Sprucken hjälm?

F

FTW

Jag har tappat min hjälm i golvet ett par gånger och dessutom ramlat av med huvudet före (nä, det var inte så hård smäll) med den vid ett tillfälle. Hur vet jag om hjälmen spruckit? Det syns ju inget, och låter inte konstigt när man knackar på den.
Det sägs ju att man ska köpa ny så fort man fått en smäll, men det blir ju ett himla hjälm-köpande i så fall. (Dyyyrt för en fummel-maja som jag :cry:)

Buhuu :cry:
Fel svar! ;)
Den var rätt ny och inte billig, så f-n vet om det blir en "billig" livförsäkring i längden ... Prisvärd kanske, men inte billig!

Köper nog en ny i alla fall då ...

Till alla hjälm användare!!!!!!!!!!!!!!!1
Tänk på att hjälmar har ett "Bäst före datum" på ca 3 år. Jag vet att man (jag) slarvar med det då det är dyrt att köpa hjälm. Men ha det i bakhuvudet. Speciellt när det gäller att ärva hjälmen i från syster/bror, kompis etc.

Vad händer med hjälmen efter 3 år? Om man inte har ramlat av eller kastat den omkring sig, är materialet i hjälmen ändå "slut" efter den tiden då? Måste ju hursomhelst skilja sig mellan olika märken?

en hjälm har inte alls ett bäst före datum, om du inte ramlat av med den... det är ju tex frigolit i många hjälmar...på vilket sätt skulle det blir mindre hållbart?
varför tror du annars att man isolerar hus med frigolit, det byter man inte direkt ut efter 3 år... ;)

en hjälm har inte alls ett bäst före datum, om du inte ramlat av med den... det är ju tex frigolit i många hjälmar...på vilket sätt skulle det blir mindre hållbart?
varför tror du annars att man isolerar hus med frigolit, det byter man inte direkt ut efter 3 år... ;)
Husisolationen ska heller inte skydda mot stötar utan just bara isolera. Tillverkaren av bl a min hjälm rekommenderar att man byter ut hjälmen vartannat år eftersom materialet försvagas med tiden.

kanske för att dom vill sälja hjälmar till dig också :angel:
Jag byter hellre hjälm en gång för mycket än en gång för lite. En hjälm vartannat år är 500 per år och det är en skitsumma jämfört med konsekvenserna av att ramla av med en undermålig hjälm.

Vad är ditt liv värt?
DET är väl också viktigt i förhållande till vad som är billigt eller dyrt?!

Javisst, men min hjälm kostar inte 500:-, jag hittar inga sköna hjälmar för det priset. Visst ramlar man av osv, men med denna hjälm har jag inte gjort det, har inte ens tappat den i golvet, så varför ska jag då byta? Hade jag gjort det, hade jag naturligvis bytit, och jag kommer att byta till en ny hjälm snart, men då kanske jag har den iaf i 3år också.

Men hur kan materialet i hjälmen försvagas om den inte har utsatts för stötar? Knappast luften som försvagar den...

Har du fått den informationen från ett hjälmtillverkande företag eller?

Bara intressant att få veta. Tycker det låter lite onödigt att byta hjälm vartannat år om man aldrig har ramlat av ens en gång, eller tappat hjälmen i golvet. Säkert ska man byta oftare än vad man tänker på, men vartannat år...?

Har du hjälmen väl inslagen i ett skåp under 2-3 år (gärna lufttätt) lär den var nästan som ny, eller om du behandlar den som om den vore ett skört ägg och förvarar den som ovan så förlänger du livet betydligt.

Hur länge en hjälm klarar sig är säkert individuellt och tidsgränserna är säkert satta med ordentlig marginal, om det händer något så kan det dock vara för sent att konstatera om den höll.

Vad är ditt liv värt?
DET är väl också viktigt i förhållande till vad som är billigt eller dyrt?!

Tja, en fem sexhundra kronor nå'ting ...

Eftersom jag överhuvudtaget har hjälm (det finns ju faktiskt de om inte ens har någon :eek:) så anser jag ju naturligtvis att min lilla huvudknopp är rätt värdefull.
Jag har bara ingen lust att springa och köpa ny hjälm ideligen om det inte är nödvändigt.
Fast det verkar ju de flasta vara överens om att det är.
Så jag ska köpa en ny! :bump:

I längden blir det nog en billig livförsäkring än om du blir förlamad och oförmögen att klara dig själv. Skulle oxå köpa en ny! :)

Tror att du missade lite där. Byter man vartannat åt och köper en hjälm för 1000 kr så blir det 500 per år. Det är mindre än 50 kr/månad för att öka chanserna att klara sig vid en rejäl smäll!

Javisst, men min hjälm kostar inte 500:-, jag hittar inga sköna hjälmar för det priset.
"500 per år" skrev jag d v s 1000 kr vartannat år = så ofta som jag byter hjälm. För 500 får man inget som jag vill visa mig i. :crazy:

Du gör som du vill. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 609
Senast: Iamia
·
Gravid - 1år Har en son på 7,5 månad som börjat ställa sig upp men som inte lärt sig hålla upp huvudet när han ramlar ännu. I helgen t ex föll han...
Svar
13
· Visningar
2 597
Senast: Mischmasch
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur