Sprickor i Hov

P

Plane

Nu är jag tillbaka igen! Det senaste inlägget gav mig många tips och råd som jag har haft STOR nytta av!
Så därför tänkte jag att jag även skulle dela med mig av ett annat problem jag stött på.
Min häst har nu dragit på sig en del sprickor i hovarna, mer eller mindre beroende på hov. Dem är både diagonala och vågräta mellan sömmarna och från "sullan" och uppåt, sprickorna varierar mellan 1mm till 1cm. Hoven känns förövrigt lite "blöt" och aningen mjuk, som dem kan kännas om underlaget varit blött eller lerigt. Vilket det också har varit nu pga. det regniga vädret.
Men min fråga är nu om detta är/kan vara skadligt? Har hört att man ska ta det ganska lugnt med riding och annat om de fått många sprikor och äventuellt sko om dom snarast? Det ska tilläggas att mellan skon och hoven är det ojämnt, på vissa ställen tätt och på andra inte, ojämnt vikt fördelat vilket jag upplever som att hon blir lite snubblig av (kan vara jag som nojar)
Har ni haft liknande problem? Är det normalt/inte normalt? Tacksam för alla svar!

Sprickor i hovar.

Vad är egentligen bäst att använda till sprickor i hovarna?
Hästen jag sköter har några st.. Hans hovar känns torra så antar att det är därför dem spricker.

Vad är egentligen bäst? Har hört massa saker - Hovfett, vatten, matolja, rapsolja..

Vad ska jag använda, som lindrar sprickorna bäst?

Sv: Sprickor i Hov

Har en väninna som har haft problem med detta med spricka i hoven och den gick hela vägen upp, vi trodde aldrig det skulle bli bra varken jag eller hovis men hon fick bukt med detta med hjälp av fodertran. Prova det.

Jag har varit medryttare på en häst med "torra" hovar, och på henne la vi fiskleverolja längst kronranden och säg 3cm ner längst hoven. Dyrt men rekomenderat utan våran hovslagare! :)

jaa, fiskleverolja använde dom i travstallet jag praoade i. Funkar nog fint eftersom det var vääldigt dyra hästar där.

Finns det inget billigare alternativ som funkar nästan lika bra?

hovarna är inte torra, tvärtom! Hon skoddes dessutom för för ca. 3 veckor sen!

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett 7 årigt halvblodssto. Hon reds in som 3 åring och hösten hon var 5 fick hon sin första spricka i ena framhoven. Den satt på...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 566
Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 474
Senast: Memphis Belle
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II