Springspårs hjälp

Mack_Lobell

Trådstartare
Jag ska vara med nere på jägers i montéloppet på tisdag, skulle behöva lite hjälp med springspåret då jag bara har haft det en gång och det var länge sedan.

På första volten är det 3 hästar. 3 hästar har 20 meters tillägg. Jag är på volten som har 40 meters tillägg och har nummer 12, startar då från springspår. Det är 3 stycken som har 60 meters tillägg, så jag ligger väl bakom nr 15 i volten? Hur långt efter ska man släpa? Man vänder väl upp vid kommandot "ett"?

Förklara gärna för en som inte har så bra minne:p;)

Sv: Springspårs hjälp

Mitt tips är att kolla på montelopp där det finns springspårshästar med på ATG.se. Man lär sig en hel del om vad man ska och absolut inte bör göra i ett lopp :crazy:

Ja, du ska ligga i rygg på nummer 15 och mitt tips är att inte ha för bråttom men samtidigt inte ta det för lugnt :angel: Bra tips va ;) Det bästa vore om du är uppvänd vid ett alt nästan uppvänd. Då kommer du , men lite skicklighet vara perfekt. Många fegar och hamnar på fel volt och tappar då all fördel med springspåret.

Sen beror det ju på hästen, är den snabb ut kan man ju saka lite mer än om den är seg.

Det där blir nog inget bra alls...
Om jag fattat dig rätt (?) så är det 6 hästar på 2180m och du har spår 6. 13-15 har ytterligare 20 m tillägg.
Du ska då aldrig volta bakom nr 15 som inte har sanmma distans som dig.
Du gör en egen volt 20 m bakom 7-11 men ligger ca 2 längder före dem i volten. De på tillägget bakom dig voltar ytterligare 20 m bakom och får springband.

Hoppas det löser sig för dig! ;)
Sorry gotlandsrusset, det är givetvis TS jag svarar...

Senast ändrad:

Det där blir nog inget bra alls...
Om jag fattat dig rätt (?) så är det 6 hästar på 2180m och du har spår 6. 13-15 har ytterligare 20 m tillägg.
Du ska då aldrig volta bakom nr 15 som inte har sanmma distans som dig.
Du gör en egen volt 20 m bakom 7-11 men ligger ca 2 längder före dem i volten. De på tillägget bakom dig voltar ytterligare 20 m bakom och får springband.

Hoppas det löser sig för dig! ;)
Sorry gotlandsrusset, det är givetvis TS jag svarar...

Tänkte att det kunde ligga till så också:angel: Så då ligger jag alltså på 2200 m volten två längder före ettan? Vänder jag upp vid "ett"? Hästen jag rider är väldigt snabb ut.;) Men väldigt seg i volten dock:cool: Man ska ut ut volten lite också?

Senast ändrad:

Tänkte att det kunde ligga till så också:angel: Så då ligger jag alltså på 2200 m volten två längder före ettan? Vänder jag upp vid "ett"? Hästen jag rider är väldigt snabb ut.;) Men väldigt seg i volten dock:cool: Man ska ut ut volten lite också?

Ja, du voltar ensam vid 2200m. Du behöver kanske inte ligga hela 2 längder före ettan, lite framför räcker. När springspåren har egen volt och man ligger där man egentligen ska (2 längder före) så kommer man väldigt långt bak i banan innan man vänder och det är ingen fördel för dig. När ett kommer bör du ha vänt runt hästen och ha den i färdriktningen. Sedan är det bara att gasa.
Har du en häst som vänder upp på "normalt" sätt utan krångel så räkna med att börja vända på ca 7 sekunder efter "klart".
Du tar ut volten precis så som från vilket annat spår som helst men glöm inte att ha koll på dem andra och startkommandona.

Testa gärna springspåret när du värmer och sedan även i provstarten så du får in känslan och även så du lär dig hur din häst fungerar. Du behöver ju inte gasa så våldsamt då så du kör hästen trött :cool: men det är bra att känna till hur hästen beter sig från det spår man har.

Ja, du voltar ensam vid 2200m. Du behöver kanske inte ligga hela 2 längder före ettan, lite framför räcker. När springspåren har egen volt och man ligger där man egentligen ska (2 längder före) så kommer man väldigt långt bak i banan innan man vänder och det är ingen fördel för dig. När ett kommer bör du ha vänt runt hästen och ha den i färdriktningen. Sedan är det bara att gasa.
Har du en häst som vänder upp på "normalt" sätt utan krångel så räkna med att börja vända på ca 7 sekunder efter "klart".
Du tar ut volten precis så som från vilket annat spår som helst men glöm inte att ha koll på dem andra och startkommandona.

Testa gärna springspåret när du värmer och sedan även i provstarten så du får in känslan och även så du lär dig hur din häst fungerar. Du behöver ju inte gasa så våldsamt då så du kör hästen trött :cool: men det är bra att känna till hur hästen beter sig från det spår man har.

Tack för hjälpen:laugh: När jag tar ut volten lite, hur långt inåt mot banan ska jag rida ungefär innan jag vänder upp? Hade jag ridit mille hade det nog blivit till åka:angel::p

Tack för hjälpen:laugh: När jag tar ut volten lite, hur långt inåt mot banan ska jag rida ungefär innan jag vänder upp? Hade jag ridit mille hade det nog blivit till åka:angel::p

Du har ju spår 6, så du vänder upp i sjättespår. Gå inte inåt i banan mer än nödvändigt. Kommer du längre ut gör det inget nu för du är ju ensam där ute och stör ingen (bättre så än att vända för långt in).

Haha är ju en fördel om man kollar distanserna och tilläggen INNAN man svarar :p vilken tabbe :p Tur att man är nogrannare när man startar själv :rofl:

Självklart är de som du säger att ts har sin egen volt och den sista volten har springband...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 794
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar