Springer (??)

Sv: Springer (??)

håller med och slår ett slag för springern men även den mest envetna hundkan få cykeln ur spel...min f.d. rotta nitade i springern och de kändes i cykeln vill jag lova...annars har den tagit katt/har jakter bra =)... skulle tränat bättre på lydnaden ;)
rotta nr 2 hatade springer men älskade springa lös bervid cykeln alla hundar är olika...

Sv: Springer (??)

Till att börja med bör man aldrig cykla med hundar om de inte är fast i cykeln, pga säkerhetsrisken (min mening).

Jag har cycklat många mil med jämthundar, aldrig använt mig av springer, men däremot ett mycket billigare alternativ; ett runlocksnöre, men borde fuka med vilket stadigt rep som helst. http://images.google.se/imgres?imgu...=s&rls=org.mozilla:sv-SE:official&hs=kPe&sa=G
Fäst i styrstången och ha sådan längd på repet att hunden inte kan komma runt framhjulet. Ha ett halsban/sele att sätta hunden i cykeln med och det vanliga halsbandet med koppel som understöd vid behov ( behövs oftast inte alls eftersom hunden kan dra, rycka och tvärnita hur mycket som helst utan att få cykel och förare ur balans). Jag har alltid kopplet löst hängande och bakhandbromsen monterad på vänster sida för att kunna broms säkert, har alltid fått byta sida på bromsarna pga detta.
Min mor cyklade med två hundar, en fram och bak. Bägge monterade i cykeln och med koppel på, så det går också.

Tänk på hundarnas trampdynor när ni cyklar!

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: chimichanga
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka