Spruta igång sto

surprice1985

Trådstartare
Hej hopp!
I väntan på att mitt sto som står på stationen nu ska komma i brunst har jag börjat kika på möjligheten att spruta igång henne...
Hon har inte visat någon brunst sedan 13 maj och i vanliga fall syns hennes brunster mer än väl ;)

Hur fungerar det om det skulle bli prat om att spruta igång?
Påverkar det äggsläppning m.m efteråt om hon inte skulle ta sig på första?
Hur snabbt kan de komma igång efter behandlingen?
Ökad risk för tvillingar?

Sv: Spruta igång sto

Veterinären har koll på status med gulkropp, ägg osv. Det sprutan gör är att den sprutar bort en ev gulkropp och hästen kommer i ny brunst.

Vissa som inte visar brunst ordentligt verkar kunna bli tydligare på en sprutad brunst tycker jag, men har ingen aning om ifall det finns någon grund till det -det vet nog de som bedriver större stuterier/seminstation här, det är dock min erfarenhet/uppfattning.

Det som händer är att ganska direkt efter att ditt sto fått sprutan kommer hon att få en reaktion, ofta svettas dom ymnigt, kan skaka, darra osv. Då brukar vi bara låta dom stå inne i boxen tills reaktionen gått över, inom nån timme. Sedan brukar allt vara normalt igen.

Efter 3-5 dagar kommer stoet (om sprutan gör sitt jobb) gå i brunst.

Det sägs att det är vanligare med dubbelovulering efter spruta, men jag vet inte om det stämmer eller ej. Jag har aldrig varit med om att behöva klämma efter spruta iallfall.

Det har ingen påverkan på vidare brunster, ägglossning osv.

Sv: Spruta igång sto

Tack för ditt svar!
Fick ett sms från vet. idag att hon ska insemineras imorgon!
Så det gjorde nog susen att hon fick gå i en hage med ututsikt över gårdens hingst ;)
Håller tummarna att hon tar sig nu!

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar