Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sanette skrev:Vad anser ni angående att "spruta igång sto"? Så att de kommer i brunst. Bra eller dåligt? För och nackdelar med detta.
Nej, mer regel än undantag tycker jag inte det är. Ett sto (ej mitt) som fick sprutas igång (p.g.a. stresslåsning) födde döda tvillingar. Vet hade missat på UL att det var så. Men nu ligger det på detta sto's möderne med tvillingfödsel, så....är fullt övertygad om att det inte berodde på igångsprutningen._carmenzita_ skrev:en sak som jag reagerat på när vi och andra i min närhet sprutat, är att oftast blir tvillingar? Det är alltid skitnervöst när den ena skall klämmas, framförallt om hållit på ett tag och behandlat osv.
Jag tycker att detta verkar vara mer regel än undantag ....
Sanette skrev:Hur lång tid tar det normalt sett för ett sto att komma i brunst när man sprutat igång?
Tack för ditt svar!Cesam skrev:Tack för PM:et. Har svarat Dig
Men skriver det här också:
80% av stona svarar med brunst efter en hormonspruta inom 3-9 dagar efter sprutan givits. Första dagen räknas som dag 0, d.v.s. den dag sprutan gavs. Det beroir bl.a. lite på väder och vind hur snabbt stoet svarar - varmt = snabbare svar.
På dag 10 eller 11 kan man ge en andra spruta, och då ska stoet svara.
10-15% av stona svarar ej på hormonsprutor utan kan behöva annan sorts behandling. Vilken får en duktig (gyn)vet bestämma.
Dinolytic (den med det naturliga hormonet) är ofarligt att spruta så som jag beskrivit ovan. Syntetiska prep är väl i stort sett lika ofarliga men eftersom det är syntetiskt, så.....
Lycka till! Vädret är ju inte det bästa än så länge i år!
Det finns ston som kan reagera kraftigt på sprutan, som en anafylaktisk chock, men den normala reaktionen på sprutan är ymmning svettning (en riktigt kärringköra så att säga) och det SER ut som om stoet skulle "dö".....men det är helt normalt. Onormalt är det om hon INTE svettas!!!
mvh
Carina
Ja det är egentligen en skitsumma i det stora hela.....min vet tar 100:- för en Dinolyticspruta......en baggis tycker jag ;o)CK skrev:Om ni visst vad lite preparatet i sig kostar. Folk tror vi driver med dom när vi säger priset....