aglaonema

Trådstartare
Min 2-åring har sprungit mycket i hagen på sistone och idag såg jag att hon fått hovsprickor i tån på båda framhovarna som går nästan halvvägs upp genom hoven. Hovslagaren kommer på måndag, borde jag sko hästen fram eller vad gör man?:confused: Hon har aldrig varit skodd förr.

Sv: sprickor

Har den varit lång i tårna?
Det är inte så ovanligt att det blir lite sprickor då.

Jag hade inte gjort något annat än att verka tån ordentligt kort.

Jag skulle också gissa på att det skulle räcka att hålla henne verkad med tätare intervaller. När verkades hon senast?

Har den varit lång i tårna?
Det är inte så ovanligt att det blir lite sprickor då.

Jag hade inte gjort något annat än att verka tån ordentligt kort.

Jag har samma problem med en två åring och där är det inga små sprickor. Hovar kallar jag det inte för utan snarare klöver.

Lång i tårna är den absolut inte, så det finns inget annat alternativ än att sko den nästa vecka eftersom hästägaren envisas med att inte ändra på fri tillgång till allt för högproteinrikt foder.

det finns inget annat alternativ än att sko den nästa vecka eftersom hästägaren envisas med att inte ändra på fri tillgång till allt för högproteinrikt foder.

Nu får du gärna förklara vad du menar, jag antar att det finns ngn anledning till detta utom att sätta igång en diskussion.

Jag skulle också gissa på att det skulle räcka att hålla henne verkad med tätare intervaller. När verkades hon senast?

Hon verkades för 8-9 veckor sen, hon kanske bara behöver verkas oftare men jag tycker inte hon har överdrivet långa tår. Är bara rädd att sprickorna ska bli större man vill ju inte ha en spricka ända upp till kronranden men vi ska se vad hovslagaren säger.

Min unghäst fick det i somras när det var rejält torrt. Då kom hovslagaren var tredje vecka ett tag tills sprickorna försvann. Min hovslagare tyckte gott jag kunde fila lite för att hålla tån kort mellan gångerna hovslagaren kommer. Jag filar också om det uppstått någon liten flik så att det inte ska fläkas upp mer. Det blir samtidigt lite träning i att stå på tre ben lite längre stund än när matte bara kratsar. Min hovslagare kommer minst var 8:e vecka.

Nu får du gärna förklara vad du menar, jag antar att det finns ngn anledning till detta utom att sätta igång en diskussion.

Jag börjar med hur uppkommer sk foder ränder, varför försvagas hästens hovar vid foderfång. Vad är grundorsaken till foder fång, vad är det fösta tecknet i hovarna på felaktig foderstat.

Jag börjar med hur uppkommer sk foder ränder, varför försvagas hästens hovar vid foderfång. Vad är grundorsaken till foder fång, vad är det fösta tecknet i hovarna på felaktig foderstat.

Jag antar att du menar att det du räknar upp här, fång och övrigt, beror på en foderstat med fri tillgång till grovfoder med en del proteiner i?

jag hade nog gärna satt på skor fram. Kortat tån lite både under och överifrån samt satt på skor med sidokappor fram. Risken är att sprickan drar sig högre upp annars, och av det blir det bara mer problem.

Jag har en dam som tydligen har haft sina sprickor länge innan jag köpte henne och med rätt skoning har jag fått ner sprickorna 4 cm nu på båda fram, samt att hovarna har blivit mycket hårdare. Men hennes gick ända upp på båda fram och gav henne besvär till och från.

Hon verkades för 8-9 veckor sen, hon kanske bara behöver verkas oftare men jag tycker inte hon har överdrivet långa tår. Är bara rädd att sprickorna ska bli större man vill ju inte ha en spricka ända upp till kronranden men vi ska se vad hovslagaren säger.
Jag skulle gissa på att sprickorna itån beror på grusinpackning som fått hovväggen att spricka.Har du otur angrips dessa sprickor av röta.
Verka unghästen oftare så slipper du problemet.
Lägg in ett kort på framhovarna,från sidan och underifrån(rena) så är det lätt att avgöra om du behöver verka oftare.Det är lätt att bli hemmablind.;)

Jag har samma problem med en två åring och där är det inga små sprickor. Hovar kallar jag det inte för utan snarare klöver.

Lång i tårna är den absolut inte, så det finns inget annat alternativ än att sko den nästa vecka eftersom hästägaren envisas med att inte ändra på fri tillgång till allt för högproteinrikt foder.
Visst går det fodra ihjäl hästar på för bra och mkt foder..:crazy:såg en unghäst en gång som proppades i för mkt kraftfoder mm och den stackars kraken hade förutom växtvärk ,världens kassaste hovar,ägaren var rädd att få en mager unghäst.
En överfet unghäst är livsfarligt .
Lagom e bäst för häst.;)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 610
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar