Spricker vid fölning

Kirre

Trådstartare
Mitt sto fölade i lördags natt och sprack uppåt ca 1-2 cm. En rak och "fin" spricka. Vid en första inspektion noterades det inte ens utan det var först lite senare när jag öppnade lite mer så såg jag att insidan inte var normal slemhinna.
Veterinär var ute och kollade på dagen och tyckte inte att det skulle sys då det ökade risken för infektion och att det skulle bli värre om stygnen skulle släppa. Jag skulle heller inte göra något särskilt mer än att ev smörja på lite silon eller vaselin för att ev avföringsrinn skulle rinna förbi. Skulle inte ens tvätta!? :confused:

Idag såg jag dock att när stoet bajsar så glipar det ordentligt och "spricker upp" igen, eller hur man ska uttrycka det vilket gör mig lite orolig för att det inte kommer att läka då det rivs upp varje gång hon bajsar.

Vad har ni för erfarenhet och vad rekomenderar ni? Hon bajsar normalt och verkar inte ha ont eller så, kissar gör hon också normalt. Hon har flera småsprickor utefter hela vulvakanterna men det antar jag är normalt. Hon börjar nu dra ihop sig i vulva och svullnaden lägger sig, det kvarstår dock som lite mer svullet upptill. Tempar normalt.
Tacksam för alla råd, förstagångare som man är. :)

Sv: Spricker vid fölning

Jag puttar lite för jag är fortfarande intresserad av erfarenheter kring sprickor efter fölning. :)

vårt sto fick ett litet föl igår!:rofl: men när vi såg att fölningen var igång, upptäckte vi att fölet satt fast:cry:. vi fick hjälpa till att dra, fölet kom ut välbehållet och fint:D men efteråt blöde dock stoet mycket och hade spruckit ca 15cm neråt. vi ringde vet som fick komma och sy, vi trodde då att allt var bra. men hon har haft så ont att hon tryckt mot väggen hela natten så stygnen har gått upp, det är inte så mycket vet kan göra. så jag är med i stort behov av hjälp:confused:

En sådan liten spricka läker säkerligen fint av sej självt. Tvätta med koksalt vid behov.

:D Tråden är ett år gammal men tack för ditt svar. ;) Det läkte dock inte helt men allt fungerar som det ska iaf.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 244
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 032
Senast: LenaH
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka