Spruta höftled med kortison

Zandrah

Trådstartare
Någon som har låtit behandlat sin häst i höftleden någon gång?
Är lite nyfiken att veta hur resultatet blev?
Fick ni lov att upprepa behandlingen?
Hur lång konvalescenstid?

Sv: Spruta höftled med kortison

Jag har en ponny som hade höftledsinflammation juli 2010. Han fick en rejält lång spruta in i höftleden då o efter 3 veckor var vi på återbesök, då han var ok.
Första veckan fick han vara i hagen med våra andra hästar. Vecka 2 skrittade jag honom o vecka 3 skulle vi jogga. Jag tog det lungt o han har varit bra sedan dess, han är 10 år idag o D ponny. Jag har honom som hobbyhäst med lätt ridning o lite westernträning.

Tack för svar!
Uuuu, låter otäckt med så lång spruta! Har hört att de är (också måste vara för att komma in) typ 20-30 cm....? Det låter otäckt!

Förelåg det någon extra infektionsrisk enligt vetten? Tänkte eftersom sprutan måste in så långt?

Jag tror inte det var ngn extra infektionsrisk med det, han fick smärtstillande o en morfinspruta innan. Sen rakade de o tvättade noga . Veterinären måste varit skicklig på att träffa rätt iallafall,utan att se var nålen gick. I samma vecka fick min andra D ponny fång (hon är ok nu) då kom jag i kontakt med Biolight som jag körde med på båda 2 . Vet inte om det gjorde nytta, men de blev ju bra iallafall! (jag vet inte vad de sprutade in då du frågade först om det var kortison).

Jag har behandlat SI-led som också görs med mega-kanyl, risken är den att man träffa en nerv på vägen in sas. Nu kommer jag inte ihåg vad nervern heter, men händer det så drar hästen i backen, med allt vad det kan innebära. Plus risk för nervskada

Jag har behandlat SI-led som också görs med mega-kanyl, risken är den att man träffa en nerv på vägen in sas. Nu kommer jag inte ihåg vad nervern heter, men händer det så drar hästen i backen, med allt vad det kan innebära. Plus risk för nervskada

Det låter ju jättehemskt. Skulle någon veterinär verkligen spruta då om det innebar en risk för permanent nervskada?

Jag tror inte det var ngn extra infektionsrisk med det, han fick smärtstillande o en morfinspruta innan. Sen rakade de o tvättade noga . Veterinären måste varit skicklig på att träffa rätt iallafall,utan att se var nålen gick. I samma vecka fick min andra D ponny fång (hon är ok nu) då kom jag i kontakt med Biolight som jag körde med på båda 2 . Vet inte om det gjorde nytta, men de blev ju bra iallafall! (jag vet inte vad de sprutade in då du frågade först om det var kortison).

Betyder det att det gör extra ont att spruta just där, att de får morfin? Har aldrig hört att man ger det till häst ens.
Tänker också på det där med risken att träffa fel, då det är så lång nål. Usch, känns lite olustigt ändå det där, men samtidigt vill man ju få sin häst frisk....

Vi har sprutat tre stycken i höftleden. En för många år sedan och två i somras. Alla gånger hos Spångfors i Halmstad. De har aldrig fått morfin utan bara lugnande för att de ska vara stilla när de sprutade. Alla har blivit helt bra på en behandling och det har verkligen varit helt andra hästar efteråt. Konvalescensen är lite längre än vid vanlig ledbehandling, jag fick börja jogga efter två veckor. Tror inte infektionsrisken är större än vid annan ledbehandling.

Vi har sprutat tre stycken i höftleden. En för många år sedan och två i somras. Alla gånger hos Spångfors i Halmstad. De har aldrig fått morfin utan bara lugnande för att de ska vara stilla när de sprutade. Alla har blivit helt bra på en behandling och det har verkligen varit helt andra hästar efteråt. Konvalescensen är lite längre än vid vanlig ledbehandling, jag fick börja jogga efter två veckor. Tror inte infektionsrisken är större än vid annan ledbehandling.

Tack för ditt svar!

Ringde en av veterinärerna nu och hörde mig för lite. Hon sa att de behandlar höftleder även där. Enligt henne så kunde prognosen vara dålig eftersom det påverkar hela bäckenet. Det gjorde att det kunde ta väldigt lång tid innan hästen Blev bra. Som jag fattar det kanske för att hästen måste lära sig jobba rätt? :confused:

Jag frågade också om det fanns någon risk med att "träffa fel" och det hon sa om nerverna var att det KAN vara så att man råkar träffa en nerv och att hästen då för en stund förlorar känseln i benet. Inte något som hästen blir lidande av permanent alltså. :)

Det som är det svåra med höftleder är att de är väldigt svåra att se på böjprov. Har en mycket duktig veterinär som vi åker till som missade höfterna på de hästar vi sprutade i somras. Eftersom de inte blev bra efter besök hos honom åkte vi till Spångfors. Han har helt andra förutsättningar för att se högre hältor på löpbandet. Och bevisligen blev de mycket bättre båda två.

Dock är det som du säger att de måste lära sig att jobba rätt igen. När du tränar igång dem efter behandling märker du först knappt nån skillnad alls. Först när det gått en månad börjar de verkligen kännas annorlunda. Sexåringen vi sprutade visste knappt var han skulle sätta bakbenen först och sprang och provade alla sätt som var möjliga :D Först när vi började köra lite fortare började det flyta helt för honom. Han har hela tiden sedan vi fick hem honom varit tvungen att fräschas upp i glidlederna med jämna mellanrum men sedan behandlingen i höften har det inte kommit tillbaka.

Spångfors brukar säga att höfthästar ofta gått med problemet sedan de var små och därmed lärt sig att avbelasta sig vilket sedan leder till sekundära problem. Han säger att höftproblem är inget du tränar på dem utan de är oftast orsakade av trauman som omkullgående i hagen. Därför skadar det naturligtvis inte att även kolla upp dem med kiropraktor vilket vi gjorde. Visade sig att båda våra också låg fel i bäckenet.

Hej igen. Vi var också hos Spångfors i Halmstad. Jag kanske missuppfattade att de givit morfin men hade skrivit i min dagbok om det. Det var kanske ngt lugnande som morfin. Men hästen blev lugn iallafall ;) o helt bra. Kanonbra veterinär.

Det som är det svåra med höftleder är att de är väldigt svåra att se på böjprov. Har en mycket duktig veterinär som vi åker till som missade höfterna på de hästar vi sprutade i somras. Eftersom de inte blev bra efter besök hos honom åkte vi till Spångfors. Han har helt andra förutsättningar för att se högre hältor på löpbandet. Och bevisligen blev de mycket bättre båda två.

Dock är det som du säger att de måste lära sig att jobba rätt igen. När du tränar igång dem efter behandling märker du först knappt nån skillnad alls. Först när det gått en månad börjar de verkligen kännas annorlunda. Sexåringen vi sprutade visste knappt var han skulle sätta bakbenen först och sprang och provade alla sätt som var möjliga :D Först när vi började köra lite fortare började det flyta helt för honom. Han har hela tiden sedan vi fick hem honom varit tvungen att fräschas upp i glidlederna med jämna mellanrum men sedan behandlingen i höften har det inte kommit tillbaka.

Spångfors brukar säga att höfthästar ofta gått med problemet sedan de var små och därmed lärt sig att avbelasta sig vilket sedan leder till sekundära problem. Han säger att höftproblem är inget du tränar på dem utan de är oftast orsakade av trauman som omkullgående i hagen. Därför skadar det naturligtvis inte att även kolla upp dem med kiropraktor vilket vi gjorde. Visade sig att båda våra också låg fel i bäckenet.

Tack för den intressant informationen!
Det låter som att du möjligen också har travhästar?

Denna häst är en valack på 9 år som gjort 70 starter. Jag har inte haft honom mer än 5 månader men det märktes ganska snabbt att det var en häst som inte jobbade med bakdelen. Han har också byggt den typiska kroppen för såna hästar vilket säger mig att, precis som du säger, han gått med detta länge.

Hade ut kiropraktor i tisdags och hästen var helt låst i bäckenet, och då menar jag HELT låst. Så det kanske kan tyda på att höfterna är problemet.
Det stödjs också med att hästen är beh. på klinik men ingen hälta kvar, dock känns hästen sämre än någonsin. Han har dock alltid haft en bra trav och är i stort sett 100% travsäker. Han har tålig stam att brås på då både mamma och mormor startat över 100 ggr, så kanske är det så att han lärt sig springa på sitt sätt och ändå klarat det så länge.
Men tänk om man kunde få honom helt smärtfri! (eller nåja, så gott som)

Det som är mest utmärkande på honom, och som gjort att jag ännu inte är nöjd är hans enorma muskelömhet. Han är SÅ öm i bakparti och rygg, trots att han gått skritt och jogg sen senaste starten och dessutom är behandlad. Så , nåt är mycket galet, och jag hoppas att vi ska hitta rätt när det gäller höfterna.

Behövdes en eller flera behandlingar på era?
Märkte du också någon extrem ömhet i bakpartiet på någon av dem? Tänker mig om en ledbehanlding också "räcker" för att bli av med ev känningar i muskelfästen...
Min märks mest när man klämmer och känner på honom samt även vid selning (särskilt när svanskappan ska på) men också framför allt för han inte KAN strecha sitt ena ben bakåt, hur mkt han än visar att han vill..... :(

KL
har samma goda erfarenhet som övriga som svarat i tråden, också Spångfors. (inte min häst men bästa vännens).En behandling, vila en vecka, sen skritta en vecka på raka spår och sen joggas igång. Helt utan anmärkning vid återbesök en månad senare. Även denna häst var kollad och fixad av equiterapeut för snedhet i bäckenet, så det var åtgärdat i samma veva. Samma häst behandlades samtidigt även för bogen hos Spångfors.

Vad jag har förstått det brukar det inte sällan behövas två behandlingar innan de blir bra, om de har grova problem. I denna hästs fall var problemen mkt små och det räckte med en behandling.

Oh ja. Rejäl ömhet på båda. Sexåringen har vi fött upp själva men sålt som unghäst. Köpte tillbaka han som fyraåring när ägarna gett upp. Antal galopper i resultaten gjorde att man blev mörkrädd :( Startade några gånger för att se hur han fungerade sedan började behandlingar och massage... Kompisen är utbildad och mycket erfaren massör, jag underhåller med den kunskap jag lärt av henne. I år har han startat 11 gånger, en galopp pga att han blev för frisk och slog ihop när kusken ryckte tussarna :D Och det var innan höftbehandlingen... Tyvärr har andra saker strulat under hösten men vi ska snart vara tillbaka :laugh:

Men det är typiskt som du säger, i somras, i sista starten han gjorde för året, när vi hittat allt som vår klinik kunde hitta, och vår ordinarie veterinär är riktigt bra, såg han banne mig värre ut än någonsin. Det är, enligt min åsikt, typiskt beteende när det "bara" är den huvudsakliga orsaken till hältan kvar. När all sekundär skit är borta ser de värre än någonsin. Det var då vi åkte till Spångfors.

Vi har aldrig behövt behandla mer än en gång. Som jag har hört även från andra är det mycket ovanligt att behöva behandla om igen. Men använd kortison och inget snällare preparat då kortison biter bättre på inflamationer som suttit länge. Muskelproblemen släpper inte direkt på behandlingen utan de behöver sin egen behandling och gärna ganska snart efter ledbehandlingen så spänningar de dragit på sig pga avbelastningen släpper. Misstänker du muskelinflamationer också kan du ju be veterinären ge kortison intravenöst eller en kur butta.

Hästar med höftproblem sägs ha svårt att sträcka benet bakåt. även vid skoning. Har dock inte märkt det på våra.

Kom att tänka efter när du säger det och båda våra blev också behandlade i diagonala bogleden... Den längre bak i tiden kommer jag inte ihåg. Kanske är en vanlig sekundär hälta :confused:

exakt - diagonala. Jag har också förstått det som att de ofta hänger ihop.

Oh ja. Rejäl ömhet på båda. Sexåringen har vi fött upp själva men sålt som unghäst. Köpte tillbaka han som fyraåring när ägarna gett upp. Antal galopper i resultaten gjorde att man blev mörkrädd :( Startade några gånger för att se hur han fungerade sedan började behandlingar och massage... Kompisen är utbildad och mycket erfaren massör, jag underhåller med den kunskap jag lärt av henne. I år har han startat 11 gånger, en galopp pga att han blev för frisk och slog ihop när kusken ryckte tussarna :D Och det var innan höftbehandlingen... Tyvärr har andra saker strulat under hösten men vi ska snart vara tillbaka :laugh:

Men det är typiskt som du säger, i somras, i sista starten han gjorde för året, när vi hittat allt som vår klinik kunde hitta, och vår ordinarie veterinär är riktigt bra, såg han banne mig värre ut än någonsin. Det är, enligt min åsikt, typiskt beteende när det "bara" är den huvudsakliga orsaken till hältan kvar. När all sekundär skit är borta ser de värre än någonsin. Det var då vi åkte till Spångfors.

Vi har aldrig behövt behandla mer än en gång. Som jag har hört även från andra är det mycket ovanligt att behöva behandla om igen. Men använd kortison och inget snällare preparat då kortison biter bättre på inflamationer som suttit länge. Muskelproblemen släpper inte direkt på behandlingen utan de behöver sin egen behandling och gärna ganska snart efter ledbehandlingen så spänningar de dragit på sig pga avbelastningen släpper. Misstänker du muskelinflamationer också kan du ju be veterinären ge kortison intravenöst eller en kur butta.

Hästar med höftproblem sägs ha svårt att sträcka benet bakåt. även vid skoning. Har dock inte märkt det på våra.

Ja, att ha travhäst är verkligen en utmaning! :laugh:
Vad gäller skoning så märks det tydligt på vår häst att nåt stör honom. Förra skötaren sa också att hästen kunde vara bänglig att sko (dock var han spikad i sulorna bägge bak så det kan ju bero på det...). Hästen har alltså även gått och haft ont i bakhovarna och dessa har vi haft stora problem med att få att växa ordentligt.
Dock tycker jag det ser ut som vi är på rätt väg, men nåt är kvar, och kanske är det som du säger - det primära problemet.
Det som jag märker mest tydligt är sättet han väljer att sätta benen på när vi jobbar i skritt, särskilt i backe, men även när vi joggat en del .I trav märker man det inte på samma sätt, men det är ju i skritten som han verkligen måste "jobba".

Vi har alltså även gett denna häst både Metacam och Butta utan resultat. Det tog inget på musklerna heller, trots att vi både masserat och BoT-at för att få igång blodcirkulationen bak.

Hade det varit så att han galopperat eller dummat sig i träning eller löp så hade det ju liksom varit mer tydligt kanske, men han har gått 15-tider hela sommaren och även första starten för oss. Andra starten var han sämre, men efter en lång säsong så framträdde väl problemen mer tydligt.

Hoppas verkligen nu att vetten här uppe vill behandla honom. :)

Min vet hade en med höftproblem som treåring pga växt. Han var 182 cm när han var 21/2 år.
Halvblod..två behandlingar, reds tre veckor efter den sista sen vann han kvaliten på Strömsholm.
Tävlar GP på nationell nivå.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 061
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka