ej vet jag inte. Jag har iaf inte chockat någon häst varken förr eller senare - tack och lov. Men det är alltid lite nervöst att se vad man får 'med sig ut' nuförtiden.

Ett av mina gamla ston chockade under tiden vi stack henne. Hon var 10 år, var pencillinbehandlad många gånger innan denna, men på en sekund slog det slint. Vi fick kasta oss ur boxen, springa ur stallet och genom fönstret på utsidan kasta lasso (!) och dra fölungen genom fönstret så att den inte skulle bli krossad. Det höll på någon minut, sedan blev hon lugn igen, men duktigt blåslagen och blodig.
Så det är inte alltid man hinner spruta färdigt. Vi hann till mitten av den andra sprutan.

Det är det jag är rädd för, att vi ska bli lkämda om hon chockar mitt i eller tom i värsta fall att hon kommer lös ut i stallgången (kan ju inte stänga stalldörren så vi rikserar att bli instängda. Boxdörren menar jag.

HalyBailey skrev:
Ett av mina gamla ston chockade under tiden vi stack henne. Hon var 10 år, var pencillinbehandlad många gånger innan denna, men på en sekund slog det slint. Vi fick kasta oss ur boxen, springa ur stallet och genom fönstret på utsidan kasta lasso (!) och dra fölungen genom fönstret så att den inte skulle bli krossad. Det höll på någon minut, sedan blev hon lugn igen, men duktigt blåslagen och blodig.
Så det är inte alltid man hinner spruta färdigt. Vi hann till mitten av den andra sprutan.

Nej, du hinner bara tills du får ut prokainpenicillinet i blodet, men oftast om man varit noga med att aspirera etc och hästen är lugn när man sticker så kommer chocken när man drar ut (enligt veterinären då, och när jag tänker efter nog också enligt de PC chocker jag hört om). Men det BEHÖVER inte vara så.

Det finns PC man kan spruta i musklerna eller blodet, som är prokainfritt. Men då måste man spruta betydligt oftare. Men man slipper risken för prokainchock. Unghästen sprutades av förståeliga skäl med det ;)

Jag brukar också alltid sticka om för säkerhetsskul om jag har fått blod i kanylen, men det jag menar är att det behöver inte betyda att man ligger i blodkärlet, utan man kan ha gått rakt igenom också. Jag kan säga att jag hade varit glad om nån hade talat om för mig att det kan komma blod när man dragit ut kanylen för att man hade gått igenom ett blodkärl, för lite nervöst var det när det ran blod... ;)

har du två sprutor (inte nålar)?
De gånger jag har sprutat så har jag fyllt bägge sprutorna först och sedan satt kanyl. In med första sprutan sakta, riktat om och dragit tillbaka för att kolla erfter blod såklart och sedan gett nr två. Jag upplever det lättare att rikta om än att sätta helt ny.

Vad alla verkar krångla till det...Själv har jag sprutat många hästar i mina dagar, ibland har sprutan inte räckt till för allt hästen ska ha i sig, men jag har alltid låtit kanylen sitta kvar och sedan fyllt sprutan igen. När jag ska sätta kanylen försöker jag göra det supersnabbt...velar man märker hästen att det är något...så in i boxen, klappa lite där den ska sitta och bara sätt den...Man brukar vara rätt träffsäker. Jag tycker man ska försöka göra saker så enkelt som möjligt. Min fd veterinär uppe i Norrland gjorde allt så smidigt...istället för att krångla försökte han den smidigaste vägen...Tex, Hästen ska raspas. -Ska jag ta ut henne i stallgången och sätta fast henne..Äh, vi testar i boxen först, funkar det inte så tar vi ut hon....eller vaccination: När du ändå är här, skulle du kunna vaccinera den där hästen...-Vänta så hämtar jag den från hagen. Äh, vi kan vaccinera där hon står i hagen...Och hans enkla sätt fungerade alltid...Hästarna fick aldrig chansen att stressa upp sig över att NÅGOT kommer att hända snart...

Fast glöm inte skifta sida varje dag...alltså..ena dagen höger andra vänster...Jag glömde detta en gång...antar hjärnsläpp för det har aldrig hänt mig förut att jag kunnat missa något sådant...Detta resulterade i en häst som ej kunde sänka hals och huvud...Stel som en pinne blev hon :-(( Hon fick matas med hönät som hängdes HÖGT och vattenhinken fick hängas upp i lämplig höjd så hon kunde äta och dricka.....Det släppte visserligen efter några dagar...men ändå att man kunde vara så klantig. Det var ganska länge hon skulle få sprutor oxå...så antar jag sprutat länge på en och samma sida... :crazy:

Tycker inte att någon krånglar till det.

FYller två sprutor först, värmer och ger den ena till den som håller Patsy åt mig. Sätter in kanylen, kollar att det inte kommer blod, sprutar sakta, riktar om och sprutar sakta igen.

Hon verkar inte ens tycka det gör särskilt ont. Idag kom hon travandes i hagen fast det enda jag gör nu är att spruta henne.

Patsy är inte särskilt "gnällig" men min förra häst var extremt spruträdd och en del av det sitter fortfarande i. Tur att Patsy är en bra terapi-ponny.

Nu har vu sprutat i fyra dagar utan missöden.

Hejsan igen. Hur går det med Patsy och är det fler hästar i stallet som drabbats?

Jag träffade "gud" igår och frågade om isolering och smittrisk eftersom jag tog för givet att det var h*n som behandlat henne, men h*n kände inte ens till att det gick hos er. Vad värre är att det är rapportplikt på det här vid "klinisk misstanke" eftersom symtomen är så lika kvarka! :eek: Det har inte gått ut några som helst meddelanden till andra veterinärer och h*n var riktigt upprörd när jag berättade. :crazy:

Tydligen är det inte första gången som "NN" inte brytt sig om att rapportera fall till jordbruksverket... :mad:

Det är lite si och så med det där. Veterinären i fråga tycker tom att det är okej att åka och träna om man inte har en sjuk häst... *suckar*. En av damerna sade att hon pratat med veterinärerna på STC men jag vet inte det jag. Ska ringa S.H. på tisdag (vill eg göra det imorgon men jag jobbar hela dagen) och se vad de säger och se till så det kommer ut på smittoinfo.

De är redan rätt trötta på mig i stallet eftersom jag inte är ett dugg intresserad av att "mörka" eller med flit låta bli att berätta till skillnad från rätt många av de andra. Men det är ju så vi har fått det...

Patsy snorar inte längre men hostar lite grann (grunt). Sista hästen som blev sjuk blev det för ungefär tio dagar sedan och sedan dess har det inte blivit några fler men det betyder ju inte så mkt än så länge.

Kan lova att det är mkt tjaffs i stallet... Vi skulle behandla alla hästar med symtom samtidigt men det är bara Patsy som har fått, känns rätt surt men jag kan inte göra mer än se om mitt eget hus.

Har sprutat hela kuren nu iaf utan chock.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: ylvali2
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 460
Senast: Zetly
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 561
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka