Spruta häst: luft och blod..

Felicia_V

Trådstartare
Skulle ge en häst en spruta idag. Satte i kanylen först och då kom inget blod. Sedan satte jag på sprutan och "sög" lite med den som man ska, och då kom inget blod. När jag sedan tog av sprutan men lät kanylen sitta kvar kom det pyttelite blod blandat med pencillinet jag sprutade in. Det kom även lite luft i sprutan när jag sög med den, men jag märkte inte det så jag råkade alltså spruta in luft... Det var ju intramuskulärt, men ska jag oroa mig? Vi stannade hos hästen runt en halvtimme efteråt men hon verkade inte påverkad.

Har även en till fråga, hästen ska ha 30 ml injicerat. Kan man injicera det på samma ställe eller måste man byta efter 15 ml? Den hatar sprutor så vill sticka så lite som möjligt.

Senast ändrad:
Var ett tag sedan jag sprutade nu men minns att jag riktade om kanylen efter 15 ml för att sedan spruta i de 15 sista.
Sen att byta sida på halsen varje dag är ett tips, så muskeln hinner vila och hästen inte blir så öm.
Tror inte det är någon fara med det lilla blod som kom.

Var ett tag sedan jag sprutade nu men minns att jag riktade om kanylen efter 15 ml för att sedan spruta i de 15 sista.
Sen att byta sida på halsen varje dag är ett tips, så muskeln hinner vila och hästen inte blir så öm.
Tror inte det är någon fara med det lilla blod som kom.
Fast att rikta om kanylen iof innebär en större risk att du då trots koll vid första, sen råkar tangera ett blodkärl i omriktningen och då råkar spruta i blodet . Viktigt att tänka på . Tror många penicillin chocker tex kunnat undvikas pga sådant .

Fast att rikta om kanylen iof innebär en större risk att du då trots koll vid första, sen råkar tangera ett blodkärl i omriktningen och då råkar spruta i blodet . Viktigt att tänka på . Tror många penicillin chocker tex kunnat undvikas pga sådant .

Precis så chockade antagligen en av mina, genom omriktning. Var lite likt TS. Satte nålen, inget blod. Aspirerade, inget blod. Injicerade hälften, riktade om kanylen enligt order från vet, aspirerade - inget blod Injicerar resten av dosen. Drar ut kanylen och på spetsen sitter en droppe blod blandad med PC. Hann kasta mig ur boxen, sen chockade hästen.

Efter det undviker jag helst att rikta om, nu har jag bara behövt ge PC tre gånger sen dess (och chocken var för mer än 10 år sen), men då har det enligt vet inte varit fara att ge dosen på ett ställe. Minns dessvärre inte dos i ml, men handlat om hästar på 450-500 kg.

TS - den lilla luften är ingen fara, händer inget. Och om du får en chock av att du råkat komma i blod så kommer chocken snabbt/omedelbart, så du behöver inte vara orolig såhär i efterhand.

Tack för svar! Kanske låter kanylen sitta kvar och kopplar bara på en ny spruta då helt enkelt. Tycker det känns väldigt läskigt, vet inte vart jag ska sticka. Veterinären visade på ett stoooort område mellan bogblad, huvud, nacke och luftstrupe men när jag googlar så ser det stickvänliga området väldigt litet ut. Det ser också ut att vara på det ställe där hästens hals nästan buktar inåt och är mjukt, men det är väl ingen muskel?!

Har du ingen som kan visa dig hur/var du ska sticka? I och med att du verkar så osäker på var, menar jag.
Angående att sticka/rikta om; förstår jag dig rätt om du bara fått 15-ml syringer och att det är därför du skulle behöva koppla loss kanylen och på med ny spruta? Isf, kan du inte be om en större från vet?

Jag har gett 30 ml vid flera kurer och aldrig fått instruktion om att rikta om eller liknande. Däremot byta sida varje dag, men det är väl standard.

Tack för svar! Kanske låter kanylen sitta kvar och kopplar bara på en ny spruta då helt enkelt. Tycker det känns väldigt läskigt, vet inte vart jag ska sticka. Veterinären visade på ett stoooort område mellan bogblad, huvud, nacke och luftstrupe men när jag googlar så ser det stickvänliga området väldigt litet ut. Det ser också ut att vara på det ställe där hästens hals nästan buktar inåt och är mjukt, men det är väl ingen muskel?!

Jodå det är en muskel i inåtbuktningen med. Området du kan spruta i är rätt stort men det du fått visat låter väl stort. Men som annan sagt - be att få större spruta. Och du bör om du är osäker be vet visa en gång till var du ska sticka.

@Felicia_V Min häst har fått penicillin i en månad nu. Jag riktar alltid om efter första sprutan. Dels för att inte penicillinet ska rinna ut igen medans jag fipplar med andra sprutan men också för att det är lättare att se om det kommer blod när du sätter in spruta nr två och drar tillbaka. Allt för att minska risken för penicillinchock. Ska hästen ha pencillin under många dagar (som min) så minskar det trycket under huden.
Du ska sticka i triangeln. Dvs. om du drar från nackmuskeln mot bogen, från halsmuskeln ner till bogen och från bogen ner så får du en triangel som ofta buktar lite inåt.

Hej igen. Okej då börjar jag helt enkelt spruta där det buktar inåt. Har tidigare sprutat där veterinären sprutat fast på andra sidan halsen men hen sprutade inte riktigt där det går inåt faktiskt. Snarare där det kraftigt buktar utåt när en häst vänder på huvudet långt. Men ja, väldigt mitt på ändå, så inte alls nära varken nacke eller luftstrupe. En hästkunnig och sprutvan person sprutade också inte riktigt inom den där pyttelilla triangeln där det går inåt, så det här verkar himla svårt faktiskt. Men imorgon får jag spruta där det verkligen går inåt då, jag förstår ju vilket område ni menar.

Hej igen. Okej då börjar jag helt enkelt spruta där det buktar inåt. Har tidigare sprutat där veterinären sprutat fast på andra sidan halsen men hen sprutade inte riktigt där det går inåt faktiskt. Snarare där det kraftigt buktar utåt när en häst vänder på huvudet långt. Men ja, väldigt mitt på ändå, så inte alls nära varken nacke eller luftstrupe. En hästkunnig och sprutvan person sprutade också inte riktigt inom den där pyttelilla triangeln där det går inåt, så det här verkar himla svårt faktiskt. Men imorgon får jag spruta där det verkligen går inåt då, jag förstår ju vilket område ni menar.
Triangeln är ju stor ? Ring veterinär eller ännu hellre kliv in hos veterinär så förklarar och visar på bild vilken triangel det handlar om . Den är stor ... Annars hade det inte överlåtits på hästägare själva att kunna spruta sina hästar ... Du har ju direktiv utöver det att kolla luft/blod i sprutan ?

anr_1018.gif

Så, nu fixade jag en bild! Den lila linjen är där veterinären sa att det var okej att spruta. Hen visade hur man gjorde och jag kände mig mycket säker och sprutade med (relativt) gott självförtroende. De röda prickarna är ungefär där jag och en sprutvan person sprutade. Den vita triangeln är den triangel jag fick fram när jag bestämde mig för att googla och den gröna pricken är där vet sprutade. Jag var alltså övertygad om att det var bra att spruta där det buktade ut då jag även frågade en lärare som undervisar om hästvård och hon sa att man enkelt kunde se muskeln när hästen vände på huvudet.

Triangeln är ju stor ? Ring veterinär eller ännu hellre kliv in hos veterinär så förklarar och visar på bild vilken triangel det handlar om . Den är stor ... Annars hade det inte överlåtits på hästägare själva att kunna spruta sina hästar ... Du har ju direktiv utöver det att kolla luft/blod i sprutan ?
Har frågat massor av sprutvana och även veten hur man sprutar och alla säger "spruta i mitten, är ett stort område" och visat där jag ritade min lila linje. Har aldrig kommit blod vare sig ur kanylen när jag sticker in den först eller sprutan när jag suger. Bara när jag bytt spruta har det kommit pyyyyyyttelite blod när det runnit ut lite pencillin. Luften var himla dumt att den kom i igår.. Kanske kom lite idag också, är väldigt svårt att se exakt alla bubblor då vätskan är så tjock att de liksom kapslas in inuti sprutan.

Visserligen på danska, men en instruktionsvideo till hur man ger sin häst penicillin.

Luftbubblorna får du lättast ut genom att knacka lite lätt på sprutan när du drar upp medicinen.

Visserligen på danska, men en instruktionsvideo till hur man ger sin häst penicillin.

Luftbubblorna får du lättast ut genom att knacka lite lätt på sprutan när du drar upp medicinen.
Ja då har jag nog stuckit fel alla gånger och även veten har gjort det. Lite för långt upp på halsen mot huvudet och lite för långt ner mot luftstrupen och pulsådern. Vad gör man nu då? Ingen chock och bara pyttesvullnad där vi sprutat. Finns det några skador som kan bli av detta, eller borde det visat sig? Tänker på läskiga grejer såsom nervskador och sånt..

Ja då har jag nog stuckit fel alla gånger och även veten har gjort det. Lite för långt upp på halsen mot huvudet och lite för långt ner mot luftstrupen och pulsådern. Vad gör man nu då? Ingen chock och bara pyttesvullnad där vi sprutat. Finns det några skador som kan bli av detta, eller borde det visat sig? Tänker på läskiga grejer såsom nervskador och sånt..

Tycker inte det ser helt fel ut där i sprutat även om det nog inte är mitt i trekanten. Håll koll på att svullnaderna försvinner bara och spruta lite mer "i mitten" de kommande dagarna.
Veterinären i videon gör ett stort fel och det är att han sprutar på stallgången, spruta alltid i boxen med öppen dörr så ni kan komma ut och hästen kan stängas inne OM den skulle chocka.

Tycker inte det ser helt fel ut där i sprutat även om det nog inte är mitt i trekanten. Håll koll på att svullnaderna försvinner bara och spruta lite mer "i mitten" de kommande dagarna.
Veterinären i videon gör ett stort fel och det är att han sprutar på stallgången, spruta alltid i boxen med öppen dörr så ni kan komma ut och hästen kan stängas inne OM den skulle chocka.
Tack! Hade man tagit sönder en nerv borde det väl märkts direkt va? Ska absolut hålla mig till triangeln på bilden hädanefter.

Ja det är säkert så.
Usch besvärligt det där att spruta själv.

anr_1018.gif

Så, nu fixade jag en bild! Den lila linjen är där veterinären sa att det var okej att spruta. Hen visade hur man gjorde och jag kände mig mycket säker och sprutade med (relativt) gott självförtroende. De röda prickarna är ungefär där jag och en sprutvan person sprutade. Den vita triangeln är den triangel jag fick fram när jag bestämde mig för att googla och den gröna pricken är där vet sprutade. Jag var alltså övertygad om att det var bra att spruta där det buktade ut då jag även frågade en lärare som undervisar om hästvård och hon sa att man enkelt kunde se muskeln när hästen vände på huvudet.
Jag skulle hålla mig till den vita triangeln. Den lila går över halskotpelaren och där ska man absolut inte spruta. Den gröna pricken (och de två röda på samma "linje") går lite för nära halskotpelaren för min smak.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 932
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar