Spruta eller inte spruta

Shaggy

Trådstartare
Idag var det återbesök hos vet med Novan hon behandlades för drygt två veckor sedan i hovleden vf och åt sedan metacam i 10 dagar. Idag hade hältan minskat markant. Hon var ren på rakt spår men fortfarande halt på volt. Vi behandlade givetvis hovleden igen men så kom diskutionen upp om kotleden.
Hon hade redan förra gången en svag böjprovsreaktion i kotleden vf samma reaktion syntes idag. Reaktionen är minimal och jag är 99,5% säker på att hon haft samma reaktion sedan hon var 5 år utan att visa någon hälta till vardags. Jag vet att vet vid besiktnigen vid köpet (5 års ålder) blev osäker på just vf men att denna vet (som jag idag vet inte är någon bra hästvet) släppte igenom benet ua. Vid senare böjningar av det benet har hon återigen visat denna lilla lilla reaktion. Min teori är att hon haft denna reaktion i minst 4 år och då borde det inte vara någon fara och som sagt hon visar ingen hälta på det benet i vanliga fall varesig rakt fram eller på volt. Jag konstaterade att spruta i en led vid så liten och gammal reaktion var att leka lite förmycket med turen och avstod sprutning. Vissa tycket ju att är det något vid böjning har hästen problem men gäller det även en så gammal reaktion som håller sig på samma nivå år ut och år in.
Gjorde jag rätt tror ni eller skulle jag gått med på att spruta?
 
Sv: Spruta eller inte spruta

Vi har blivit av med en så gammal reaktion när vi sputade i en kota h.b.

Blev inköpt en tävlingshäst som gått rätt höga klasser i dressyr och haft den här reaktionen i minst 2 år, ingen hälta rakt fram eller på volt, men böjprovsreaktion.

Och det blev beslutat att vi skulle testa att spruta se om det överhuvudtaget påverkade.

Men även böjprovsreaktionen var borta efter detta och har inte kommit tillbaka.

Jag personligen vill inte ha böjprovs reaktioner på hästarna överhuvudtaget, om man kan provucera fram en reaktion, vad finns det då som säger att det inte påverka vid hårt arbete.

Sen beror det ju på vad hästen ska användas till går den bara lätt arbete så tror jag inte det spelar in.

Camilla
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 259
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp