Spruta i gång tiken??

Sv: Spruta i gång tiken??

Jag har tänkt igenom vad jag skriver, och jag tycker att etik är viktigt - alltid.

Sedan att inte alla håller med mig är väl en annan sak. Genom att uttrycka min åsikt och mina ställningstaganden, samt redovisa mitt resonemang omkring varför jag tänker som jag gör, kanske man kan få andra att tänka till själva. Det är långt ifrån säkert att andra kommer till samma slutsats som jag, men då är ställningstagandet åtmistone medvetet.

Jag har inte för avsikt att frälsa världen, däremot vill jag att folk börjar tänka längre än näsan räcker. Alldeles för många tänker inte längre än till "jag vill".

Hur du i slutänden gör är ditt beslut, men inbilla dig inte att det är okontroversiellt. Jag har en viss känsla av att jag även skulle ha annat att invända mot en parning i ditt fall. Det enbart grundat på vad du skrivit i denna tråd. Jag kan ha fel, men det känns som om det sitter ugglor i mossen. Det är dock ganska ointressant, etiken i uppfödnig däremot har ett allmänintresse.

Ugglor i mossen!?? Intressant. Jag är en helt vanlig tjej, med en tik, jobbade i USA köpte en pupp till, en som passar på min tik, och parningen vill jag genomföra efter som jag har möjlighet, och jag tycker att tiken har "rätt" till att få en kull (hon är en riktgit "moders-gestalt"), Och några pengar kommer jag knappast tjäna eftersom det inte är billigt att föda upp valpar, och en valp flyttar till tikens hundvakt (som hade henne när jag var bortrest) utan några pengar emellan. Skulle jag tjäna något som kanske, kanske det kan hjälpa till att fylla igen det svarta hålet efter pojkens hemtur!!

Mitt senaste meddelande var riktat till alla.
 
Sv: Spruta i gång tiken??

På Irland sprutar man igång tikar som man har "problem" med, precis som man sprutar igång ston som inte kommer igång riktigt eller kanske missar.
Det gör man i USA och England också vet jag med all säkerhet. I resterande länder vet jag inte.

Tack för ditt svar som faktiskt var ett svar på frågan jag ställde och inget annat!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Okey, jag ger upp , nu lägger jag ner den här tråden som har kommit långt bort från frågan.

Jag vet vem jag är, vad jag har och vad mitt syfte är, det till hundarnas bästa.

Och jag har ju fått svar på min fråga!

Hejhopp allihopa!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

och parningen vill jag genomföra efter som jag har möjlighet, och jag tycker att tiken har "rätt" till att få en kull (hon är en riktgit "moders-gestalt"),


Men alltså, ska du ha valpar för att tiken skulle vara en bra modersgestalt?

Har du inga mer krav på din avel så tycker jag inte att du ska ta valpar!

Är hundarna meriterade, är de hälsoundersökta? Nu tänker jag på motsvarande HD röntgen osv. (jag vet inte om wippet ska HD röntgas)

Kommer de reggas?
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Men alltså, ska du ha valpar för att tiken skulle vara en bra modersgestalt?

Har du inga mer krav på din avel så tycker jag inte att du ska ta valpar!

Är hundarna meriterade, är de hälsoundersökta? Nu tänker jag på motsvarande HD röntgen osv. (jag vet inte om wippet ska HD röntgas)

Kommer de reggas?

Åhhh, herregud, vad jag avskyr sådant här, jag lovar mig själv att aldrig mer lägga en tråd. Mina hundar är två rastyspiska hundar, två hundar med underbart temprament, med fulla papper, två hundar som trivs och frodas,

Ni som uppfattar mig som en som ska göra en impulsparning har fel.
Men jag är inte heller intresserad utav att köpa in hundar för avel.
Det är väl SJÄLVKLART att dom ska vara reggade etc.

Åh, herregud varför ödslar jag ens tid att forsätta skriva här, allt man skriver verkar ju missuppfattas.

Hon ÄR en underbar tik mot valpar, men det är inte DÄRFÖR jag tar valpar på henne. Det kom in i det etiska.

Så återgå till första frågan om ni ska forstätta skriva här. Eftesom ni inte känner varken mig eller hundarna eller vet bakgrunden så bör ni nog sluta spekulera här!!! Det börjar nästan bli lite patetiskt!! :bump:
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Sorry om jag missuppfattade, men du nämde inget om hur rastypiska de vra, temprament osv, utan du skrev att tiken hade rätt till ett par valpar, för att hon var en bra modersgestalt.

Då tolkade jag det som de var den ända anledningen till valpar.

Bra att de ska reggas!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Men det är ju för att "vi" inte känner dig, och det här är typ din första tråd som vi frågar. "Vi" vet ju inget om dig, och eftersom vi är nyfikna så frågar "vi".
Det är inte självklart att du har reggade hundar, eller vet något om avel. Ju mindre andra användare vet om en, desto fler frågor. Det är väl rätt naturligt?
Dessutom hade du en ganska kontroversiell fråga, vilket gör att frågorna hopas. Ja, man kan göra det, men bör man göra det? Det är ju där diskussionen uppstår, eller hur?
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Ugglor i mossen!?
och jag tycker att tiken har "rätt" till att få en kull (hon är en riktgit "moders-gestalt")

I rest my case...:smirk:

Som jag sa tidigare är dina bevekelsegrunder till att para inte så intressanta, men jag delar inte din uppfattning om att du har bra anledning att para.

Vilken vändning en tråd man skapat tar styr man inte över, utan den lever ett eget liv. Var glad för att frågan intresserar och engagerar folk istället för att känna dig påhoppad. Om du bara ville veta om det går att spruta igång en tik hade du kunnat vänt dig till en veterinär direkt.
 
Sv: Spruta i gång tiken??

I rest my case...:smirk:

Som jag sa tidigare är dina bevekelsegrunder till att para inte så intressanta, men jag delar inte din uppfattning om att du har bra anledning att para.

Må så vara, men du vet heller inte hela min grund, känner oss inte!! Jag vet vad jag pysslar med och det har varit planerat i två år nu och jag har haft trogna valpköpare som än är kvar i kön, underbara sådana.

Men tack för dina svar.
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Om de troget väntar, vad är då skadan i att vänta på ett naturligt löp :confused:
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Hej Jolanta o Kanelbullenl!)

Jag håller med i det ni skrev, jag missuppfattas och missuppfattar med, i sådana här trådar tar man lätt personlig och blir sårad.

Hopp och hej, nu ska vi ut på promenix i slasket!!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Om de troget väntar, vad är då skadan i att vänta på ett naturligt löp :confused:

STOPP

Jag har bara precis hunnit börja tänka denna tanken, och undrade bara om det görs i sverige. Jag har inte rådfrågat min veterinär om detta specifika med att spruta i gång och sådant.

Det är väl självklart att jag får vänta annars, till nästa vår, men rent praktiskt så hade det passat mycket bra till denna sommaren.
Nog pratat om det.
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Jag vill bara säga att gärna hade sprutat igång min ena tik just nu om jag hade kunnat. Jag är ledig hela sommaren och kan ta hand om valpar. Jag har köpare på alla valpar och en väntelista så det hade passat superbra om de hade varit leveransklara i juli. Min bror gifter sej i mitten på augusti och eftersom han bor i England ska vi åka dit. Det hade varit ypperligt om jag hade fått in en kull mellan nu och bröllopet.
Men hon kommer inte att löpa förrens i april och jag kommer sådeles inte kunna ta valpar på henne, då jag inte känner någon som är såpass kunnig att jag lämnar henne med valpar häe hemma så får någon bo här.
Hon blir 3 år i december och jag hade helst velat haft en kull innan hon blev 3 år gammal. Men, men....man kan inte få allt här i livet och jag är inte så hysterisk över det att jag får en spruta skickad till mej från min veterinär på Irland heller.
Jag får helt enkelt vänta!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Jag vet inte alls om det förekommer faktiskt.

Däremot vet jag att många veterinärer är försiktiga med att ge hundar allt vad hormoner heter med tanke på risken för hormonrelaterade juvertumörer.
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Jag vet inte alls om det förekommer faktiskt.

Däremot vet jag att många veterinärer är försiktiga med att ge hundar allt vad hormoner heter med tanke på risken för hormonrelaterade juvertumörer.

Verkar som puppan börjar komma in i löpet nu... om hon inte lurar sin matte igen!!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Förresten, philosophia, vilken ras är vovvens nos??
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Jag förstår att du känner igen en vinthundsnäsa när du ser den! :D
Italiensk vinthund är det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 065
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 494
Senast: Mitra
·
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp