Springer med huvudet upp i vädret...

L

Lowelii

Jag har en welsh/arab som är 10 år. Ridningen går inte så bra, hon blir rädd för allt och för att när hon travar och galopperar springer hon med väldigt högt huvud.
Även när hon springer i hagen är huvudet lika högt placerat.

Vad är det för fel? Väldigt obehagligt när man rider... :confused:

Sv: Springer med huvudet upp i vädret...

Det höga huvudet är ju typiskt arabmanér! Det kan vara svårt att få bukt med och det krävs mycket av dig som ryttare. Mycket arbete på dressyrbanan! Araben är ju en häst som uppmärksammar det mesta i sin omgivning och det krävs ofta en lugn och bestämd ryttare för att ge araben trygghet. Dressyrarbete ger henne något annat att koncentrera sig på istället för att kontrollera omgivningarna. Hon behöver veta att det är dig och arbetet som gäller - inget annat. Jag kan inte helt förkasta hjälptyglar om det är jättebesvärligt. Har själv använt halsförlängare med bra resultat, men vill poängtera att detta är ju bara en temporär lösning och ett sätt att komma till arbete utan bråk och slit i tyglarna. Målet är ju ändå att kunna rida hästen utan hjälptyglar. Be någon tränare om hjälp med tömkörning någon gång i veckan.

tack för att du svarade! :bow:
Jag provade med halsförlängare förut i några veckor och det gick bra, efter ett tag kunde jag släppa efter lite på snodden och hon gick fortfarande lika fint...
Tycker du att jag ska börja med det igen?

Jag provade tömköra förut men det gick inget vidare... Hon bara snodde rund och såg allmänt livrädd ut så vi tog in henne igen... :(

Jag red en häst som också hade huvudet uppe i vädret, skillnaden var att denna stack iväg ibland också :p ..

Halsförlängare funkade inget vidare..

Jag använda GRAMAN på denne, funkade jättebra! Men jag använda det endast när hästen tog upp huvudet mycket mer än nödvändigt och jag använde gramanen MYCKET FÖRSIKTIGT! Till slut efter ett tags användade gick hon med "normal" huvudhöjd om man ska uttrycka sig så.

Gramanen gjorde att hon kände ett tryck när hon gick för högt med huvudet och direkt när hon återfick normal huvudhöjd (alltså inget krökande på nacken) så gav jag eftergift. Hon lärde sig att när hon tog upp huvudet så pass mycket blev det ett obehag och sedan slutade hon med detta.

Nu går hon "normalt" och gramanen ligger undanlagd.
:D

okej, vad bra att det blev bättre!!! :)
Då tror jag att jag börjar lite försiktigt med halsförlängaren, inte så att hon måste gå med huvudet tryckt till bringan utan bara så att hon inte går och tittar upp mot himlen... ;)

Kramar

Hej
Känner igen problemen har en renrasig arab och de älskar att gå högt med huvudena. Innan du börjar med hjälpmedel kolla dig själv hur är du i handen en arab är jättekänslig i munnen så man måste vara mjuk och försiktig där. Funkar balansen ihop med varandra hänger du med i lättridningen osv. Rider du för instruktör? Annars är det ett bra tips. Så fort jag blir för hård i handen så går min häst högt med huvudet och så fort jag gör något som han upplever obehagligt så visar han det genom att gå helt fel och så fort jag rättar till felet så går han bra. Så mycket ligger hos ryttaren tyvärr och det är inte lätt att rätta till felen. En annan håller på att ändra sin ridstil helt och det är inte lätt men har aldrig haft en så härlig häst att rida och samarbets villig. Rid mycket serpentiner och åttor och använd sitsen mer och mindre tygel gärna halvlånga tyglar när hästen går för fort minska serpentinerna åttotrna så att hästen måste minska tempot. Beröm när den gör rätt. Prova vanlig martingal. Hoppas du får bukt med problemet lycka till . Marie

Moheed skrev:
Det höga huvudet är ju typiskt arabmanér! Det kan vara svårt att få bukt med och det krävs mycket av dig som ryttare. Mycket arbete på dressyrbanan! Araben är ju en häst som uppmärksammar det mesta i sin omgivning och det krävs ofta en lugn och bestämd ryttare för att ge araben trygghet. Dressyrarbete ger henne något annat att koncentrera sig på istället för att kontrollera omgivningarna. Hon behöver veta att det är dig och arbetet som gäller - inget annat. Jag kan inte helt förkasta hjälptyglar om det är jättebesvärligt. Har själv använt halsförlängare med bra resultat, men vill poängtera att detta är ju bara en temporär lösning och ett sätt att komma till arbete utan bråk och slit i tyglarna. Målet är ju ändå att kunna rida hästen utan hjälptyglar. Be någon tränare om hjälp med tömkörning någon gång i veckan.

Visst har araber ofta en halssättning som är hög, men även många har en huvudhållning som söker sig mot marken, rakt ut liksom. Har en arab som vid ridning gärna söker huvudet ner mot marken och bakom hand för mycket och en som när man tar i tyglarna för att hejda tempot gärna istället har börjat slänga upp huvudet så att man inte får till en förshållning. Båda sätten är ett sätt att undvika handen.

Till trådläggarens problem. Lär din häst att den får slack så snart den gör minsta ansats till att söka sig framåt nedåt. Stramt tygeltag och så snart den söker sig framåt nedåt så slack, direkt och ordentligt. Det får upprepas och upprepas, tills hästen har förstått. Först när hästen reagerar med att söka sig framåt nedåt kan man börja forma den och höja ryggen. Att arbeta lång och låg med höjd rygg är första steget mot att arbeta rätt. Även om man inte skall göra det för mycket, då det belastar frambenen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Lowelii skrev:
tack för att du svarade! :bow:
Jag provade med halsförlängare förut i några veckor och det gick bra, efter ett tag kunde jag släppa efter lite på snodden och hon gick fortfarande lika fint...
Tycker du att jag ska börja med det igen?

Jag provade tömköra förut men det gick inget vidare... Hon bara snodde rund och såg allmänt livrädd ut så vi tog in henne igen... :(

När jag red på snodd hade jag den väldigt löst spänd så att den hängde och bara var lätt vägledande. När jag värmt upp hästen och fått en stadig form och samarbetsvilja så tog jag bort snodden helt och hållet och då kunde vi sedan bibehålla det fina arbetet uta bråk. Så för oss fungerade det bra! Graman rätt använd är ett jättebra hjälpmedel. Tömkörning kan kräva en lång tillvänjningsperiod om inte hästen är van. Det gäller att ha en erfaren medhjälpare och att börja på bebisnivå, dvs en går snett bakom och håller i tömmarna utan att använda dem och en persom leder hästen. Detta kan behöva göras många många gånger utan några krav för att hästen skall vänja sig vid personen bakom och med tömmarna över ryggen och rumpan. Gradvis tar personen som håller i tömmarna över kommandot. Man börjar med ordkommandon i kombination med tömtag för halt, igångsättning, svänga osv. När detta sitter bra så kan man börja introducera arbetet på volt, först med ledare och träna alla kommandon igen och sedan utan ledare. Det kan ta tid detta och det är viktigt att man tar det lugnt så hästen får förtroende för dig och tömmarna. Så ge inte upp efter en enda halvt misslyckad gång.

Prova mycket ryggmuskelbyggande övningar och variation i ridandet:) Jag har ett fullblod som också kan vara rätt stel och springer lätt i väg... men mycket lösgjörande övningar gör susen, träning ger färdighet :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar