"Spruta igång sto"

Sanette

Trådstartare
Vad anser ni angående att "spruta igång sto"? Så att de kommer i brunst. Bra eller dåligt? För och nackdelar med detta.

Sv: "Spruta igång sto"

Sanette skrev:
Vad anser ni angående att "spruta igång sto"? Så att de kommer i brunst. Bra eller dåligt? För och nackdelar med detta.

Det kan ju vara olika orsaker till att ett sto ej kommer i brunst...stress, cystor, gulkropp, "död" i ovarierna t.ex.

Först av allt en ordentlig gyn-u.s. av stoet!!
Stress tycker jag man kan "vänta" ut, för de kommer i regel i brunst förr eller senare. Tyvärr är det dock oftast så att stoägaren har bråttom och vill ha stoet i brunst med det samma och vill helst inte betala så mycket i uppstallning....så därav att de i sin tur vill stressa fram en brunst.

Cystor och gulkroppar hindrar att ny brunst kommer till stånd och måste i regel sprutas igång.
När jag använder mig av detta, så använder jag alltid Dinolytic som är en naturlig prostaglandin (det finns naturlig och syntetisk), där jag (efter min erfarenhet) tycker att stona kommer i en naturlig brunst feter dylik injektion och får en normal dräktighet och sedermera normal förlossning.
Men alla ston är individer och bäst är som sagt var att ta ut en veterinär som har gedigen kunskap om stoets gyn-status och ta lärdom och rekommendationer från dylik vet.
Jag har en sådan! Och han litar jag till 100% på när det gäller denna bit (ja, i övrigt också b.t.w.!!!)

mvh
Carina

en sak som jag reagerat på när vi och andra i min närhet sprutat, är att oftast blir tvillingar? Det är alltid skitnervöst när den ena skall klämmas, framförallt om hållit på ett tag och behandlat osv.
Jag tycker att detta verkar vara mer regel än undantag ....

Mitt 4-åriga sto blev "skendräktigt" förra sommaren då hon gick med hingsten (islandshäst=fribetäckning). Blev brunstig nästan på en gång då de släpptes ihop och betäckt men blev inte dräktig. Sedan kom det inte någon mer brunst på hela sommaren. Hon sprutades då igång eftersom det blev så sent på säsongen. Blev brunstig bara efter någon dag och tog emot hingsten igen. Detta resulterade i dräktighet och nu går hon med stor mage och väntar på sitt första föl. Jag har aldrig hört något ofördelaktigt med att spruta igång ett sto.

kan tillägga att vi sprutade igång vårt sto och det resulterade i föl, efter att ha klämt ett av äggen förstås

Att spruta igång dem behöver inte innebära att de släpper mer än ett ägg, min som sprutades igång nu för några veckor sedan släppte bara ett ägg, däremot den som inte sprutades igång släppte 2 st. Den som släppte 2 st tog sig inte och har nu vid ultraljudskoll 3 st ägg på G. Förhoppningsvis så mognar inte alla 3, men alla såg ganska stora ut, funderar på att ha henne som värphöna istället.....

Jag har tyvärr ett sto som höll på att stryka med av sig pg-spruta. Det är oerhört ovanligt att reaktionen blir så stark, men henne vågar jag aldrig ge naturligt hormon igen. Skulle det "pressa på" att hon behöver en spruta så kommer vi att pröva med syntetiskt, vilket tyvärr sällan har samma bra effekt.
Trots denna otäcka erfarenhet skulle jag inte tveka att spruta igång ett (annat) sto om behov fanns.

Hur lång tid tar det normalt sett för ett sto att komma i brunst när man sprutat igång?

Det fungerad bra, mitt sto blev dräktigt direkt. Men som negativt kan sägas att det blev dyrt, bara för igångsprutningen med efterföljande kontroller fick jag en räkning på närmare 6000kr.

Jisses vilka hemska priser!!! Jag betalade veterinären 500 kr för undersökning och spruta samt 500 kr för ultraljudet på dag 20.

Det beror nog på lite grann, var i brunstcykeln hon befinner sig och hur omständigheterna ter sig. Jag har haft ett sto som hormonsprutan knappt gjorde någon verkan alls på. Några dagar tror jag dock är normalt.

_carmenzita_ skrev:
en sak som jag reagerat på när vi och andra i min närhet sprutat, är att oftast blir tvillingar? Det är alltid skitnervöst när den ena skall klämmas, framförallt om hållit på ett tag och behandlat osv.
Jag tycker att detta verkar vara mer regel än undantag ....
Nej, mer regel än undantag tycker jag inte det är. Ett sto (ej mitt) som fick sprutas igång (p.g.a. stresslåsning) födde döda tvillingar. Vet hade missat på UL att det var så. Men nu ligger det på detta sto's möderne med tvillingfödsel, så....är fullt övertygad om att det inte berodde på igångsprutningen.

mvh
Carina

Sanette skrev:
Hur lång tid tar det normalt sett för ett sto att komma i brunst när man sprutat igång?

Tack för PM:et. Har svarat Dig ;)

Men skriver det här också:

80% av stona svarar med brunst efter en hormonspruta inom 3-9 dagar efter sprutan givits. Första dagen räknas som dag 0, d.v.s. den dag sprutan gavs. Det beroir bl.a. lite på väder och vind hur snabbt stoet svarar - varmt = snabbare svar.
På dag 10 eller 11 kan man ge en andra spruta, och då ska stoet svara.
10-15% av stona svarar ej på hormonsprutor utan kan behöva annan sorts behandling. Vilken får en duktig (gyn)vet bestämma.
Dinolytic (den med det naturliga hormonet) är ofarligt att spruta så som jag beskrivit ovan. Syntetiska prep är väl i stort sett lika ofarliga men eftersom det är syntetiskt, så.....

Lycka till! Vädret är ju inte det bästa än så länge i år! :crazy:

Det finns ston som kan reagera kraftigt på sprutan, som en anafylaktisk chock, men den normala reaktionen på sprutan är ymmning svettning (en riktigt kärringköra så att säga) och det SER ut som om stoet skulle "dö".....men det är helt normalt. Onormalt är det om hon INTE svettas!!!

mvh
Carina

Mitt sto blev igång sprutad, blev dräktig och fick ETT föl, dvs inga tvillingar. Hon började att brunsta 4 dgr efter sprutan och inte var den speciellt dyr heller, ca 400.- betalade jag för den.

Cesam skrev:
Tack för PM:et. Har svarat Dig ;)

Men skriver det här också:

80% av stona svarar med brunst efter en hormonspruta inom 3-9 dagar efter sprutan givits. Första dagen räknas som dag 0, d.v.s. den dag sprutan gavs. Det beroir bl.a. lite på väder och vind hur snabbt stoet svarar - varmt = snabbare svar.
På dag 10 eller 11 kan man ge en andra spruta, och då ska stoet svara.
10-15% av stona svarar ej på hormonsprutor utan kan behöva annan sorts behandling. Vilken får en duktig (gyn)vet bestämma.
Dinolytic (den med det naturliga hormonet) är ofarligt att spruta så som jag beskrivit ovan. Syntetiska prep är väl i stort sett lika ofarliga men eftersom det är syntetiskt, så.....

Lycka till! Vädret är ju inte det bästa än så länge i år! :crazy:

Det finns ston som kan reagera kraftigt på sprutan, som en anafylaktisk chock, men den normala reaktionen på sprutan är ymmning svettning (en riktigt kärringköra så att säga) och det SER ut som om stoet skulle "dö".....men det är helt normalt. Onormalt är det om hon INTE svettas!!!

mvh
Carina
Tack för ditt svar!
Har du koll på vad det kostar att spruta igång?
Jag har inte för mig att det va så dyrt förra året när vi sprutade igång mitt sto.

Om ni visst vad lite preparatet i sig kostar. Folk tror vi driver med dom när vi säger priset....

CK skrev:
Om ni visst vad lite preparatet i sig kostar. Folk tror vi driver med dom när vi säger priset....
Ja det är egentligen en skitsumma i det stora hela.....min vet tar 100:- för en Dinolyticspruta......en baggis tycker jag ;o)

mvh
Carina

*lånar*

Mitt sto blev sprutat i torsdags, knappt en vecka sedan. Det har fortfarande inte hänt något....

Om det är mitt olyckliga sto du tänker på när du säger att det kan SE UT som om stoet håller på att dö tror jag inte det gällde mitt fall. Både seminstation och stationsveterinär var säker på att hon skulle "stryka med". Kontakt togs med bl a läkemedelstillverkaren och så kraftiga biverkningar är ytterligt ovanliga, men existerar. I dessa fall rekommenderade man att prova syntestisk hormon som är lite mildare (och inte fungerar lika bra).

Från den stationen jag använde blev jag "boedrad" att hålla koll på stoet i ca 1 timme eftersom det finns en liten del ston som kan bli väldigt dåliga.

Sen de ston som släpper två ägg brukar alltid släppa två ägg vare sig de är igång sprutade eller ej (enligt "min" station). Sen har jag för mig att det finns en viss förhöjning av risken att de släpper två ägg (om de i normala fall inte gör det) med ett visst preparat (kommer inte ihåg vad det heter).

Sen brukar det krävas att man inseminerar/betäcker på det andra ägget också om de skall bli dräktiga (enligt "Att bli med föl")

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 393
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)