springmask och sanering

Manji

Trådstartare
Ponnyn har åkt på springmask och idag ska jag iväg och hämta ut medel mot det. Frågade veterinären lite om sanering men glömde såklart bort det viktigaste... Vilket medel ska man använda, fungerar t ex virkon? Eller räcker det med bara vatten och såpa?

Och när ska detta göras? Måste ju även tömma boxen på spånet vilket jag inte är så sugen på att behöva göra om, om jag gör det för sent...

Sv: springmask och sanering

Jag skulle börja sanera direkt. Vatten och såpa borde räcka långt. Tänk på att springmasken har en livscykel på 4-5 månader så håll koll runt den tiden om det börjar komma ngt igen.

Tack för svar! Du verkar kunna en hel del om mask och avmaskning så...

Är det något annat man bör tänka på? Har rengjort boxen, borstarna, hans bakdel, mina stallkläder och såklart avmaskat honom.

Hur ska jag förhålla mig till andra hästar just nu? Finns det risk att han kan bära på smittsamma ägg/larver och hur länge i sådana fall?

Sen blir jag lite fundersam på hur fasiken han kan ha fått detta! När man läser så låter springmask rätt ovanligt hos häst. Och sett till livscykeln innebär väl detta att han ska ha blivit smittad i okt-nov, då stod han på samma stall och box som han stått i sen många år tillbaka. En ny häst tillkom i hans hage efter betet, men hon visar inga tecken på springmask enligt ägaren. Ingen häst alls förutom min verkar ha det, och han har annars alltid haft bra träckprover.

Smittan kan finnas på staketet, träd i hagen och i stort sett var som helst som hästen kan komma åt med rumpan. Den nya hästen kan ha haft ägg på sig och så har din gnagt lite på den :-) den andra kanske har men inte visar symptom. Äggen lever rätt länge, det är som med människans springmask, vissa får det om och om igen oavsett hur mycket man städar och donar, andra i familjen får inte alls.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
590
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 805
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka