Springer i skänkelvikning..

K

Kurant

Har en till grej att ta upp..
Det är såhär att mitt hbl sto är väldigt ivrig på att jobba , hon nästan springer vid varje rörelse , vilket gör det jobbigt och svårt att försöka göra skänkelvikning på henne just därför att hon vägrar "ta åt sig" utan tror att hon vet och springer bara åt sidan .
Har hört massa om att ; Jaa , fånga upp med andra skänkeln osv , osv , men det är nästan omöjligt.

Nån som kan ge några kloka tips ?

Tack , Kurant . :banana:

Sv: Springer i skänkelvikning..

Jobbar du i skritt eller trav?
Det brukar fungera om man befäster rörelsen i skritt innan börjar med trav och galopp.

Immer

Sen är det också viktigt att ha bra stöd på ytter, så hon inte glider ut! Har samma problem med min, men börjar gå mkt bättre nu! Han vill gärna bara skjuta ut bogen och glida iväg.

Börja med att kontrollera att hon verkligen förstår sidförande hjälper, och rid gärna i öppna istället för skänkelvikning, det gör mera för hästens styrka och balans än skänkelvikningen. :idea:

Min egen häst gick att flytta bakdelen på, men skänkeln betydde samtidigt "full fart framåt" oavsett vart jag lade den eller om jag använde en eller båda skänklarna. Det gav viss sprutt i sidvärtesrörelserna, men inte mycket till givande arbete... :smirk:

Jag började, med hjälp av instruktör, att flytta fram och bakdel för sig bara något steg i taget, tills hon kopplade att skänkeln inte betydde "framåt", utan "åt sidan". Massor av beröm när hon tog ett lugnt steg åt sidan!

Kolla även så att hon vet skillnad på inner- och ytterskänkel; Innerskänkeln ligger i normalläget och den ska hästen böja sig runt, medan ytterskänkeln verkar något längre bak och den ska hästen (i princip) böja sig från. Innerskänkeln är lite mer logisk för hästen att förstå

Nu går det att rida flera steg i öppna och sluta på min häst, och jag kan reglera böjning och tempo med skänkeln utan att hon gasar på i rörelsen.

Så var tålmodig och pedagogisk, och låt inte hästen ramla iväg i rörelsen. Och var framförallt noga med vad du gör med resten av din kropp. Om du sitter på ett sätt och ger en annan hjälp med skänkeln, så är det lätt att förstå varför hästen har bråttom... ;)

Det är i skritt jag menar .
Tack Pinky för ditt svar! :bow:
Hon kanske inte riktigt förstår vad jag menar , får prova mig fram!

Fortfarande öppen för fler tips :D :banana: !

mvh ; Kurant

sakta av till skritt om hästen rinner ivär för mkt i trav och trava bara korta sträckor så din häst hittar sin balans

När jag rider hästar som blivit ivriga i skänkelvikning brukar jag göra skänkelvikning några steg och halt. Variera med att flytta hästen i skänkelvikning åt vänster och efter några steg flytta åt höger. Hästen ska inte ta för givet vad som ska komma.

Nu vet jag ju inte om du provat detta men om det skulle vara så att du inte har det, så är det värt att prova! :D

Jo , jag gör så att jag bara flyttar ut några steg i från spåret , och sen på samma sätt tillbaka .
Det är nästan så att hon inte vill lyssna utan bara visa att hon "kan själv" .. :D

Ska prova det här med halt direkt efter , och se om det fungerar!

För att få hästen att lyssna på ytterskänkeln och lära dig att "balansera hjälperna":
Flytta tre steg år sidan och rid sen rakt fram tre steg, flytta tre steg och rid rakt fram tre steg.......

Prova med andra övningar i skritt för att få hästen att lyssna.
T ex kan du skritta fram fem steg, göra en halt, skritta åtta steg, göra halt, skritta tre steg osv osv.
Jag praktiserade denna "metod" med min heta häst hela första sommaren, och det gav resultat. :D

Immer

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka