Spruta igång

athena

Trådstartare
Kan man på nåt sätt undvika midsommar?

Planen är att spruta igång nu efter 9:e-dygnsbrunsten - hon är på 17 dygn idag och borde rimligen stå med gulkropp. När tycker ni man ska prova? Idag? I morgon? Längre fram i veckan?

Allt mellan 2 och 8 dygn till ägglossning har jag hört, det är ju hopplöst att planera bra tycker jag...

Sv: Spruta igång

Det är svårt val. om det stämmer med 2-8 dygn till ägglossning hamnar du ju mitt i.

Jag har aldrig sprutat igång, däremot sprutat för att få ägglossning vilket inte fungerade på mitt sto alls...

Min vette brukar säga att man kan tidigast spruta 6 dygn efter brunsten för att sätta igång en ny brunst inom 2-6 dygn.

Ja, visst är midsommar överskattat...

För fjärde året i rad har jag ett sto som skulle behöva semin i midsommarhelgen, lördag, söndag skulle vara perfekt tror jag, men det går ju inte. Har inte varit och kollat än i o f s, men detta sto har tidigare år alltid seminerats på dag 28 och det infaller på söndag....

Så nu blir det till att seminera midsommarafton och sedan hoppas att hon släpper snabbt som tusan plus att hingsten har supersperma eller att hon är långsammare i år och väntar till tisdag! Heja!

Ja men det var inte frågan ;). Jag vet inte exakt när hon brunstade, men i samråd med min veterinär kom vi fram till att hon rimligen borde vara klar att spruta idag.

Har du hört med hingstägaren om du kan hämta? Det har jag gjort en gång. De tappade och gjorde iordning så jag kunde hämta, seminera och hon blev dräktig på det!

Ja men det var inte frågan ;). Jag vet inte exakt när hon brunstade, men i samråd med min veterinär kom vi fram till att hon rimligen borde vara klar att spruta idag.

Tja, men det vet du ju inte.
Och även om hon vore det så skulle jag inte spruta idag, utan vänta till fredag.

Kan man på nåt sätt undvika midsommar?

Planen är att spruta igång nu efter 9:e-dygnsbrunsten - hon är på 17 dygn idag och borde rimligen stå med gulkropp. När tycker ni man ska prova? Idag? I morgon? Längre fram i veckan?

Allt mellan 2 och 8 dygn till ägglossning har jag hört, det är ju hopplöst att planera bra tycker jag...

Jag satt precis och tittade igenom mina gamla anteckningar från sist jag betäckte och båda stona sprutades igång, den ena var helt inaktiv (hade alltså inte börjat brunsta alls den våren) den andre köptes och säljaren trodde att hon brunstat precis innan och då vi var sent på säsongen så sprutades hon efter 2 veckor alltså logiskt precis som din mitt i en brunstcykel.

I alla fall följde båda mina exakt samma mönster svag brunstdebut prick 2 dygn efter sprutan för att sedan släppa ägget mellan 5 o 6 dygnet i brunst (brunstade ordentligt på 5e svagare brunst på 6e och kollades och ägget hade gått)

Kommer själv att spruta igång ett sto (om hon inte verkar på G själv) ikväll och räknar med att följer hon samma mönster så har vi optimal betäckningsdag på söndag, vilket ju vore kaos för dig som skall ha hem skick (hon skall betäckas med Joy så det passar tvärtom mig utmärkt att alla är lediga och det inte är problem med hjälp:p)

Så utifrån mina tidigare erfarenheter så hade jag väntat till senare i veckan om jag var dig så att du skjuter det över helgen istället.

Tja, men det vet du ju inte.
Och även om hon vore det så skulle jag inte spruta idag, utan vänta till fredag.

Nej, det vet jag inte såklart.

Ja, kanske smartare att vänta. Ska försöka få tag i vet nu i em.

lundsbo; Jag får säkert hämta sperma, men har ca 30 mil dit och det är det inte värt jämfört med att vänta en vecka...

okej, det gjorde vi förr förra året, vi körde henne till hingst hon bev betäckt och allt såg bra ut, sedan så kom vi hem väntade ca 3 veckor kollade henne, inget föl, åkte upp igen när hon skulle börja brunsta, va där i ca 1 dag sedan ringde de och sa att hon tappat brunsten och var INTE brunstig de rek att vi skulle spruta igång henne, så vi hämtade hem henne och sprutade igång henne dagen efter, och sedan väntade vi några dagar och sedan körde vi upp igen, hon brunstade fint och sedan kollade vi henne på 90 dygn INTE dräktig. så det blev inget föl det året, tyvärr.

Men som jag förstått det hela så att spruta igång ett sto, då avslutar man den gamla brunsten som ev är igång och sedan börjar man en ny.

Lycka till i alla fall:)

Man kan nog inte avsluta en gammal brunst (eller ja, man kan spruta fram en ägglossning, men det är med ett annat hormon). Det man gör är att spruta bort en gulkropp (eller en dräktighet), för att starta en ny brunst.

okej, det gjorde vi förr förra året, vi körde henne till hingst hon bev betäckt och allt såg bra ut, sedan så kom vi hem väntade ca 3 veckor kollade henne, inget föl, åkte upp igen när hon skulle börja brunsta, va där i ca 1 dag sedan ringde de och sa att hon tappat brunsten och var INTE brunstig de rek att vi skulle spruta igång henne, så vi hämtade hem henne och sprutade igång henne dagen efter, och sedan väntade vi några dagar och sedan körde vi upp igen, hon brunstade fint och sedan kollade vi henne på 90 dygn INTE dräktig. så det blev inget föl det året, tyvärr.

Inte konstigt, med det upplägget.

Sorry hur jag än läser ditt inlägg så får jag det till att jag svarade på din fråga.
Du skriver att hon rimligen borde stå med gulekropp idag. Ja o då ska man enligt min vette inte spruta förrän 6 dygn e avslutad brunst. Står hon med gulekropp så har hon släppt ägget de senaste 0-24 timmarna. Annars så syns inte gulekroppen längre.
Alltså svarade jag på din fråga om idag???

Står hon med gulekropp så har hon släppt ägget de senaste 0-24 timmarna. Annars så syns inte gulekroppen längre.

Är det så? Det hade jag inte en aning om faktiskt :o. Jag trodde den syntes ända tills det började komma igång en ny brunst.

Man lär nytt varje dag :).

Är det så? Det hade jag inte en aning om faktiskt :o. Jag trodde den syntes ända tills det började komma igång en ny brunst.

Man lär nytt varje dag :).

Nej, så är det inte. Man kan se gulkopparna ganska länge. De ändrar utseende (för den som är van), men visst ser man olika gamla gulkroppar med ultraljudet.

Nej, så är det inte. Man kan se gulkopparna ganska länge. De ändrar utseende (för den som är van), men visst ser man olika gamla gulkroppar med ultraljudet.

Haha, ja då återgår jag till min gamla kunskap då :p.

Har iaf pratat med min vet. idag, och vi kom överens om att vänta ända tills nästa måndag då märren förhoppnningsvis är på G med sin 30-dagarsbrunst. Då riskerar vi inga onödiga helger och det gör bara en vecka till eller från. Förra året kom det brunst dock först på ca 50 dagar, så jag förbereder mig på att behöva spruta henne i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: iNTOHiMO
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka