springbreak på bökeberg

Sv: springbreak på bökeberg

Så varí ligger problemet?

Problemet?? Ja, det är inte att jag vill bråka som du säger...utan problemet är att det är många samma människor som åker på dessa tävlingar...man förlorar ett tävlingstillfälle, det är väl det som är problemet...det är ju liksom ingen gigantisk sport i Sverige ännu och att lägga dessa rätt stora tävlingar på samma helg är ju dumt helt enkelt....

Håller med...något tråkigt att inte medlemmarna i ex. SQHA får tycka till när föreningen blir tillfrågad om det är ok med tävlingshelg från SRHA med samma datum!?!?!?:mad:

Skulle vilja påstå att många tävlingsryttare som tävlar NRHA även tävlar AQHA!:smirk:

Medlemmarna är ju tillfrågade indirekt. De har valt sittande styrelse.
Va du själv på SQHAs årsmöte ?
Hur tänker du, jag förstår inte hur du menar ?
Skall styrelsen skicka brev till alla medlemmar när de skall fatta beslut i olika frågor ?

Medlemmarna är ju tillfrågade indirekt. De har valt sittande styrelse.
Va du själv på SQHAs årsmöte ?
Hur tänker du, jag förstår inte hur du menar ?
Skall styrelsen skicka brev till alla medlemmar när de skall fatta beslut i olika frågor ?

Ehhh....sittande styrelse.....
Styrelsen kanske borde klara att tänka i medlemmarnas riktning...
Jag har vidtalats av åtminstone ett trettiotal tävlingsdeltagare som är av samma åsikt som mig...en rätt stor procentsats av alla deltagande på en tävling...
Svårt att komma med input när ett beslut är taget sas...:cool:

Jag har vidtalats av åtminstone ett trettiotal tävlingsdeltagare som är av samma åsikt som mig...en rätt stor procentsats av alla deltagande på en tävling...

Har du kontaktat SQHA ? Om inte varför isåfall ?

Du svarade inte på några av mina frågor, men jag undrar fortfarande hur du menar. Skulle styrelsen skickat brev till sina tävlingsryttare och frågat hur de ställde sig till att två stora ( helt olika) tävlingar arrangeras samma datum.

Jag vet flera som skall tävla den helgen, några på Bökeberg och några på Grevagården, ingen av dem har behövt "välja" tävling för de hade ändå inte valt att åka till den andra.

*delvis knapplån*

I min värld är det helkorkat att lägga två stora tävlingar inom en sådan liten sport som vänder sig till Quarterryttare (ja SRHA innebär många quarterryttare också) samma helg!

Jag har inte kontaktat SQHA om detta. Jag visste inte om att det skulle bli en krock i förväg. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att man gjorde så, valde samma helg. Jag trodde man kollade med varandra. Inte trodde jag att man skulle behöva lägga in "protest" i förebyggande syfte. Får väl göra det nu då :cool:

Självklart finns det många som tävlar både SRHA och AQHA och som nu kommer i kläm inte snacka om annat!

Flera tävlingsryttare skriver ju tex här, men problemet finns inte ändå tycker ni eller vad??? :confused:
Jag tror säkert att kritiken kommer att framföras från berörda ryttare till föreningarna också om det är det ni sitter och väntar på :crazy:

Senast ändrad:

Vi kan ju vänta tills efter tävlingarna så får vi se hur det går.
Kan ju vara intressant att jämföra antal starter på tävlingarna mot hur många starter det var 2007.
Då kan man ju se hur mycket det har påverkat att tävlingarna ligger samtidigt.

Kan du då förklara hur SPHA tänker när de lägger sin tävling tillsammans med MK på Grevagården samtidigt som Nittedal i Norge.
BÅDA tävlingarna erbjuder AQHA och APHA Show.
Mellan Grevagården och Nittedal är det endast 38 mil. Här handlar det ju om två tävlingar som direkt konkurrerar med varandra då de erbjuder samma show. Det borde ni ju reagera mer på , eller är medlemmarna/tävlingsryttarna tillfrågade om tävlingen på Grevagården den 23-25 Maj ?

WRANGLER
Jag trodde inte i min vildaste fantasi att man gjorde så, valde samma helg. Jag trodde man kollade med varandra. Inte trodde jag att man skulle behöva lägga in "protest" i förebyggande syfte. Får väl göra det nu då
Som sagt: Detta råkande inte bara hända det fanns en gemensam diskussion mellan styrelserna och ett ok från båda föreningarnas styrelser att lägga tävlingarna samma helg.:)

Självklart finns det många som tävlar både SRHA och AQHA och som nu kommer i kläm inte snacka om annat!
Ja det är klart men vari består problemet, åker dom till Spring Break kan dom tävla båda.

Wild Rein
man förlorar ett tävlingstillfälle, det är väl det som är problemet
Nej det gör ni inte eftersom det anordnas två nya tävlingar för quarter hästar i år som inte funnits tidigare. En på greva: QP Challange och en på Bökeberg: Bökeberg Halloween. Det innebär att alla har två extra tillfällen mot tidigare år......

Jackpot
Det verkar du iofs ju redan ha märkt eftersom du själv tycker att du behöver ha flera namn här, för att hålla med dig själv ju, men du kan väl höra med dig själv, om du inte ska ta och svara dig själv lite även här så blir det mer svr av den typen du vill ha
vad det har med dig å din person att göra det vet jg ej. Jag har inte kallat dig nåt elakt, bara tyckt annorlunda än dig.
Men jag får väl erkänna att jag tyckte det var skoj när jag läste en massa inlägg nrä du höll med dig själv, under olika namn, men skrev fel namn. Det var riktigt riktigt skoj å fik mig att läsa andra inlägg med andra ögon.
Men tror du inte svågerpolitiken syns även här? Varför fråga medlemmrna? Vad ska man med medlemmar till ( obs ironi) det är ju bättre det gör upp det hemma vid köksbordet och bestämmer hur det ska vara och så får vi andra rätta oss efter det.

Och enligt dig så är ovanstående citat från dina inlägg i debatten inte att vilja bråka utan bara diskutera?
Vad är det du egentligen vill diskutera?
Tävlingarnas krock eller min person och osv.....

Kan ju vara intressant att jämföra antal starter på tävlingarna mot hur många starter det var 2007.

Dom som har bäst pris pengar brukar få mest folk.

Man kan möjligen titta på antalet deltagare på SQHAs tävling, medans SRHAs kan man inte jämföra med något med tanke på att det aldrig förekommit ett EM kval till ett NRHA EM som kommer att hållas i Sverige, detta lockar troligtvis förutom de oftast förekommande tävlingsryttarna även både kreti och pleti...

Kan du då förklara hur SPHA tänker när de lägger sin tävling tillsammans med MK på Grevagården samtidigt som Nittedal i Norge.
BÅDA tävlingarna erbjuder AQHA och APHA Show.
Mellan Grevagården och Nittedal är det endast 38 mil. Här handlar det ju om två tävlingar som direkt konkurrerar med varandra då de erbjuder samma show. Det borde ni ju reagera mer på , eller är medlemmarna/tävlingsryttarna tillfrågade om tävlingen på Grevagården den 23-25 Maj ?

Halloj Wild Rein - hade du någon förklaring till ovanstående ???

Nej det har inte hållits EM kval till ett EM som avhålls i Sverige helt riktigt.
Men tävlingen har arrangerats under flera år och vänder sin nästan enbart till Reining ryttare i år liksom tidigare år. :idea:

Dessutom har man tagit bort ett Special event i år vilket innebär att det inte erbjudes AQHA Horsemanship och Trail som tidigare år. Så de ryttare som kommer välja Spring Break istället för April Show på Greva är endast reiningryttare!

Man gör också en del all breed klasser för de ryttare som bor i närheten. Ingen utav Quarter ryttarna kommer att välja att tävla Spring Break istället för April Show om dom tävlar i andra grenar än reining.

Och har man inte valt NRHA klasser tidigare så har man inte heller spec stor chans att hamna bland de 10 bästa i någon klass. Vilket ytterligare innebär att det kommer att locka i stort sett samma ryttare som övriga år tävlingen har arrangerats.

Varför inte glädjas åt att Sverige erbjuder fler tävlingar än någonsin tidigare ...(tror jag) och stötta dem som orkar och vill göra tävlingar istället.

Det verkar som om några stora och extremt viktiga frågor inte existerar hos de som klagar;
-Vilken arrangör vill riskera sin egen tävling genom att konkurrera med en annan?:crazy:
-Alla vill ha så bra förutsättningar som möjligt när man lägger ner kraft tid och pengar på att göra tävlingar. Det innebär att man kalkylerar riskerna och deltagarantalet noga INNAN man tar beslut om plats, tidpunkt osv.. :idea:
-Tror ni verkligen att man riskerar detta för att jä.las med sina medlemmar eller med andra föreningar?:confused:

WRANGLER
Som sagt: Detta råkande inte bara hända det fanns en gemensam diskussion mellan styrelserna och ett ok från båda föreningarnas styrelser att lägga tävlingarna samma helg.:)

Det tycker jag är ännu konstigare. Varför vill man göra så då?
Och går det alltså i linje med vad de flesta medlemmar vill?

Ja det är klart men vari består problemet, åker dom till Spring Break kan dom tävla båda.

Tycker inte man kan jämföra utbudet av AQHA klasser på de båda tävlingarna nej. Och dessutom tycker jag att det är konstigt öht, är det så svårt att hitta två olika helger att arrangera på så att folk skulle kunna få tillfälle att åka på båda tävlingarna :confused:

Snälla Wrangler förklara då för mig och andra, vilka vill åka på båda?
Hade du åkt på båda tävlingarna om dom legat på olika helger?

Känner du någon som hade åkt på båda om dom legat helgerna efter varandra?
Vilka medlemmar har problem med detta, nu vill jag inte ha enskilda namn utan vilka kategorier av tävlande?

Varför kan man inte jämföra utbudet av AQHA klasser på tävlingarna när det är just det man pratar om i denna tråd. Dvs att Quarter ryttarna har problem därför att det arrangeras två tävlingar samma helg.:confused:
Och på sista frågan så är svaret ja, det var mycket svårt att hitta ytterligare en helg innan sista april att arrangera Spring Break.

Jag förstår inte hur ni kan haka upp er på detta så till den milda grad, när ni inte vet hur det fungerar och varför man tar vissa beslut:confused:

Jag fattar inte problemet... Förut fanns det väldigt få tävlingar och då åkte man på varenda en som fanns men nu är det så många tävlingar så har man bara en eller ett par hästar blir det väl bra för dem att åka på varenda en ändå så bara att välja precis som med allt annat här i livet... Jag är väl en av dem som kunde tänkt mig båda tävlingarna men pga att min häst är väldigt grön och mest ska ut för social träning väljer jag greva för det är närmast och blir billigast denna gången

Ska det vara tävling varenda helg måste man välja några precis som man får välja en om det är flera på samma helg eller hur :smirk:

Malin

Håller med dig helt och hållet !

Har följt tråden och jag förstår inte att detta kan bli ett så stort problem :confused:

Efterhand som vår sport växer ju fler tävlingar blir det, ju fler val får vi göra om vilken tävling vi ska välja.
Tycker istället vi ska vara glada för att antalet arrangörer ökar och vi får fler tävlingar:rofl:

Livet är fullt av val å nu får vi börja göra dem även när det gäller vilka tävlingar vi ska delta i, jag ser detta som något positivt !!
Det visar att vår sport ökar och det kan ju inte vara annat än positivt för någon utövare:rofl::rofl:

Jag har svårt att se det negativa....

Problemet?? Ja, det är inte att jag vill bråka som du säger...utan problemet är att det är många samma människor som åker på dessa tävlingar...man förlorar ett tävlingstillfälle, det är väl det som är problemet...det är ju liksom ingen gigantisk sport i Sverige ännu och att lägga dessa rätt stora tävlingar på samma helg är ju dumt helt enkelt....

Varför är du irriterad på SQHA och SRHA som har lagt två helt olika tävlingar samma helg när du inte verkar ha några åsikter om att SPHA och MK har valt att lägga sin AQHA och APHA Show samma helg som AQHA och APHA tävlingen i Nittedal i Norge ?
Är det då inte bara för att bråka med personer i SRHAs och SQHAs styrelse? Jag ser ingen annan stans på forumet att du mfl beklagar er över SPHAs tävlingskalender. Här försvinner ju helt klart ett tävlingstillfälle för APHA och AQHA ryttarna :angel:

Har hört ryktas att Norrmännen tycker att det är ett stort problem med krocken ...

Varför är du irriterad på SQHA och SRHA som har lagt två helt olika tävlingar samma helg när du inte verkar ha några åsikter om att SPHA och MK har valt att lägga sin AQHA och APHA Show samma helg som AQHA och APHA tävlingen i Nittedal i Norge ?
Är det då inte bara för att bråka med personer i SRHAs och SQHAs styrelse? Jag ser ingen annan stans på forumet att du mfl beklagar er över SPHAs tävlingskalender. Här försvinner ju helt klart ett tävlingstillfälle för APHA och AQHA ryttarna :angel:

Har hört ryktas att Norrmännen tycker att det är ett stort problem med krocken ...

Än en gång säger jag att det inte handlar om att bråka med någon, finns det någon som känner sig påhoppad får det stå för den..:smirk:
Jag bryr mig inte i någon av styrelserna utan värnar om medlemmarna i frågan eftersom det i mångt och mycket är samma ryttare som deltager på AQHA och NRHA tävlingarna i Sverige....endast därför klagar jag!!

När det gäller SPHAs tävlingskalender och då främst QP Ch...säger jag bara att ett anordnande av tävling tillsammans med M kan bara sluta på ett sätt...illa!!
För övrigt gällde mina inlägg tävlingar anordnade i Sverige...att lägga sig i övriga länders tävlingskalender blir lite för långtgående även för mig...

:banana:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: phie
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka