Underbar

Trådstartare
Ja nu har ponny tappat en sko igen.

Hans hovar börja för ca 1 månad sen och några dagar spricka kom hem från båstad och då hade han tappat en sko och det va sprickor o båda framhovarna. Trött jag blir. Hovslagan va uppe och satte på nya skor och nu har han tappat ena igen och han har fått mer sprickor. Och nu fundera jag på att han ska få stå tills hoven har växt ut igen. Och bara köra i paddocken. För det slitter ju inte så mycket han måste ju röra sig lite ska på utställning i septemer.

Men vad kan man ge så att hovarn växer fortare biotin eller någon sa b-jäst ?

Sv: Sprickor.

Den ända som fungerat på min häst hopplösa hovar (och då menar jag hopplösa) Är Enzion och conecrusin (kommer ej ihåg stavningen??) Henne har det knappt gått och sko för att hovväggarna är så tunna. Skorna har suttit kvar max en månad för att hoven trasar sönder och Nu har skorna suttit i 2 månader och de är inte ens lösa :bump: Biotion har hon ätit ett halvår utan någon förbättrning, men detta fungerar :)

Så hon får alltså Enzion i fodret och kronranden smörjen jag in med conecrusin varje dag, har hästen sprickor ska man även smörja i sprickorna.

Okej tack så mycket för svar :bump:

var kan jag köpa dessa sakerna ? Enzion och conecrusin ?

Biotin ar det forsta att anvanda, hovkavliet forbattrar man inifran och inte utifran.

Sen sa kan du glomma den sevenska veriationen med att sko en hast var 8 vecka, tavlingshastar och hastar med problem tassar ar det bra att sko var 4 vecka.

Sen sa inns det saker som "hoof hardner" vi har ett marke "keratex' i stallet, sen sa far du lov att tanka pa vad du utsatter din hast hov for.

Utan hov ingen hast.

Forovrigt biotin hjalper pa den delen av hoven som vaxer, vilket ar kronranden, sa det tar lang tid att marka skillnad, eftersom hovar vexer sakta.

okej, jag skor han nu var 6 vecka. Men jag tror inte jag ska slå på några skor på ett tag så hovarna får växa ut först.
Hur lång tid tar det ca innan hovarna har växt ut ?

Det går att köpa på de flesta hästaffärer där de har kosttillskott och sånt. Det tar ca ett år för en hov att växa ut helt.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 356
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 898
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har ett 7 årigt halvblodssto. Hon reds in som 3 åring och hösten hon var 5 fick hon sin första spricka i ena framhoven. Den satt på...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Orolig katt i bil
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat