Spruta i gång tiken??

N

Neltic

Hej,
har en liten fundering, har inte hört talas om det så jag antar att det inte finns,

Min tik skulle börjat löpa för ett par månader sedan, men i samband med det så kom pojken hem från usa och jag tror "löpartankarna" kom av sig lite! Mig gjorde det inget för jag vill hellre ha vårvalpar, för min, hundens och valpköparens skull! Men nu tickar tiden, det är inte akut i dag eller i morgon,
men tankar leder mig ändå till hur vi gör med hästarna som man kan "spruta i gång", så att dom kommer till brunst...
Det hade ju varit så toppen om man kunde planera in semestern så det stämde något sånnär med hur valparna pluppar ut!

Kram kram
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Ja, det har jag också funderat på. Nån som vet om det går att göra? Har en tik som redan löpt och det var alldeles fel tid att para men skulle gärna haft valpar i vår/sommar. Går det att spruta igång dem som man gör med hästarna vore det ju super, annars blir det till att vänta ett helt år till nästa vår (vill inte ha höstvalpar).

Väntar med spänning på svar i frågan :-)
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Inte för att jag vet om det går, men nog tycker väl jag att man passerar en etisk gräns om det skulle göras.

Att man sprutar igång ston så att fölen faktiskt föds under vår/sommar kan jag fördra, eftersom fölen är så beroende av sol och värme för att kunna utvecklas ordentligt. Men valpar??

Det är ju inga som helst problem att föda upp kullar mitt i smällkalla vintern om det skulle vara så. Att då mixtra med naturen för att det ska "passa" människan tycker jag går bort.
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Hmmm, har inte funderat så mycket på det men spontant är det väl precis lika fel i så fall att spruta i gång en tik som ett sto, det går alldeles utmärkt att föda upp föl i smäll kalla vintern med, vår tävlingshäst föddes i vintern och tog sitt tredje VM guld i år, så inte var det några problem.

Genom att ha valpar på sommaren kan jag känna en större lycka för valparna som kan spendera betydligt mycket mer tid utomhus under vår och sommar, dessutom är det enklare för valpköparen som har lättare /större möjlighet att vara fri för att ta hand om sin valp,
och det underlättar rumsrenhet etc. också!

Det är anledningarna till att jag alltid köpt valp under våren/förssommaren.

Kram
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Fick precis tips att Galastop, som används för skendräktighet, även har en positiv effekt när man vill hjälpa tiken in i löpet. öra mig om lite mer om ev. biverkningar, men jag har sådana hemma så jag kanske provar det, annars är det inte mycket mer att göra än att hoppas att hon får ett bra senvinter/vårlöp till nästa år!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Fick precis tips att Galastop, som används för skendräktighet, även har en positiv effekt när man vill hjälpa tiken in i löpet.

jag har sådana hemma så jag kanske provar det,

Varför??

Alltså, jag fattar att du vill ha igång löpet, men varför är det sådan panik att du inte kan vänta tills nästa naturliga löp?
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Varför??

Alltså, jag fattar att du vill ha igång löpet, men varför är det sådan panik att du inte kan vänta tills nästa naturliga löp?

dels för att det passar denna sommaren, dels för det varit planerat occh dels för att ja inte vill ha vintervalpar, dels för att tiken samt hanen ska kastreras så småningom, ju för ju bättre!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

dels för att det passar denna sommaren, dels för det varit planerat occh dels för att ja inte vill ha vintervalpar, dels för att tiken samt hanen ska kastreras så småningom, ju för ju bättre!
Ursäkta frågan, men varför ska du avla på hundar som ska kastreras så fort som möjligt? Det låter väldigt ologiskt i mina öron:confused:
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Tiken ska kastreras efter hon fått en kull, eftersom livmodersinflammation är mycket vanligt, hellre operera djuret när det är ungt och friskt än insjuknat och äldre, men också eftersom jag har en hane som kanske få ha kvar kulorna ett tag om han uppskattas i Sverige, han är import USA. Och en löptik och en pojk är inte skojj,

Det är så skojj att lägga in sånna här inlägg för alla tänder verkligen till på alla cylindrar och verkar gå in med uppfattningen att allt man skriver är totalt ogenomtänkt även om det bara är en fråga...!!!!
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Jag antar att du menar till alla, fast du svarade på mitt inlägg... Fortfarande, vad är det för ras?
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Det är så skojj att lägga in sånna här inlägg för alla tänder verkligen till på alla cylindrar och verkar gå in med uppfattningen att allt man skriver är totalt ogenomtänkt även om det bara är en fråga...!!!!

:confused: :confused: Är det öht någon som "tänt på alla cylindrar"?
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Skulle tro att det var det här inlägget - dvs mitt - som satte fart på cylindrarna;)
Ursäkta frågan, men varför ska du avla på hundar som ska kastreras så fort som möjligt? Det låter väldigt ologiskt i mina öron:confused:
Och ursäkta mig igen, men jag tycker fortfarande det låter konstigt:confused: Är importen din? I så fall låter det lite onödigt bökigt att importera en hanne från USA och kastrera den efter en kull, var inte tanken att han skulle ha något att tillföra aveln?
 
Sv: Spruta i gång tiken??

På Irland sprutar man igång tikar som man har "problem" med, precis som man sprutar igång ston som inte kommer igång riktigt eller kanske missar.
Det gör man i USA och England också vet jag med all säkerhet. I resterande länder vet jag inte.
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Hmmm, har inte funderat så mycket på det men spontant är det väl precis lika fel i så fall att spruta i gång en tik som ett sto, det går alldeles utmärkt att föda upp föl i smäll kalla vintern med, vår tävlingshäst föddes i vintern och tog sitt tredje VM guld i år, så inte var det några problem.

Då det gäller hästar tycker jag också att det är en styggelse att medvetet tvinga föl att födas helt fel årstid så att de inte kan vara ute hela dagarna. Ett föl ska kunna springa, hoppa och leka med andra föl i rejäla, kuperade hagar för att ha en optimal uppväxt. De ska kunna smaka gräs och ligga utslagna under mammas vakande öga och lapa sol. Sedan att det går att föda upp hästar även på vintern gör det inte i mina ögon etiskt försvarbart. Det finns massor mer inom elitsporten med hästar som jag helt motsätter mig, så vi kan lämna det därhän.

Vad det gäller valpar så är de med sin mamma ca. 8 veckor. Under den tiden har de plats att springa, leka och härja med sina syskon även om de bor inomhus den största delen av tiden. Naturligtvis föredrar även jag att ha valpar den tiden de kan vara ute mycket, men i ärlighetens namn är det mer jag som lider av ökad städning när valparna inte kan vara ute. Valparna är ganska nöjda med att göra små upptäcksfärder, och det kan de göra även på vintern.

Så jag tycker att man passerar en etisk gräns när man sprutar igång en tik. Allt ska vara så förbaskat mycket på människans villkor utan hänsyn till vad det gör med naturen i långa loppet. Mitt motto är "laga inte något som inte är trasigt", vilket i praktiken betyder att jag tycker att man ska låta naturen ha sin gång i största möjliga mån, istället för att mixtra med den. Har tiken problem med löpen skulle jag fortfarande inte tycka att det är OK att spruta igång, eftersom den antingen har konstanta problem (och skall därför inte avlas på) eller så kommer det ett naturligt löp om någon månad, och då kan man para då.
 
Senast ändrad:
Sv: Spruta i gång tiken??

Whatever, detta här inte alls till min fråga, som faktiskt bara var en fråga men jag svara ändå.

Jag har bott i USA och pojken köpte jag när jag bodde där. Vid köpet letade jag efter hane som skulle passa min tik, jag vill inte göra någon "mångproduktion" utav whippets, jag vill ha en kull, och jag har köåare till samtliga valpar. Jag är heller inte någon "rxtreme" hundmänniska, dvs. jag har inget större intresse av att få pojken högt upp på listor och annat, för mig är mina hundar ett sällskap, och två av mina trognaste vänner.

Och allt detta etiska prat, alla är välkomna med sina åsikter men tänk igenom vad ni skriver, annars skriv inte!!

:p
 
Sv: Spruta i gång tiken??

Och allt detta etiska prat, alla är välkomna med sina åsikter men tänk igenom vad ni skriver, annars skriv inte!!
:p

Jag har tänkt igenom vad jag skriver, och jag tycker att etik är viktigt - alltid.

Sedan att inte alla håller med mig är väl en annan sak. Genom att uttrycka min åsikt och mina ställningstaganden, samt redovisa mitt resonemang omkring varför jag tänker som jag gör, kanske man kan få andra att tänka till själva. Det är långt ifrån säkert att andra kommer till samma slutsats som jag, men då är ställningstagandet åtmistone medvetet.

Jag har inte för avsikt att frälsa världen, däremot vill jag att folk börjar tänka längre än näsan räcker. Alldeles för många tänker inte längre än till "jag vill".

Hur du i slutänden gör är ditt beslut, men inbilla dig inte att det är okontroversiellt. Jag har en viss känsla av att jag även skulle ha annat att invända mot en parning i ditt fall. Det enbart grundat på vad du skrivit i denna tråd. Jag kan ha fel, men det känns som om det sitter ugglor i mossen. Det är dock ganska ointressant, etiken i uppfödnig däremot har ett allmänintresse.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 065
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 494
Senast: Mitra
·
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp