Springer (??)

H

Hallonkvist

Ska börja cykla med hundarna då promenaderna inte räcker.
Men så funderar jag på denna hållare kallad Springer. Fungerar den verkligen om hunden drar till osv?? Eller det är värdelöst inköp?

Sv: Springer (??)

Jag tycker att min fungerar bra. Visserligen ser den inte ut som en vanlig springer, utan det är bara ett metallrör som går ut direkt från cykelstången. Cyklade utan springer förut och det var oftast en mardröm. Hon drog mycket och hade en j*vla fart. Dessutom hade jag bara en hand på styret.
Men springern fungerar bra som sagt. Det känns bra att kunna ha båda händerna på styret med tanke på att jag bor i ett kattätt område...

Hur funkar det om man har en stor hund som gärna drar lite under cykelrundan? Stjälper man inte åt sidan?

Lite märks det, men inte så mycket.
Första cykelrundorna kan man ha halsband och koppel på utöver selen och se till att de lär sig att inte dra.

Ok, jag skulle nog känna mig lite säkrare med båda händerna på styret!
Nu törs jag inte få upp någon ordentlig fart, med bara en hand.

Ska nog ta och investera i en.
Vad har du för märke + ung. pris? PM:a gärna !

Jag har löst det genom att använda en halti-grimma på hunden när jag cyklar. Men då drar hon givetvis inget i den utan springer bara ledigt bredvid. Den kostade ca 70kr i inköp.
Jag håller hellre i hunden själv än har den fastkopplad till cykeln.

Har för mig att det står på dom att de inte ska användas vid cykling.

varför inte lära hunden att uppföra sig när man cyklar? börja i ett så pass långsamt tempo att du snabbt kan hoppa av och öka inte farten innan du har bra kontroll helt enkelt.

Förmodligen menas då att man inte ska låta hunden dra i den, eller att man bör undvika höga hastigheter och ev. snabba ryck.

Inget av det händer när jag cyklar, hunden travar i ett stadigt tempo på löst hängande koppel. Däremot kan jag nu cykla förbi mötande hundar utan att vara rädd för att åka i diket.

Funkar bra med springer även med stora hundar. Det utesluter ju inte att dom ska springa fint utan att dra, men springern hjälper till om de försöker rycka.
Man har naturligtvis halsband och koppel på dem också, så man kan korrigera eller påpeka färdriktning vid behov.

Tänk sådana svar ger du oftast alla oavsett fråga gällande tips och råd... Om man nu vill veta om en uppenbarligen bra uppfinning varför då komma med dina extremt tråkiga enformiga svar: Lär den göra si och lär den göra så. :smirk:

Konstigt att man inte sett dig leda alla hundprogram som poppar upp till höger o vänster. Du och en handfull andra hundforums medlemmar kan väl dra igång ett tv prog så Sveriges hundmänniskor en gång för alla lär sig äga hund???:devil:

ursäkta? vaknat på fel sida idag?

jag tycker bara att det verkar rätt läskigt med en springer, hunden sitter liksom fast i något som rör sig. vad händer om kedjan hoppar av i en nedförsbacke t ex? då går det inte att bromsa längre (har hänt mig).

att lära hunden springa bredvid cykeln utan att dra är faktiskt väldigt lätt gjort. och med lite vana av att cykla har man ändå förvånansvärt mycket kraft att hålla emot (cyklar med båda hundarna samtidigt och har aldrig tappat dem).

vad händer om kedjan hoppar av i en nedförsbacke t ex? då går det inte att bromsa längre (har hänt mig).

För att undvika olyckor i sådana fall bör man även ha en handbroms monterad på cykeln, då behöver varken människor eller djur komma till skada.

Till TS
Förutom original Springern så finns det andra lösningar på marknaden och de jag känner som cyklar med hund tycker att Trixie Biker-Set är bättre än Springern.

ursäkta? vaknat på fel sida idag?

jag tycker bara att det verkar rätt läskigt med en springer, hunden sitter liksom fast i något som rör sig. vad händer om kedjan hoppar av i en nedförsbacke t ex? då går det inte att bromsa längre (har hänt mig).

Handbroms;) krävs ingen kedja för att bromsa med.

Jag förstår de som är trötta på svaret att man ska lära sin hund hela tiden.
Svara istället att "jag tor mer på att lära hunden att uppföra sig men att Springer säkert är ett bra alternativ dock inget jag använder själv då jag är så duktig så mina hundar inte drar något:smirk:

För att undvika olyckor i sådana fall bör man även ha en handbroms monterad på cykeln, då behöver varken människor eller djur komma till skada.

Till TS
Förutom original Springern så finns det andra lösningar på marknaden och de jag känner som cyklar med hund tycker att Trixie Biker-Set är bättre än Springern.

Tack för tipset. :bow:
Funderar på att skaffa en sådan trots att mina hundar inte drar:p men vill vara extra säker då jag inte vill att hundarna ska vara lösa i trafiken och är för lat för att hålla i kopplet när jag cyklar.

Handbroms;) krävs ingen kedja för att bromsa med.

Jag förstår de som är trötta på svaret att man ska lära sin hund hela tiden.
Svara istället att "jag tor mer på att lära hunden att uppföra sig men att Springer säkert är ett bra alternativ dock inget jag använder själv då jag är så duktig så mina hundar inte drar något:smirk:

och jag har jäkligt svårt att se vad detta ständiga sökande efter genvägar ska vara bra för! det tar en eftermiddag att lära hunden springa bredvid cykeln utan att dra, om ens det!

det finns en bättre anledning till springern och det är om man själv har dålig balans/inte är så bra på att cykla. men den anledningen verkar inte vara aktuell här än så länge.

och det där sista var ju bara så töntigt. det handlar inte om att jag skulle vara duktig. utan att jag har tagit mig den lilla tiden det krävdes att lära hundarna att springa ordentligt bredvid cykeln.

Vi har själva funderat på att börja cykla med våra jakt hundar då de behöver omväxling.Men de stora hundarna drar som en löpeld om en hare poppar upp framför dom.Så att ha de under kontroll utan ex springer tror jag inte ett dugg på.Annars tror jag inte det skulle vara problem att cykla med dom i bara kopplet men som sagt kommer det en hare osv så kan man räkna med att ligga utspridd över vägen helt klart,så jag ska ta "genvägen" och inskaffa springer modell.Enbart för att försäkra mig om att inte dras omkull.

Springer är toppen! Jag brukar cykla med bägge settrarna samtidigt, och de ligger på rätt bra i selarna utan att det känns det minsta i cykeln, mer än att man inte behöver trampa själv :angel: Sen det där med säkerheten -när man köper springern följer det med små plastmojänger som man fäster linan i, dessa går av om det blir ett kraftigt ryck. Man kan justera hållbarheten på den mojängen så att den tål mer om man har en stor och stark hund. Så jag ser ingen anledning att inte använda springer.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: chimichanga
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka